Sanatate

Stresul de serviciu

Daca va temeti sa mai mergeti la slujba sau va simtiti epuizat sau stresat aproape cateva saptamani, sunteti in fata unei situatii care v-ar putea afecta relatiile profesionale si chiar subzistenta. Frustarea coplesitoare sau indiferenta fata de munca dvs., iritabilitatea permanenta, furia, sarcasmul si inclinatia spre cearta sunt indicatorii unei situatii care trebuie rezolvata. Iata cateva strategii de utilizat:

 

 

–    Aveti grija de dvs. Mancati regulat si variat, inclusiv micul dejun. Dormiti suficient si faceti miscare.

 

 

–    Incheiati relatii agreabile de amicitie la locul de munca si in afara lui. Impartasind sentimentele de neliniste sau de nesiguranta cu persoane de incredere, faceti primul pas spre rezolvarea acestora. Limitati contactele cu prieteni “negativi” care amplifica ganduri negre.

 

–    Luati-va cateva zile libere. Luati-va un concediu sau un sfarsit de saptamana prelungit. Planificati-va personal fiecare saptamana, timp in care sa va blocati telefonul, pagerul sau computerul. In timpul zilei de lucru, luati-va mici pauze.

 

 

–    Stabiliti limite. Cand este cazul, invatati sa spuneti “nu” intr-o maniera prietenoasa, dar ferma.

 

 

–    Rezolvati sarcinile curente in ordinea prioritatilor. Indepartati-va de pe birou hartiile si dosarele neimportante. Alcatuiti o lista cu toate sarcinile de rezolvat din ziua / saptamana respectiva. Studiati lista si rezolvati constant sarcinile in ordinea importantei lor.

 

 

–    Selectati cu intelepciune discutiile in contradictoriu. Nu va grabiti sa va certati de fiecare data cu cineva care nu este de acord cu dvs. Pastrati-va capul limpede si pastrati-va argumentele pentru lucruri cu adevarat importante. Ba mai mult, incercati sa nu va certati de loc.

 

 

–    Pastrati-va o metoda de eliberare. Cititi, gasiti-va o preocupare pentru timpul liber, faceti miscare sau implicati-va intr-o alta activitate care va abate gandul de la munca, si este realxanta.

 

 

–    Solicitati ajutorul unor profesionisti. Daca nici una dintre aceste metode nu va amelioreaza senzatia de stres sau epuizare, cereti sfatul unui medic.

 

 

Conflicte cu colegii

Cea mai buna metoda de a rezolva discutiile  este cea directa, adica discutia cu persoana cu care sunteti in conflict. Totusi, spiritul acelei discutii este crucial. Iata cateva sfaturi:

–    Discutati problema in particular. Alegeti un teritoriu neutru, intr-un anumit moment asupra caruia sa fiti amandoi de acord. Abordati cealalta persoana intr-o maniera calma. De pilda: “As dori sa discut despre ceva cu dvs. Ma simt…”. O alta abordare ar fi : “As dori sa verific ceva cu dvs. cand aveti un moment liber sa putem vorbi.”

 

 

–    Nu acuzati cealalta persoana. Folositi afirmatii la persoana I-a. Va determina cealalta persoana sa se simta mai putin defensiva sau suparata.

 

–    Ascultati atent cealalta persoana. Intelegandu-i punctul de vedere, v-ar putea ajuta sa va simtiti mai putin stresat sau suparat.

 

–    Concentrati-va asupra cailor de rezolvare a problemei. Nu va abateti de la subiect intr-o discutie in dezacord.

 

–    Solicitati un ajutor profesionist. Discutati cu un consilier pentru asistenta angajatilor, care va poate ajuta sa stabiliti reguli de baza pentru astfel de situatii conflictuale si sa promovati un stil de comunicare respectuos.

 

 

Zvonuri si calomnii

O companie in schimbare, in care viitorul locurilor de munca ar putea parea nesigur, va furniza in mod sigur speculatii in randul personalului. Si atat timp cat lipseste informatia reala, angajatii nemultumiti vor comenta.

 

In astfel de situatii scade increderea si angajatii incearca “sa completeze spatiile libere din paranteze”. In aceste imprejurari, incep sa creasca zvonurile. Ele ofera o diversiune pentru participanti, dar sunt deseori dureroase sau distructive pentru persoana care se afla in centrul acestei situatii. Raspandirea zvonurilor intr-o companie poate fi controlata.

 

 

Fiti responsabil. De exemplu, preluati rolul de auditor in loc de cel de calomniatar. Cand conversatia deviaza spre calomnii, spuneti ca nu va simtiti in largul dvs. Daca auziti intamplatotr ceva, indepartati-va repede. Va puteti sa faceti numai afirmatii pozitive, in loc sa sustineti numai negativul.

 

Dependentii de munca

Daca nu sunteti astfel decat majoritatea angajatilor unei institutii, va preocupa cum sa faceti fata unei cantitati mai mari de munca, cu mai putine resurse. Mult inainte ca exigentele sarcinilor de serviciu sa creeze o presiune psihica si fizica care sa va depaseasca, incercati sa recunoasteti semnele stresului la locul de munca si sa le evitati: dureri de cap, indispozitii abdominale, somn intrerupt, oboseala, pierderea rabdarii si a simtului umorului.

 

Indata ce observati cresterea tensiunii nervoase, luati masuri pentru a va proteja. Cum? Nu deveniti dependent de munca. Incercati sa va intretineti relatiile personale. Asa numitii “dependenti de munca” sunt productivi pentru ca ajung sa excluda oricare alte parti ce le formeaza viata personala. Deseori, pe masura ce munca pretinde eforturi, petrecem din ce in ce mai putin cu prietenii si familia. Aceasta contribuie la cresterea stresului si epuizarii – si in final, productivitatea scade. Suportul social are rol de amortizare a stresului. Astfel ca relatiile personale (cu partenerii, colegii de munca si prietenii) sunt foarte importante.

 

Cunoasteti-va seful!

Daca cu seful dvs. sunteti precum “uleiul si apa”, nu disperati. Pentru a stimula relatia, incercati sa-l cunoasteti mai bine. Iata cum:

 

–    intrebati-va “De ce are intr-adevar nevoie seful meu?” Invatati preferintele sefului si fiti intotdeuna pregatit sa-l informati despre proiectele la care lucrati ;
–    aflati care sunt asteptarile sefului dv.;
–    incercati sa determinati stilul personal de lucru al sefului dvs. si adaptati-va comportamentului sau;
–    cand aveti probleme, discutati deschis, diplomatic si amabil cu seful.

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *