In vizor

Sistemul de învățământ este principalul vinovat pentru rezultatele dezastruoase de la simularea Evaluării Naționale

Cine este de vină pentru rezultatele dezastruoase de la simularea Evaluării Naționale 2023? Sistemul de învățământ este principalul vinovat pentru rezultatele dezastruoase de la simularea Evaluării Naționale – o spun experţii în educaţie. Peste 40 la sută din elevii care au susținut simularea au luat sub 5 la Matematică, ce poate fi mai ruşinos, mai ales pentru un preşedinte de ţară care-şi încheie mandatele (inutile) între ruinele „României educate”, proiectul său „de suflet”. N-a fost capabil să impună în nici un an din mandatul său alocarea a 6% din PIB către Educaţie, deşi există lege asumată de toate partidele parlamentare.

  • Preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi (FNAP), Iulian Cristache, susține că era de așteptat să se înregistreze rezultate catastrofale la simularea Evaluării Naționale. „Culmea este că ne așteptăm ca și în viitor situația să fie din ce în ce mai rea. Lucrurile merg prost în sistemul de învățământ și, dacă nu se face nimic, vom avea rezultate mai slabe și în continuare”, spune Iulian Cristache.

Acesta explică faptul că s-a ajuns în această situație în urma unui cocktail periculos pentru educația copiilor.

Pe de o parte, avem dezinteresul arătat pentru viitorul copiilor chiar de părinții acestora. Sigur, nu este o chestiune generalizată, dar avem cam prea multe astfel de cazuri. Oamenii se iau cu treburile cotidiene și uită să-și îndrume cum trebuie copiii. Apoi, mai avem și dezinteresul din sistemul de învățământ. Din nou, nu generalizez, dar sunt suficiente cazuri de profesori care sunt total dezinteresați de modul în care își fac treaba la clasă, iar mulți dintre ei sunt tentați să-i atragă pe copii spre meditații. Ca să nu mai vorbim de diferențele din urban și rural. Copiii din rural par condamnați”, precizează Iulian Cristache.

Reprezentantul părinților vede și o cale de ieșire din această situație.

În prezent, în sistemul de educație se merge ca să zic așa la minima rezistență. Sistemul trebuie total reformat. Trebuie format un mecanism de evaluare a calității muncii cadrelor didactice. Atenție, însă! Cadrele didactice trebuie remunerate cum trebuie ca să le ceri calitate. Deci, le plătești cum trebuie, dar le ceri și un act didactic corespunzător, iar rezultatele pozitive ale elevilor nu vor întârzia prea mult să apară”, a precizat pentru „Adevărul” președintele FNAP.

Nu prea dau doi bani pe ele

Și Ștefan Vlaston, care este profesor de matematică și președinte al Asociației EDU CER, Educație și Cercetare, susține că este vina sistemului pentru aceste rezultate slabe la simulare.

Aceste examene nu sunt notate oficial în cataloage și lumea este dezinteresată. De altfel, au și fost mulți absenți la aceste simulări. Din păcate, nu numai elevii nu prea dau doi bani pe aceste testări, ci și foarte mulți părinți. Și asta nu este deloc bine, pentru că astfel de simulări le pot spune cum stă copilul cu pregătirea pentru Evaluarea Națională. Problema mare este, cred eu, la Matematică, unde dacă poți să faci cele patru operații aritmetice și cunoști câteva formule, nu ai voie să nu ajungi la nota 5 cu subiectele care au fost date. Ori nu au vrut să le facă, au dat foaia albă, ori sunt sub orice critică”, a declarat Ștefan Vlaston, care a mai precizat că atât timp cât nu se vor reflecta și în note trecute în catalog, aceste simulări nu vor prinde o relevanță mai mare.

Schimbarea trebuie să fie profundă

Îngrijorat pentru dezastrul de la Matematică este și expertul în educație Marian Staș.

Rezultatele șocante, mai ales la Matematică, reflectă valoarea mediocră a școlii care se face în gimnaziu. Avem 70% dintre elevi care sunt cel mult mediocri, cu note de cel mult 7, ca să nu mai spun că aproape jumătate dintre cei care s-au prezentat la testare nu au luat 5. Și asta în timp ce subiectele au fost ușoare. Evaluez că, la subiecte medii, cam până la 80 sau chiar 90 la sută ar fi luat sub 5. Dezastruos, pot spune. Repet, la ce subiecte au fost, un elev cât de cât pregătit nu putea să nu primească 90 sau chiar 97 de puncte din totalul de 100”, spune Marian Staș. Expertul în educație atrage atenția că aceste rezultate sunt oglinda extrem de dură a școlii românești de astăzi care este prost organizată de ani de zile, iar situația „nu poate fi cârpită”. „Schimbarea trebuie să fie profundă, să vină inclusiv cu alt model de predare, dar și cu un model curicular autentic, adică să nu ne facem că facem, ci chiar să ne punem pe treabă”, a precizat Marian Staș.

Procente catastrofale

Reamintim că elevii care au susținut simularea Evaluării Naționale anul acesta au primit rezultatele examenului, și pentru foarte mulți notele sunt dezastruoase, cele mai slabe rezultate fiind înregistrate la Matematică.

La Limba Română, un procent de 24,7% din elevi nu au obținut note de 5, iar 29,2% au luat note între 5 și 7. La Matematică, procentul celor care nu au luat 5 este de 40,8%. 32,2% au luat note între 5 și 7. La nivelul întregii tări, numai 251 de elevi au obținut nota 10 la Limba Română, dar lucrurile stau puțin mai bine la Matematică, unde 1.385 de copii au primit punctaj maxim. La Limba Maternă, 18,3% din elevi nu au obținut nota 5, și numai 17 dintre ei au primit punctaj maxim. „Notele obținute nu se trec în catalog. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, aceste note pot fi trecute în catalog”, a transmis Ministerul Educației. De asemenea, în mod obligatoriu, aceste rezultate vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare.

CITEŞTE ŞI: SIMULARE PENTRU SIMULANŢI: La Evaluărea Națională, peste 40% dintre elevi au luat note sub 5. 25% nu şi-au “trecut” examenul de limbă maternă

 

Sursa: adevarul.ro