In vizor

Soferii CTP Cluj, privati de odihna: "s-a ajuns la situatii in care unii soferi nu si-au primit concediul deloc timp de 1-2 ani"

Soferii Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca sunt nemultumiti de conditiile in care trebuie sa lucreze. Conform unei plangeri semnate de conducatorii auto CTP Cluj, acestia sunt privati de odihna, lucrand fara pauze in turele lor de munca. Mai mult, ei reclama lipsa carburantului pe care, adesea, trebuie sa-l suplimenteze ei fara a fi remunerati suplimentar. Acestia ajung de cele mai multe ori sa lucreze peste program din cauza lipsei de personal. Tot din cauza lipsei de personal, acesti oameni au fost pusi in imposibilitatea de a-si lua concediu de odihna. Au fost situatii in care soferii nu au mai fost in concediu si de doi ani de zile.

De cele mai multe ori, cei care se urca in autobuz, grabindu-se in drumul lor spre serviciu sau casa, nu se mai gandesc la oamenii din jurul lor. Foarte putini se intreaba, probabil, daca soferul autobuzului care ii aduce in siguranta la destinatie e odihnit, daca mai poate face fata aglomeratiei din oras si orarului pe care il au autobuzele. Iata ca, in urma unei plangeri scrise de conducatorii auto CTP Cluj, rezulta ca acestia sunt obositi, sunt privati de somn si de concedii de odihna. Mai mult, ei lucreaza ore suplimentare fara a primi macar cateva ore libere in plus. Nu mai au timp sa stea cu familiile lor, sunt obositi si stresati, traficul din oras accentuand acest lucru.

Redam mai jos toate nemultumirile semnalate de soferii CTP:

„In primul rand, programul de lucru nu este adecvat unei meserii care solicita concentrare si atentie marita, avand in vedere ca transportam oameni ale caror vieti sunt in mainile noastre. Se lucreaza 7 zile cu program de dupa masa (cate 10-11 sau chiar 13 ore) dupa care, fara pauza, se incep din nou 5 zile cu program de dimineata, urmate apoi de 2 zile libere (respectiv sambata si duminica).

Acestea reprezinta 27 de zile lucrate din 31 zile (o luna). Programul CTP este de la 4:30 pana la ora 23-23:30 sau 24:00. Pana la 1:30 daca conducatorul este pe autobuzul 25 cu program de noapte. Cei cu tura de dimineata lucreaza 8 ore (daca respectivii au si personal sau se afla pe traseul metropolitan), trezirea e la ora 3:15 dimineata. Tura de dupa masa lucreaza incontinuu, fara pauze de masa, fara posibilitatea de a-si satisface necesitatile, baile cu WC si prezenta unei chiuvete fiind o intalnire rara, doar la foarte putine capete de linie. Un sofer are obligatia de a completa carburantul si uleiul si sa spele masina fara ca aceasta sa fie consemnate sau remunerate. Se pierde mult timp, sunt cozi la pompa si la spalatorie (sunt dati cand se sta o ora/ o ora si jumatate pentru a spala masina, din timpul tau). Toata acestea conduc la faptul ca familia sa ramana pe ultimul loc, se pierde din contactul cu copiii, acesta ajungand la cateva minute, astfel periclitandu-se relatiile familiale. 

In mod normal, orele de conducere care sunt facute in plus de conducator ar trebui compensate cu zile libere. Acestea insa nu se dau din cauza lipsei personalului. De asemenea, concediile de odihna nu sunt respectate tot din acelasi motiv: lipsa  personalului. Astfel, s-a ajuns la situatii in care unii soferi nu si-au primit concediul deloc timp de 1-2 ani. 

Revenind la structura programului de lucru, atunci cand un conducator are duminica tura de dupa masa, care se incheie la orele 23-23:30, si urmatoarea zi, luni, programul din tura de dimineata incepe la ora 4, persoana respectiva a acumulat doar intre 3-4 ore de somn. Totodata, i se cere sa transporte aproximativ 1200-1500 de persoane pe shimb, in siguranta. Contractul individual de munca consemneaza 8 ore pe zi, dar se lucreaza dupa bunul plac al companiei pentru a acoperi orarul zilnic CTP.

In data de 28 noiembrie 2015, a avut loc un accident de autobuz care s-a soldat cu decesul unei femei. Soferul autobuzului se afla in a 13-a zi consecutiva la munca, lucrand fara pauza. Atrag atentia ca niciodata nu au fost controale sa descopere cate ore se conduce fara pauza, sa vada ca nu se respecta normele europene de munca, sa sesizeze insuficienta numarului de soferi. Aceste aspecte nu intereseaza pe nimeni, nici macar Primaria nu are nimic de zis sau de facut. Venind vorba de Primarie, daca o persoana vrea sa ajunga sa fie sofer la CTP, acolo e locul unde trebuie sa mearga sa mituiasca anumiti oameni influenti, altfel, sansele sunt nule. Astfel, sunt intre 60-70 de soferi lipsa, dar sute de cereri de angajare neluate in considerare.

O alta situatie neplacuta o reprezinta carburantul pe minus, aceasta fiind imputata soferului caruia nu i se dovedeste vina. Oricine cunoaste traficul din centrul Clujului si nu numai, stie ca circulatia se face bara la bara, se sta la stopuri, e nevoie de opriri si porniri repetate care, evident, duc la cresterea consumului de carburant, fata de cand s-ar merge continuu, cu o viteza constanta.

Orarele de circulatie pe linii sunt facute ca si cum autobuzele ar fi singurele mijloace de transport din trafic, ca si cum nu ar fi nevoite sa astepte dupa nenumaratele masini din fata lor. Asta duce la ridicarea nivelului de stres al soferilor deoarece nu se incadreaza in orar, deci, nu vor ajunge la timp la urmatoarea statie, ajungandu-se de multe ori si la mustrarea verbala a acestora de catre unii calatori. 

La cererea de zile libere legale sau concediu de odihna se invoca lipsa de personal. Din aproximativ 1500 de persoane angajate la CTP, peste 60% din acestea fac parte din personalul TESA. De 25 de ani directorul Neag este cel putin Ceausescu sau Dumnezeul transportului public din Cluj-Napoca. Acesta si-a angajat rude si cunostinte in posturi de conducere. Persoanele respective neavand niciun fel de pregatire in acest domeniu. In final, am dori ca Primaria Cluj impreuna cu conducerea CTP sa acorde mai mult interes soferilor si sa le respecte conditiile de munca si odihna”, incheie acestia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version