Anchete

Țeapă cu acordul Primăriei Cluj-Napoca? În patru ani, pe monumentele istorice din oraș au fost amplasate doar 13 plăcuțe turistice din 360. Unde sunt restul de bani și plăcuțe?

Lucrări începute și neterminate sau încheiate cu întârziere de ani de zile sunt o obișnuință pentru Primăria Cluj-Napoca. Amplasarea de plăcuțe pe monumentele istorice din oraș, un proiect demarat la inițiativa UDMR, este un eșec total. Banii au fost încasați de firma cu care Primăria a încheiat contract (SC Media Top Art SRL), a pus câteva plăcuțe, de ochii lumii și apoi Dumnezeu cu mila că timpul trece și oamenii uită.

În 2013, viceprimarul Anna Horvath anunța cu mare mândrie lansarea unui proiect prin care urmau să fie amplasate 360 de plăcuțe informative pe monumentele istorice din Cluj-Napoca. Acele plăcuțe conțin informații în cinci limbi și un QR code care duce la o pagină scrisă în limba în care îți funcționează telefonul. Acest demers a fost făcut în primul rând în sprijinul turiștilor străini.

Contractul pentru fabricarea și amplasarea acestor plăcuțe are valoarea de 120.000 lei, bani plătiți din bugetul local către firma SC MEDIA TOP ART SRL din Cluj-Napoca, cu care Primăria a încheiat contract în anul 2013.

Amplasarea celor 360 de plăcuțe a fost un fiasco total și un exemplu despre modalitatea perfectă de a toca banul public pe nimic. Doar 13 plăcuțe au fost montate în cei aproape patru ani de contract. Potrivit reprezentanților Biroului Mass-Media din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, fiecare plăcuță a costat 250 lei, deci cele 13 plăcuțe au costat 3.250 lei. Unde sunt restul de bani până la 120.000 lei cât este valoarea contractului și unde sunt cele 347 de plăcuțe care nu au fost puse pe monumente? Au fost fabricate și zac undeva într-un depozit? Sau nu mai există nicio plăcuță în afară de cele 13, iar firma SC Media Top Art SRL a încasat banii și face uitat proiectul cu plăcuțele pentru turiști.

Deși reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca evită să spună clar câți bani au fost plătiți acestei firme, din informațiile publicate în presă în urmă cu patru ani, reiese că SC Media Top Art SRL a încasat cei 120.000 lei. Contractul cu Primăria expiră în august 2017, așa că sunt șanse foarte mari ca restul plăcuțelor să nu mai fie amplasate și firma respectivă să fi “păpat” cei 120.000 lei și să facă uitate restul de plăcuțe.

Reprezentanții Biroului Mass-Media încearcă cumva să îi scuze pe cei de la SC Media Top Art SRL, dar și pe ei, angajații Primăriei, pentru bătaia de joc cu care au tratat acest proiect derulat din bani publici. Ba pentru amplasarea plăcuțelor ar fi nevoie de acordul proprietarilor, ba e nevoie de corelarea cu programul de refațadizare.

„Pentru montarea plachetelor, așa cum este prevăzut în Regulamentul de urbanism al municipiului Cluj-Napoca, este necesară respectarea procedurilor de autorizare, inclusiv acordul proprietarilor. De asemenea, se are în vedere corelarea cu programul de refațadizare a clădirilor din centrul istoric, astfel încât să existe un aspect unitar. După finalizarea tuturor procedurilor mai sus menționate, vom trece la etapa următoare, respectiv montarea unui număr maxim de plachete, așa cum am convenit prin contract”, au declarat reprezentanții Biroului Mass-Media.

Mai trebuie subliniat și faptul că firma SC Media Top Art SRL a fost înființată cu câteva luni înainte de semnarea contractului. La acea dată firma nu avea niciun portofoliu și nici măcar un site. Firma a fost înregistrată în decembrie 2012, iar contractul a fost semnat în august 2013. SC Media Top Art SRL este deținută de Marius Crăciunaș, are sediul pe strada Tulcea nr. 14A, apart. 9 în Cluj-Napoca, are un singur angajat, este neplătitoare de TVA și are ca obiect de activitate „consultanța pentru afaceri și management”.

Pentru anul 2013, nu apar date înregistrate privind cifra de afaceri, profitul și datoriile SC Media Top Art SRL, în anul 2014 a avut o cifră de afaceri de 53.537 lei, un profit de peste 39.000 lei, datorii de peste 13.000 lei și capitaluri proprii de aproape 71.000 lei. În anul 2015, cifra de afaceri a fost zero, profitul a fost de minus 14.647 lei, datoriile au crescut la 25.000 lei și capitalurile proprii au scăzut la aproximativ 56.000 lei.  

Cele 13 plăcuțe sunt amplasate pe următoarele clădiri:

1. Biserica Romano-Catolică Sf. Treime
2. Palatele Statusului Romano-Catolic
3. Palatul Bánffy – Muzeul de Artă
4. Statuia Sf. Gheorghe omorând balaurul
5. Biserica Reformată din Centru – str. Kogălniceanu
6. Casa parohială a Bisericii Sf. Arhanghel Mihail
7. Biserica Unitariană
8. Biserica Evanghelică Luterană
9. Teatrul și Opera Maghiară
10. Palatul Reduta – Muzeul Etnografic al Transilvaniei
11. Parcul Etnografic Romulus Vuia
12. Biserica Romano-Catolică Sf. Petru și Pavel
13. Universitatea Babeș-Bolyai

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *