In vizor

”Țanțoș” Barna este fie un habarnist, fie complice. Demisia, sau demiterea ar fi binevenite! La un an de când jurnaliștii noștri demonstrau cum se poate fenta SUMAL 2, se activează pe temă ”Agent Green” și ”agenții constatatori” de la Pro TV

Acum mai bine de un an, colegii noștri de la Ziar de Suceava, împreună cu agentul de mediu Tiberiu Boșuțan, demonstrau cât de ușor se fură în continuare lemnul din pădurile României, chiar și cu noua aplicație SUMAL 2.

CITIȚI MATERIALUL AICI: VIDEO Tiberiu Boșutar a demonstrat că Mafia Lemnului fentează SUMAL 2, iar camioanele transportă ilegal material lemnos în continuare. Un transport ilegal de cherestea a fost confiscat de polițiști datorită activistului de mediu

Același lucru îl demonstram și la Ziar de Cluj, pe cazuri concrete de camioane încărcate cu bușteni observate în trafic: faptul că se eliberează certificate de transport offline (cică pentru zonele  în care nu există acoperire pentru telefonie) este veriga slabă a sistemului, cea de care se profită simplu și fără nici o urmare. Șoferul își ia autorizația de transport online și se duce cu lemnele către destinația în care acestea ajung fie legal – dacă șoferul, din varii motive, că e oprit de poliție, că e reclamat de un jurnalist care-și bagă nasul unde cică nu-i fierbe oala șamd – și atunci, dintr-o dată, descoperă că are semnal la telefon și-și activează online autorizația de transport, fie ilegal, cu telefonul lăsat pe offline și cu marfa livrată ”unde trebuie”.

A trecut mai bine de un an și nu s-a luat nici o măsură. Ceva care să coreleze autorizațiile de transport luate offline cu livrările – ceva palpabil prin care să se poată demonstra că lemnele luate din loc ”fără semnal” au fost livrate la loc ”cu semnal”. Ceva care să taie din minciunile de genul: ”vai, mi-am uitat telefonul închis după ce am luat autorizația, să nu consum din baterie până ajung la loc cu semnal”. Asta în cazul în care vreunul de la așa-zisa Gardă forestieră are curiozitatea să verifice de câte ori a trecut șoferul cu transportul de bușteni prin zone cu semnal unde putea să se activeze, să devină legal.

Nu s-au luat măsuri, că mafia care a făcut așa-zisa Lege a pădurilor este pe o mână cu mafia care jefuiește pădurile. Și nu numai lemnul se jefuiește din pădure. Urmăriți acest material făcut de colegii de la Ziar de Cluj și NCN în 2019, în colaborare cu jurnaliștii de la ”Coriere della Sera”, despre ”Proxeneții ciupercilor” și veți realiza dimensiunea jafului și complicităților ”ca-n codru”.

CITEȘTE: DOCUMENTAR NCN ȘI „CORRIERE DELLA SERA” – „PROXENEȚII CIUPERCILOR”

CITEȘTE: Poliția, depășită de amploarea mafiei ciupercilor din România? Rezultatul INCREDIBIL al cercetărilor făcute de IPJ Cluj, în urma anchetei NCN

Nu s-au luat măsuri dar au redescoperit gaura la macaroană și mersul pe jos Activiştii Agent Green care reclamă vicierea SUMAL 2.0 şi ”agenții constatori de presă” de la Pro TEMBEL. Dacă primii vin și propun actualizarea sistemului, ceilalți, non-jurnaliștii care fac ”live”-uri pe la Castelul Bran, doar, doar le-o pica Elon ca Muska-n ciorbă, vin cu reîncălzirea ciorbei de acum un an. Practic refac ancheta făcută de activistul de mediu și colegii noștri de la Suceava.

Prin urmare, se constată azi, DIN NOU, ce constatam noi acum peste un an (și este doar o mică parte a problemelor care ar trebui remediate în această așa-zisă Lege a pădurilor – în fapt un Ghid de cum să jefuiești ”legal” pădurea): că Sistemul informatic integrat de monitorizare a trasabilităţii materialelor lemnoase (SUMAL) a fost viciat încă de la lansare, iar poate cea mai gravă dintre metodele de fraudare vizează ”transporturile evaporate”, în acest fel transportatorii fiind necontrolaţi pe întregul traseu pentru că au datele mobile oprite.

