Teofil Muresan, CEO Electrogrup, este o “pasare rara” in ceea ce priveste aparitiile media. Electrogrup sta de ani de zile in grupul select al firmelor clujene care fac an de an profit, dar Teofil Muresan a vorbit arareori despre asta. Cine il cunoaste pe “Teo” Muresan cat de cat, isi va aduce aminte ca “inainte” era modest si ultralow profile, acum e altfel: comunicativ, deschis, pozitiv. L-a schimbat London Business School si programul MBA facut timp de un an in Marea Britanie, o scoala ce rafineaza liderii din business. Imediat dupa absolvire, “consecintele” sunt vizibile: Teo Muresan a parasit imediat “cutia” mica din care privea lumea, se gandeste sa se extinda, vrea si mai multe pentru Cluj si pentru Romania.
“Clujul e un oras foarte important si saptamana asta va fi unul dintre cele mai importante orase din lume pe harta energiei si cercetarii energetice”, spune Teo Muresan care, prin Electrogrup, este principalul sustinator al celei de-a 49-a editie a UPEC (Universities’ Power Engineering Conference) prestigioasa Conferinta internationala a universitatilor energetice ce incepe maine la Cluj-Napoca.
Clujul, pe harta greilor energiei mondiale
Cele mai bune universitati tehnice din toata lumea isi trimit la Cluj reprezentantii sa discute despre teme actuale de interes din domeniul energiei, de la retelele de transport si distributie, pana la eficienta energetica, energie regenerabila si Smart Grid, retele inteligente. Cercetatori de prestigiu vor prezenta, in cele 4 zile ale conferintei, 250 de lucrari, la care accesul publicului este liber. UPEC 2014 este organizata de Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca, in parteneriat cu Universitatea Politehnica din Bucuresti si Universitatea Politehnica Timisoara. Sponsor principal al conferintei este Electrogrup, secondata de Energobit si Emerson.
„Universitatile tehnice din Romania sunt aduse la Cluj, alaturi de cele mai prestigioase universitati din lume. E vorba de aproximativ 250 de profesori universitari si cercetatori straini, crema Power Engineering-ului mondial. Majoritatea dintre ei n-au mai fost niciodata in Cluj si vor avea ocazia sa il descopere. Pe de alta parte, vom afla ideile lor, modul lor de a vedea si a face lucrurile. Mai e de luat in calcul si networking-ul, avem ocazia sa incheiem contacte siin viitor, colaborari, contracte. Noi apreciem foarte mult oportunitatea acestei conferinte, in cadrul careia vom fi expusi la ultimele tendinte din domeniul energetic si vom avea ocazia sa ne promovam ca oras, ca tara. Incercam sa sustinem cat mai multe dintre evenimentele din zona noastra de business, dar si din educatie”, spune Teofil Muresan, CEO Electrogrup.
Mediul academic versus mediul de afaceri? Ar fi mai bine mediul academic SI mediul de afaceri
Genul acesta de conferinte are un foarte mare impact asupra mediului de business local, dar si asupra mediului academic. E un bun exemplu ca mediul de afaceri si mediul universitar sa invete sa lucreze impreuna.
„In alte tari, mediul academic nu e atat de separat de mediul de business. Profesorii care vin la aceasta conferinta lucreaza sau au lucrat in afaceri reale. Si pentru mediul nostru, atat academic, cat si de afaceri, face bine sa vedem un alt mod de a privi lucrurile. La noi, profesorii stau in zona catedrei si firmele stau in mediul lor, e o separatie neproductiva. Trebuie sa invatam sa lucram impreuna”, e de parere Teofil Muresan.
Universitatile romanesti nu au o foarte mare deschidere catre firmele autohtone. Ca sa faci cercetare in mediul de afaceri, trebuie sa ai suficenta forta financiara si experienta. De cealalta parte, firmele romanesti sunt tinere si nu sunt prea bine capitalizate. Totusi, lucrurile se schimba: Universitatile au inceput sa lucreze pe unele contracte cu multinationale si firme romanesti.
„Firmele romanesti nu pot oferi suficient de multe contracte, dar nici universitatile nu sunt indeajuns de deschise ca sa-si adapteze programele academice la nevoile pietei. Eu am fost destul de apropiat de universitati, pentru ca am colaborat inca opt ani cu catedra de Bazele Electrotehnicii, dupa ce am terminat Universitatea Tehnica. Dar, ce am realizat in anul de dupa ce am absolvit London Business Scool, a fost sa prezint ideea ca programa academica ar trebui sa fie mai focusata pe temele care intereseaza companiile din zona universitatilor. Daca unii profesori ar lucra in companii, ar intelege mult mai bine”, spune fondatorul Electrogrup.
Eficientizarea energetica, un obiectiv important
In zona energiei, un impact major l-a avut incidentul nuclear de la Fukushima, care a facut sa se opreasca multe proiecte in domeniul nuclear, energie regenerabila si gaze de sist, care reduc costurile la gaze. In noua paradigma a energiei, Romania poate avea un loc special.
„Avem experienta si o scoala buna. Sunt foarte multi romani implicati in industria mondiala de petrol si gaze, care sunt foarte apreciati pe plan mondial. Romania e o tara mare, avem cunostinte si expertiza intr-o paleta larga de domenii”, mai spune Teofil Muresan.
In opinia directorului executiv de la Electrogrup, preocuparea principala in energetica ar trebui sa fie reducerea costurilor si eficientizarea, sa se produca mai ieftin si sa se economiseasca. La ora actuala, ca tara, suntem pe excedent, pentru ca s-a redus foarte mult consumul.
Chestionat asupra delicatei probleme a exploatarii gazelor de sist, Muresan a oferit un raspuns rational:
„Eu sunt sustinator al exploatarii gazelor de sist, dar facuta cu tehnologia adecvata si in zonele fara risc. Cred ca riscurile vin din exploatarile nepotrivite de catre companii fara experienta. Daca nu exploatezi aceste resurse, renunti la ani buni de bunastare. Trebuie sa ne gandim la asta. America, Australia, Canada, toate exploateaza si, avand in vedere anvergura acestor tari si preocuparea lor pentru mediu, ma gandesc ca au si niste principii foarte clare, dar si niste standarde. Sunt normale ingrijorarile societatii civile romanesti, dar nici specialistii nu s-au pronuntat clar”, e de parere Teofil Muresan.
Deschiderea spre piata internationala a companiilor romanesti. Electrogrup, spre noi taramuri
Multe dintre companiile romanesti au ajuns la maturitatea necesara sa exporte produse si servicii. Un exemplu de succes sunt cele din IT. Dar si companiile din domeniul energetic se arata din ce in ce mai interesate de colaborari pe plan international. Conferinta de saptamana aceasta, de la Cluj, raspunde astfel unor nevoi ale pietei si este o excelenta oportunitate pentru mediul de afaceri local sa se promoveze peste hotare.
„Piata romaneasca e supraofertata de companiile autohtone. Ori ne reducem capacitatile, ori facem pasul si iesim in afara tarii. Si noi, la Electrogrup, am inceput in acest an sa ne cautam parteneri in UK si in Germania. Lucram pe design de retele si infrastructura energetica. Am castigat deja o licitatie in UK, impreuna cu o companie irlandeza. UK se orienteaza spre eficientizarea retelelor. E nevoie si de curaj ca sa participi la licitatii si de putere financiara. In Germania, focusul nostru va fi mai mult in constructii civile”, precizeaza CEO-ul Electrogrup.
Vulnerabilitatile extinderii peste hotare
In opinia directorului executiv de la Electrogrup, scolile romanesti ar trebui sa ofere o pregatire lingvistica mai serioasa. Exista o bariera de limba care la inginerii tineri nu e atat de mare problema, dar la muncitori, da. Un specialist lucreaza sub capacitatea sa, daca nu cunoaste limba in care trebuie sa se exprime.
„Planul nostru de extindere are si niste puncte delicate pe care a trebuit sa le depasim. De exemplu, standardele in marea Britanie in respectarea normelor de protectie a muncii si sanatate sunt foarte ridicate. Experienta noastra in contractele cu companii multinationale ce activeaza in Romania ne-a ajutat sa fim pregatiti in acest domeniu”, mai spune Teofil Muresan.
Platforma Seenow, un proiect de succes, pe care Teo Muresan mizeaza mult
Putini romani stiu ca, in spatele aplicatiei Seenow, platforma de continut video ce a facut furori la Campionatul Mondial din Brazilia si care acum ofera si meciurile de Liga 1, se afla chiar Electrogrup. Muresan tine sa precizeze ca Seenow a insemnat foarte multa munca pentru dezvoltarea platformei tehnice, detaliu la care el, personal, a tinut mult.
„Seenow a devenit o miza. In aceasta platforma, noi am investit in ultimii ani in zona tehnica. Am vrut sa fim siguri ca lansam un produs care functioneaza bine, de aceea am alocat atata timp pregatirilor. Dinamica pietei n-a fost chiar cum am anticipat noi. Din cauza pirateriei si a nerespectarii benzii de internet garantate, s-a amanat boom-ul preconizat. In continuare, suntem focusati pe partea tehnica si credem ca vor veni in magazinul nostru clienti care sa aduca continut de calitate, pliat pe nevoile si exigentele publicului. Seenow va creste, vad foarte mult potential pentru acest business”, spune Teofil Muresan.
Seenow este o aplicatie dezvoltata de Direct One, care face parte din grupul de companii controlat de fratii Muresan. Platforma Seenow ofera toate tipurile de continut video, de la live si catch-up TV, blockbusters-uri hollywoodiene, animatie, documentare, pana la evenimente live, seriale tv, stiri locale sau materiale filmate de paparazzi. Continutul platformei este accesabil de pe orice dispozitiv care se poate conecta la internet, calculator, tableta, smartphone, Smart Tv, etc, pe baza unui abonament, in sistem pay-per-view sau in Free Zone.