Afacerea zilei

Susana Laszlo, femeia modesta din spatele Cosmetic Plant: "Cand Stiinta da mana cu Natura, se nasc lucruri extraordinare"

Putini clujeni stiu ca, in viata, senatorului Laszlo Attila, unul dintre cei mai eficienti si modesti ai Clujului, ii sta alaturi o femeie extraordinara. Susana Laszlo e o femeie speciala, delicata, putin circumspecta. Nu e usor de cucerit, trebuie sa ai vorba la tine ca sa ii atragi atentia, dar, daca ai facut o impresie buna, te rasplateste cu un zambet deosebit.

Nu, sub nicio forma nu vrea sa discute despre politica, ne atrage atentia, Cosmetic Plant, senzationala companie pe care o conduce, a crescut departe de politic si de tumultul de acolo. Si a crescut incet, fara pasi riscanti. Precautia e cuvantul dupa care Susana isi calculeaza azimutul atunci cand se gandeste la viitor. Si asta a dat roade. In ciuda crizei, Cosmetic Plant a crescut din 2005 si pana azi, an de an, putin cat de putin, fara ca firma sa fie afectata de criza. Si mai interesant: a declarat si facut an de an profit. Cifrele conteaza, ne spune femeia de afaceri ce va implini in curand 49 de ani, o cifra care chiar nu conteaza daca o intalnesti si ii privesti chipul tanar si luminos. Dar ce conteaza?, am intrebat noi cand i-am intrat in birou. O sa aflati raspunsul citind povestea Cosmetic Plant. Ziar de Cluj isi continua periplul in lumea oamenilor de afaceri discreti din Cluj-Napoca si care au creat de-a lungul anilor companii exceptionale ce duc inainte Clujul. Pentru locurile de munca pe care le creeaza si pentru creativitatea cu care isi fac meseria genul asta de articole e doar o mica rasplata. Dar vrem sa stie si clujenii ca acesti oameni de afaceri o merita, ca merita tot respectul.

 

Povestea unor femei care stiu ce vor

 

In 1991, Ileana Mester, o farmacista proaspat pensionata de la Farmec, unde lucrase doua decenii, a simtit ca trebuie sa faca ceva constructiv cu timpul si energia pe care le avea in exces si astfel a pus bazele companiei Cosmetic Plant. 

Sa faci un asemenea business in orasul dominat de Farmec e exact genul de provocare pe care fondatoarea companiei de cosmetice pe baza de plante, o femeie ferma si autoritara, competenta si vizionara, o cauta. 

Investitia initiala a fost de o mie de dolari, cremele erau produse in serie mica, intr-un spatiu de 40 mp, iar etichetele scrise de mana. Odata cu increderea castigata din partea clientelor care au incercat si au apreciat produsele, firma a crescut intr-un ritm accelerat. Ileana Mester avea viziune si lucra pe niste principii absolut inovative.

Fiica antreprenoarei, Susana Laszlo, visa sa devina medic, dar a ajuns sa impartaseasca pasiunea pentru cosmetice a mamei sale si s-a implicat activ in afacerea pe care, ani mai tarziu, avea sa o conduca. Cosmetic Plant e un business de familie si tocmai se pregateste o noua generatie care trebuie sa intre in pita. Caci, la randul ei, Susana isi pregateste fiica pentru rolul care ii este rezervat, la carma unei companii in continua ascesiune. „Dar pe care trebuie sa si-l castige. Pornind de jos, caci altfel nu merge la noi”, spune mama-antreprenor.

 

Premii pentru calitate. Premii meritate

 

E un raft plin de produse aranjate ca la expozitie, iar peretii din sala unde suntem primiti mai intai sunt plini de diplome. Cosmetic Plant e o firma premiata pentru inovatie si pentru calitate. Se vede ca Susana Laszlo si intreaga companie nu se grabesc, ci „bibilesc” orice produs, testandu-l in continuu. Vor ultra calitate si adaptare la trenduri. Desi, zice Susana, cateodata se mai naste cate un produs pur si simplu din rodul imaginatiei.