”(…) cea mai gravă dintre metode este cea a transporturilor evaporate, adică invizibile în SUMAL care îi pune pe poliţişti, jandarmi şi inspectori ai gărzii forestiere în imposibilitatea aplicării legii. Acestă metodă este facilitată de programarea defectuoasă şi deliberată a SUMAL în cazurile frecvente în care transportatorii circulă încărcaţi cu lemn şi rămân necontrolaţi pe întregul traseu având datele mobile oprite. După livrare, transportatorii şterg aplicaţia din terminalul mobil astfel încât datele introduse offline să nu se transmită niciodată către serverul SUMAL. Aceştia reinstalează aplicaţia la fiecare transport de un număr nelimitat de ori pentru a introduce offline date pe care le-ar încărca online doar în cazul unui control pe traseu”. (Raport Agent Green dat publicității marți, 1 noiembrie 2022)

Dacă se vrea, inclusiv această metodă poate fi combătută.

Agent Green propune:

  • completarea normelor aprobate prin HG 497/2020 cu interzicerea emiterii unui nou aviz de însoţire pentru mijloacele de transport care înregistrează curse precedente nefinalizate conform prevederilor legale;
  • reprogramarea SUMAL în aşa fel încât informaţiile despre un transport offline să persiste în terminal chiar şi după dezinstalarea aplicaţiei şi reinsatalrea acesteia. Aceste informaţii ar fi transferate către serverele SUMAL imediat ce utilizatorul şi-ar instala aplicaţia din nou şi ar intra online; depistarea şi blocarea operatorilor să se efectueze în mod automat de aplicaţia Sumal 2.0 Avize ale cărei funcţii trebuie dezvoltate în acest sens.
  • includerea în Legea 171/2010 a unei sancţiuni contravenţionale însemnate dublate de măsura confiscării valorice a cantităţilor dispărute astfel din circuitul trasabilităţii lemnului şi retragerea calităţii de transportator profesionist. În acelaşi act normativ se propune reintroducerea măsurii de confiscare fizică atunci când un asemenea transport este depistat în trafic şi abilitarea Jandarmeriei cu competenţe de aplicare a legii.
  • obligativitatea emiterii unui singur aviz pentru fiecare cursă/mijloc de transport în care să fie înscrişi toţi beneficiarii cu adresele aferente de descărcare a mărfii, indiferent de numărul lor. Pentru aceste situaţii Aplicaţia Sumal trebuie să ofere fotografii cu stadiul încărcăturii după fiecare predare către beneficiar

Potrivit Agent Green, alte metode de fraudare a SUMAL vizează lemn care provine dintr-o altă sursă şi de la altă dată decât cele declarate şi implică un număr, în medie, de 500 de transporturi, săptămânal.

Metoda supraîncărcării este de asemenea foarte des întâlnită, camioanele fiind însă rar confiscate de de autorităţi potrivit prevederilor legale. Se fac în continuare transporturi multiple cu un singur set de documente întrucât perioada de valabilitate a avizelor de transport este nejustificat de lungă şi controalele insuficient de aspre şi de frecvente. Multe furturi se fac chiar sub ochii cetăţenilor activi care pot vedea adesea în Inspectorul Pădurii poze cu transporturi la care nu se vede încărcătura deloc sau parţial. Astfel de transporturi cu fotografii trunchiate nu ar fi trebuit niciodată aprobate de SUMAL. Creativitatea hoţilor de lemne poate bate şi cele mai vigilente autorităţi. Prin metoda operaţiunilor virtuale se creează doar fictiv în sistem depozite temporare şi permanente, platforme primare şi expediţii de lemn. Scopul îl reprezintă menţinerea la dispoziţie, permanent, a unor rezerve virtuale. Acţiunile de acest tip sunt foarte greu de depistat în condiţiile actuale. Transportul fictiv este un simplu joc în care partea cea mai dificilă este plimbarea telefonului mobil cu autoturismul, de exemplu, între locul de emitere şi destinaţie pentru a configura traseul pe hartă”, se explică în raportul de specialitate.

Prin urmare, SUMAL 2 prezintă o programare lacunară şi, ca atare, furtul de lemn continuă să existe la un nivel îngrijorător de mare.

  • SUMAL 2.0 – sistemul informatic integrat de monitorizare a trasabilităţii materialelor lemnoase – a fost pus în funcţiune la data de 31 ianuarie 2021, HG 497/2020 fiind actul normativ care reglementează funcţionarea acestuia.

Prin urmare, vorbim despre un ministru al Mediului care nu are cunoştinţă despre deficienţele sistemice majore deliberate care au devenit operaţionale acum 21 de luni fix sub mandatul aceluiaşi ministru.

Prin urmare, ”Țanțoș” Barna este fie un habarnist, fie complice. Demisia, sau demiterea ar fi binevenite!