Din oras

Studentii vicecampioni mondiali la dezbateri: A fost turneul cu cele mai mari deficiente la care am participat

Doi studenti clujeni au facut valuri pe Internet in aceste zile dupa castigarea titlului de vicecampioni mondiali la Campionatul Mondial de Dezbateri Academice desfasurat recent la Chennai, in India. Inca aflati pe drum,  Octavian Buta si Radu Cotarcea au dezvaluit pentru Ziar de Cluj date despre felul in care s-au pregatit, influenta ARDOR, date din culise, dar si tristetea de a nu fi castigat marele premiu al competitiei.

Tinerii clujeni activeaza in domeniul dezbaterilor de aproximativ 8 ani si fac parte din Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica (ARDOR)inca din anii de liceu.

“Primul lucru care m-a atras la clubul de dezbateri a fost ideea de a cerceta un subiect pentru a-l intelege mai bine decat altii (acest avantaj era crucial in formatul de dezbateri Karl Popper, folosit in aceea perioada la nivel de liceu)”, a marturisit Octavian Buta.

In privinta contributiei clubului la performanta de la concursul din India, baietii spun ca acestea au ca scop introducerea studentilor in domeniul dezbaterilor, dar ca “evolutia „competitiva” vine din experienta acumulata jucand si participand la cat mai multe competitii”. Dealfel, dupa fiecare meci jucat, toate echipele primesc un feedback comprehensiv de la arbitru care este “cea mai buna sursa de critica constructiva”.

“Amandoi citim mult pentru a ne documenta despre ce se intampla momentan la nivel international. Poate la inceput faceam asta pentru a ne documenta pentru o anumita motiune, dar acum o facem natural si din placere. La sfarsitul zilei, aceasta tendinta de documentare este critica,avand in vedere ca in formatul in care tocmai am jucat primesti motiunea cu 15 minute inainte de runda in sine, ceea ce inseamna ca timpul de pregatire trebuie dedicat formularii de argumente logic structurate pe baza cunostiintelor din prealabil (de altfel, nu ai voie sa folosesti in cele 15 minute nici o sursa de informatii electronica)”, explica studentii.

Despre felul in care i-a schimbat practicarea dezbaterilor, tinerii spun ca “te forteaza sa analizezi toate fatetele unei probleme si sa analizezi impactul pe care elementele constitutive il au asupra rezultatlui final”.

“Tot procesul construirii unui „caz” de debate este strans legat de identificarea cauzelor, procesului, rezultatelor si efectelor adverse a unei masuri sau a unui principiu.”, detaliaza ei.

Primele performante au venit la competitiile Oxford IV (Inter-Varsity) si Cambridge IV, unde amandoi s-au calificat in rundele eliminatorii cu alte echipe.

“Primele runde de acolo au reprezentat un soc noi venind ca proaspeti campioni nationali si cu asteptariile aferente, descoperind foarte rapid ca jucam in cu totul alta liga din acel punct”, marturisesc baietii.

Competitia din India a fost organizata de Rajalakshmi Engineering College in Chennai.

“Au fost multe probleme de organizare si a fost turneul cu cele mai multe deficiente la care am participat, dar, in continuare, a fost o experienta placuta datorita motiunilor si a arbitrilor si celor 1000 de participanti, multi dintre ei cunostinte vechi”, dezvaluie vicecampionii.

Despre atuurile cu care au ajuns la titlul de vicecampioni, studentii spun ca “nu credem ca i-am dat gata pe cei din juriu suficient, intrucat nu am castigat finala”.

“In ceea ce tine de desfasurarea turneului pana in acel punct care ne-a adus pana in finala, presupun ca tine de o anumita maturitate in dezbateri care iti ofera o perspectiva mai de asanblu asupra unei runde in care joci si te lasa sa alegi strategic argumentele pe care sa te concentrezi in limita celor 7 minute acordate pentru un discurs”, si-au justificat ei pozitia.

Temele pe care participantii la competitie le-au avut de abordat au fost foarte diverse: de la sustinerea finantarii de catre SUA a scolilor Madrassas in toata lumea araba, la instituirea unor amenzi in locul privarii de libertate in cazul unor infractori, la condamnarea incurajarii legaturilor intamplatoare, a monopolului dinastiilor politice sau testarea sigurantei, nu si a eficientei unui medicament inainte de lansarea lui pe piata.

La aflarea rezultatelor, studentii clujeni au fost necajiti ca nu au castigat turneul.

“Premiul este unul simbolic, nu este atasata nici o valoare materiala insa idea de a obtine titlul de cei mai buni oratori din lume este mai mult decat suficient sa ne motiveze si pe noi cat si ceilalti peste 1000 de participanti la competitive”, au incheiat ei.

Reamintim ca ambele echipe, Babes Bolyai University A, formata din Radu Cotarcea si Octav Buta, si Babes Bolyai University B, formata din Ioana Stupariu si Calin Muresanu, au reusit sa se califice in semifinalele ESL. UBB a fost, astfel, singura din competitie care a avut doua echipe in semifinale in oricare dintre categoriile de limba ale competitiei.

Prima echipa s-a calificat in finala, prima prezenta romaneasca la acest nivel in ultimii 5 ani, dupa ce in 2009 o alta echipa a UBB, formata din Dan Cristea si Nicoleta Lupea, a reusit sa castige Campionatul Mondial de la Cork, tot la categoria ESL.  De asemenea, Radu Cotarcea a ocupat locul 6 in clasamentul individual al competitiei.

Foto: romaniapozitiva.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version