In vizor

Societatea civilă din Ciurila, victorie împotriva Primăriei: autoritățile locale, obligate să organizeze dezbatere publică pe tema nodului rutier din Ciurila

Nodul rutier din Ciurila, care ar urma să facă legătura cu Autostrada Transilvania, a fost îndelung contestat de localnici. Aceștia susțin că proiectul va distruge aria protejată Făget, dar le va afecta și locuințele.

Activista Alina Chiriac este cea care s-a implicat cel mai mult în acest demers, iar insistențele sale au fost cele care au obligat în cele din urmă autoritățile locale să organizeze acea dezbatere publică îndelung solicitată.

 „În urma acțiunilor civice, a cererilor mai multor ONG-uri cu susținerea semnăturilor publicului, s-a întâmplat un lucru normal. Primăria Ciurila admite, după 3 (!!) ani că e nevoie de dezbatere publică referitor la proiectul de nod A3 din dreptul lacurilor. Ce vedeți în poze e răspunsul CNAIR la petiția, nu mai știu a câta, trimisă și cu semnăturile voastre, prin care cerem renunțarea la acest nod, date fiind informațiile din studiile de prefezabilitate și fezabilitate. Apoi vedeți anunțul primăriei la cererea CNAIR. Ambele spun clar că descărcarea A3 pe acest nod se va face pe DJ107 R, drumul care trece prin Ciurila, Sălicea, aria protejată Făgetul Clujului, Făget. Pun doar un mic fragment care nu lasă loc de interpertări. Alternativa de ocolire a Ciurilei și Sălicei este DC91, drumul care trece prin Pruniș și Săliște”, a anunțat Alina Chiriac.

Însă ce e foarte important, e faptul că Alina demonstrează prin răspunsul primit de la CNAIR, că autoritățile locale au oferit informații false când au susținut că ei nu pot îmăpiedica realizarea nodului rutier deoarece proiectul a fost inițiativa celor de la CNAIR.

„Dar ce e mai important în adresa de la CNAIR este că, după niște răspunsuri halucinante cu care suntem în instanță, CNAIR spune că, de fapt, nodul a fost cerut de autoritățile locale. După ce niște ani de zile, 2, în discuțiile despre PUG Ciurila, autoritățile locale au spus în mod repetat că CNAIR impune nodul, ei nu au ce face, ei nu știu nimic și mai mult, nu au nici un cuvânt de spus. Sper tare ca oamenii din comună să ridice capul din frică, chiar și în ultimul ceas și să nu se mai lase călcați în picioare de mafia și corupția clicii care a pus gheara pe primărie, și consilii, locale și județene. Nu au nici un drept să ne calce în poluare, roți și bătaie de joc casele, viețile și natura. NICI UN DREPT să ne vândă pentru interesele lor imobiliare (să construiască parc industrial peste lacuri, să își crească prețurile la terenuri pe care și le-au arondat fiecare cum a putut”, a mai completat Alina Chiriac. 

Ce spun contestatarii proiectului?

Cei care contestă vehement acest proiect au inițiat și o petiție în care menționează toate argumentele pentru care autoritățile locale și cele naționale ar trebui să renunțe la acest proiect.

„Drumul pe care se va descărca acest nod, DJ 107 R, trece printre casele noastre. NU ARE trotuare, șanțuri de apă și nici un element de siguranță (parapeți), are doar 5-6 metri printre case locuite, și nu poate fi lărgit fără exproprierea unor sate întregi. Acest nod va aduce accidente grave și moarte în comunitățile noastre. Acest nod va ucide liniștea Făgetului, plămânul verde al întregii metropole clujene. Dezvoltarea invocată nu poate veni cu prețul vieții oamenilor și a naturii. Acest nod rutier va afecta în mod negativ, iremediabil și inutil viața locuitorilor a 4 localități prin care va fi descărcat traficul intens de pe autostrada A3: Ciurila, Sălicea, Pruniș și Săliște. Acest nod rutier va afecta în mod negativ, iremediabil și inutil aria protejată Făgetul Clujului întrucât tot traficul va debușa, după trecerea prin localități, în aria protejată. Acest nod rutier Ciurila (A3 km 33) va afecta în mod negativ, iremediabil și inutil un peisaj natural și o biodiversitate unice în regiunea Clujului, fără să fie necesar, ba dimpotrivă fiind redundant în contextul implementării DX Tureni și nodului rutier Tureni (A3 km 22) la doar 11 km distanță”, susțin inițiatorii petiției.

Care sunt argumentele specialiștilor

Specialiștii susțin că acest nod de la Ciurila are o serie de avantaje:

  • conexiune Cluj-A3 mai rapida, pe un drum mai putin aglomerat decat E60 (Cluj-Floresti-Gilau
  • timp intervente ambulanta/SMURD la un potential accident intre Gilau si Turda imbunatatit prin faptul ca nu mai trebuie ocolit prin Gilau (sau Turda)
  • posibilitate creere parc logistic in zona Ciurila cu potential economic imens pentru comuna Ciurila (Comuna Ciuria este una dintre cele mai subdezvoltate comune din Zona Metropolitana Cluj – ZMC)
  • posibilitate creere zona refugiu/oprire/benzinarie/restaurant/motel/etc in zona Ciurila
  • scurtare drum din zona turistica Baisoara cate autostrada (care acum se realizeaza prin Gilau) cu aproximativ 30 km
  • costuri reduse la creerea conexiunii deoarece deja exista o supra-traversare a autostrazii peste DJ, este nevoie doar de bretelele de conexiune

Se pare că legătura rapidă dintre Cluj și A3 se va mai lăsa așteptată, având în vedere că abia acum autoritățile din Ciurila au considerată oportună o dezbatere publică. Acest demers trebuia realizat încă de acum trei ani, astfel încât să nu existe alte întârzieri pentru realizarea acestui proiect.