„Avem produse pentru doamne si domnisoare cu venituri medii, carora le oferim calitate superioara la preturi rezonabile. In toate produsele noastre, folosim doar extracte naturale. Am creat cate o gama in jurul fiecarui principiu activ”, spune Susana Laszlo, director general al companiei.

Cosmetic Plant ofera produse cosmetice pe baza de plante. Extractele naturale din galbenele, musetel, salvie, catina, ceai verde, aloe vera si macese sunt incorporate in creme, emulsii, lotiuni sau sampoane. Principiile active cu efecte recunoscute care stau la baza fiecarei game de produse au castigat increderea clientelor fidele, fapt demonstrat de cresterea constanta a vanzarilor, chiar si pe timp de criza.

Asa cum v-am spus, obsesia pentru calitate a adus si numeroase premii. Anul trecut, la Bruxelles, Cosmetic Plant a primit premiul mondial pentru excelenta in calitate, Grand Gold Award.

„Misiunea noastra e sa asiguram produse de calitate pentru segmentul cu venituri mici si mijlocii. Clientela noastra este formata preponderent din femei de peste 30 de ani, din mediul urban, cu studii medii si superioare. Suntem recunoscuti pentru produsele antirid si antiaging”, spune Melinda Puskas, marketing manager la Cosmetic Plant.

 

 

Calitatea se obtine cu rabdare si temeinicie

Dezvoltarea unui produs, de la concepere pana ajunge pe raft, dureaza intre un an si 3 ani. Gama GreenStem, care are la baza un extract de celule stem obtinut din muguri de argan, a avut nevoie de 3 ani. Testarea dureaza minim 3 luni si mai intervine si problema sezonalitatii. Cremele de fata, de exemplu, inregistreaza o scadere drastica a vanzarilor pe perioada estivala. 

Specialistii de la Cosmetic Plant nu grabesc lucrurile, prefera munca temeinica. Produsele inovative, ca cele pe baza de celule stem vegetale extrase din muguri de argan sau linia Bioliv, care combina uleiul bio de masline cu proprietatile recent descoperite ale extractului din frunza de maslin, sunt cea mai buna dovada ca, atunci cand stiinta da mana cu natura, se nasc lucruri extraordinare. 

Cele mai vandute produse sunt Crema hidratanta de zi Argan, care a inregistrat o explozie a vanzarilor in ultimul an,  si cremele cu catina, la mare cerere de peste 10 ani. 

„Suntem prezenti la targurile de profil din Bucuresti si din afara tarii si dorim sa ne facem cunoscute produsele peste tot, dar suntem foarte suparati pe key accounts, care vor sa ne impuna conditii din care numai ei sa castige si de aceea produsele noastre nu se gasesc inca in marile magazine”, marturiseste Susana Laszlo, director general al Cosmetic Plant.

E, de fapt, marea durere a femii de afaceri care considera ca brandul Cosmetic Plant ar merita mai multa recunoastere. Apoi, tot ea se imbuneaza: „Insa cea mai buna recunoastere o avem de la femeile din intreaga Romanie care ne cumpara produsele si care ne dau cel mai bun feed-back, ca sunt foarte multumite de noi”.

 

Cum sunt alese tintele de produse

 

Distributia se face prin farmacii si prin magazinele naturiste. In hipermarketuri nu s-a intrat din cauza conditiilor dificile impuse de key accounts.

„Ne afiliem la trenduri. Nu se poate fara. De exemplu, acum e la moda arganul si gama noastra de produse pe baza extractului de argan are foarte mare trecere. Incercam sa tinem cont de cerere. Urmarim recunoasterea pietei, recunoasterea clientelor si, nu in ultimul rand, profitul”, precizeaza directorul general al Cosmetic Plant.

Din 2008, compania a crescut cu 87%, fapt datorat precautiei echipei manageriale, dar si raportului corect calitate-pret. Cea mai buna promovare o fac clientele multumite. Compania are strategiile ei de a reduce costurile si a oferi produse competitive. Materia prima e importata din Ungaria, Grecia, Italia, Slovenia, Franţa, Germania şi Austria, fie direct, fie prin firmele care si-au deschis puncte de lucru in Romania. 

