Rautacisme

Titanul din Răchiţele a făcut o vizită de lucru şi imagine la Podul Porţelanului. A plimbat ceva ce seamănă cu o trotinetă prea mare pentru el şi ne-a anunţat că podul e gata în proporţie de 70%. Din 2014 se procrastinează lucrarea

În anul 2019, în luna aprilie, podul Porțelanului a fost închis circulației pentru lucrările de modernizare, care urmau a se efectua conform unei documentații tehnice întocmite în urmă cu 5 ani. Prin urmare 2014. Studiile geotehnice au fost realizate prost, iar podul a fost închis în 2019, timp de 8 luni, efectiv degeaba.

  • În 18 decembrie 2019, vechiul pod Porțelanului, „reabilitat”, a fost redeschis. El trebuia să devină exclusiv unul pietonal, iar lângă acesta, conform proiectului inițial, ar fi trebuit construit un nou pod rutier. Numai că, de abia la 8 luni de la începerea lucrărilor, s-a descoperit, unde ar fi trebuit să fie baza noului pod rutier, o pungă de sare. Sare care trebuia descoperită din 2015, fiindcă de-asta au fost plătite studii geotehnice.
  • În decembrie 2019, muncitorii de pe șantier știau că o nouă firmă va face un nou proiect și că podul se va închide iar pentru lucrări, după ce se va găsi o altă soluție tehnică. Noul proiect era așteptat în luna ianuarie. 2020. Nu 2021. Soluția tehnică este așteptată de mai bine de un an, amânarea implementării proiectului datează deja de peste un an de zile și adevărul este că nu se știe când (sau dacă) urmează să fie realizat podul.
  • Primăria Cluj-Napoca a confirmat în 16 februarie 2021 pentru Ziar de Cluj că firma Diferit  nu va mai continua lucrările la podul Porțelanului și că va trece la rezilierea contractului. Rezilierea contractului a aruncat lucrările la noul pod (amânate deja cu un an din cauza unei erori survenite din stadiul preliminar, de studii geotehnice) într-un și mai mare nor de incertitudine, iar locuitorii din Iris ar putea juca popice pe vechiul pod, cu stabilopozii de plastic montați, mai nou, în locul celor din beton, pentru o lungă vreme de acum înainte. Primăria ne-a mai transmis, tot în 16 februarie, că, în privința noului pod Porțelanului, este în „etapa de evaluare a soluției tehnice modificatoare înaintate de proiectant”, etapă în care ar fi trebuit să fie acum un an, dacă lucrările publice la Cluj nu s-ar mișca ardelenește. De abia după finalizarea acestei proceduri, care nu se știe cât va mai dura, municipalitatea „va putea oferi informații suplimentare privind evoluția proiectului în continuare”, adică, mai pe românește, în momentul de față, Primăria nu știe precis cum va evolua proiectul.

Pentru lucrările executate până acum, DIFERIT a încasat aproape un milion și jumătate de lei, după cheltuirea de către Primărie a acestor bani podul ajungând într-o stare jalnică. Practic, dacă nu se făcea nimic, clujenii ar fi circulat pe acest pod la fel de greu sau poate mai bine, nu ar fi fost cheltuit niciun ban din bugetul public și podul nu ar fi fost închis pentru circulația rutieră luni de zile. Dar cum nu sunt bani aduşi de la Răchiţele cu sacul, au putut fi aruncaţi pe apa Someşului!

Dar când am crezut că proiectul a fost îngropat definitiv în sare, este resususcitat electoral cu peste un milion de euro. Va spăla milionul de euro rușinea acestei nefăcute de pe obrazul gros al administrației locale? Rămâne de văzut!

Oricum, spre uimirea tuturor, cei care s-au apucat de lucrări, s-au apucat pe bune. Într-un an s-a făcut ce nu s-a făcut în restul, din 2014, până în 2022.

RĂMÂNE ÎNTREBAREA: CÂT NE COSTĂ UN DROB DE SARE ÎN CALEA UNUI POD PROST PROIECTAT? Căci, la Podul Porțelanului, costurile aproape s-au triplat. Şi nu din banii celor care au greşit.

  • Podul Porțelanului a fost inclus la finanțare prin Programul Național de Dezvoltare Locală în martie 2018 cu o valoare de 6.399.579 lei. Printr-un act adițional, finanțarea a fost prelungită până în 2022. În decembrie 2021 s-a suplimentat valoarea finanțată din bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației cu suma de 7.654.989 lei, astfel că suma totală finanțată din bugetul ministerului este de 14.054.568 lei. Acum, lucrările au ajuns să coste 16 milioane de lei.

Cum ziceam: câtă vreme banii nu sunt aduşi de acasă de la Răchiţele, cu roaba, nu contează cum şi de unde sunt risipiţi.

Important este că s-a muncit în draci, pe nou, aşa că, în septembrie, am avut parte de un nou episod demn de „Epoca de Aur”, cu un mic „cârmaci” lăudându-se că-şi facu unii, în sfârşit, treaba – de banii pe care ni-i încasează. Deci: ”Azi ramul și râul cântă, de gloria ta, Primar Iubit!” – Presa de partid și de stat din Cluj-Napoca a relatat de la vizita de lucru la Șantierul Porțelanului a Mult Iubitului și Stimatului Prima Emil Boc. CONCLUZIA: OSĂ ne dea podul la timp!

Să ţineţi minte declaraţia micuţuşui „cârmaci” şi vrednic:

„Astăzi am fost în vizită de lucru pe șantierul de la Podul Porțelanului (obiectivul de investiţii Pod peste Râul Someșul Mic situat pe strada Porțelanului în municipiul Cluj-Napoca). Lucrările se desfășoară conform graficului de implementare, stadiul este de 45% urmând ca luna aceasta să fie poziționate traversele. Noul pod de 62 m va asigura circulația pe două benzi cu lățimea carosabilului de 7 m și trotuare de 1,2 m lățime pe ambele laturi. Proiectul cuprinde și amenajarea unei piste pentru biciclete cu o lățime de 2 m. Va fi instalat un sistem nou de iluminat public și arhitectural. Durata de viață a podului este de 100 de ani. Proiectul presupune și reconfigurarea circulației în zonă”.

Deci: 45%. De obicei, când Boc începe să anunţe procente, ceva scârţâie la lucrare şi termenul de predare se cam îndepărtează de declarativul „la timp”. A se vedea Turnul Pompierilor care e gata în proporţie de 99,9999999%, dar ăia 0,1 procente nu pot fi depăşiţi de o lună, oricât se străduie executantul. Zici că fuge de el, se ascunde în detalii, fisuri apărute între timp, infiltraţii, chestii.

Dar nu şi la Porţelanului. Ieri, 9 noiembrie – după peste două luni, o nouă vozită de partid, de stat şi de primărie, cu fotografi, presa de casă, corul de microfoane, au luat drumul şantierului ca să aflăm că lucrările sunt gata în proporţie de 70%. E?! Un pas mic pentru om, parcurgerea în două luni a 25% dintr-o lucare, dar un pas imens pentru însăşi lucrarea şi nevoia de imagine din orice poziţie a primarului.

Deci, procentual ne merge bine!

Ce n-am priceput din vizita de lucru de ier,i este de ce cadrul trotinetei lui Boc este atât de mare?

(sarcasm)