Piata externa, in planurile de viitor

„Anul acesta, ne-am propus sa ne axam pe cresterea exportului. Mai e loc de crestere. Ducem produse in China, Azerbaidjan. Suntem flexibili si venim in intampinarea cererii. Cu produsele exportate in Ungaria avem mare succes”, spune Susana Laszlo.

Extinderea nu va fi usoara.

„Nu imi plac creditele si ideea de a ma indatora, dar stiu ca nici nu te poti dezvolta in ritm alert fara ele”, spune Susana Laszlo. 

„Fondurile europene din noul exercitiu sunt cea mai corecta sansa de dezvoltare. Prin programul nerambursabil al UE, am reusit deja sa achizitionam utiaje de 100.000 euro, printre care si un malaxor de mare capacitate, care va sosi in curand din Italia si o linie noua de etichetare a produselor. Avem perspective de crestere, avem idei si strategii de dezvoltare si am prins curaj sa accesam si pe viitor aceste fonduri europene”, spune Susana Laszlo.

 

Moda versus traditie

Traditiile popoarelor influenteaza preferintele cumparatorilor. Catina, recunoscuta la noi de zeci de ani ca polivitaminizant deosebit de eficient, in strainatate este mai putin cunoscuta si ceruta. Aloe Vera n-a avut succes la noi, desi in afara cererea e foarte mare. 

Cercetatorii de la Cosmetic Plant sunt la curent cu toate noutatile si toate tendintele la moda. Orice poate deveni o sursa de inspiratie pentru un produs inovativ. Dar provocarea consta in gasirea solutiilor potrivite pentru piata vizata. Si pentru asta, trebuie sa se tina cont de foarte multi factori.

 

In culisele Cosmetic Plant

 

Gazdele noastre ne invita sa ne echipam cu halat si protectii pentru incaltaminte si sa patrundem in laboratorul spatios. Trecem pe langa aparate ciudate, manuite cu precizie de angajati cu experienta, fiecare stie exact ce are de facut si nimeni nu sta degeaba. Sunt 31 de angajati, prea putin pentru volumul de munca actual, dar compenseaza prin dedicatie.

Pe o masa, in centru, cutii de creme si alte recipiente asteapta sa fie etichetate. Sunt pregatite pentru export in Ungaria. 

Aflam ca, la cosmetice, un ambalaj foarte elegant iti poate tripla pretul. De aceea, la produsele pe baza de argan, s-a optat pentru ambalaje de plastic, pentru a se mentine un pret cat mai accesibil, fara sa se faca rabat de la calitatea ingredientelor.

Tragem cu ochiul prin hubloul malaxorului in care se emulsioneaza toate cremele si sampoanele. Batranul aparat si-a facut datoria si isi asteapta inlocuitorul care va sosi foarte curand din Italia. La fel si aparatul de etichetat, care nu da inca semne de oboseala, in ciuda varstei venerabile.

Vizita continua in depozitul firmei, unde, pe rafturi metalice care folosesc la maxim spatiul, regasim produsele despre care ni s-a vorbit: gama pentru bebelusi, Me & Mom, cu renumita crema antivergeturi la care ii face reclama Carmen Bruma, gama de produse cu coenzima Q10 si ceai verde, gama cu argan si aloe bio…

„Geluri de dus nu avem, deocamdata, pentru ca nu le putem scoate la un pret competitiv. Retetele sunt foarte scumpe si nici ambalaje nu am lua in cantitati suficient de mari ca sa obtinem un pret bun”, spune Melinda Puskas, director marketing.

In curand, Cosmetic Plant va inaugura un nou depozit, mai spatios, pentru ca volumul de vanzari a crescut foarte mult. 

„Vindem un milion de produse anual. Nu e rau, dar se poate mai bine”, precizeaza Susana Laszlo, director general si proprietara afacerii.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *