Din oras

Siguranta copiilor in trafic, pe locul doi in cazul serviciilor de transport public si in regim de taxi

La inceputul anului trecut, Guvernul Romaniei a emis un act normativ realizat cu scopul de a actualiza Regulamentul Codului Rutier, in sensul stabilirii unor norme de siguranta pentru calatori. Cele mai discutate norme au fost cele care implica noile reguli de circulatie in privinta transportului de copii pana in 3 ani sau copiii care au o inaltime sub 135 cm.

In momentul de fata, potrivit legii, copiii care au o inaltime de pana la 135 de cm pot fi transportati doar in dispozitive speciale sau scaune pentru copii. Cu toate acestea, masura nu se aplica in cazul autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau in cazul taxiurilor. In cazul celor doua mijloace de transport, scaunul din fata este interzis sa fie ocupat de minori. In plus, toti copiii de pana in 3 ani trebuie insotiti de un adult pe toata durata calatoriei.

In conditiile in care copiii sunt cei mai expusi fizic in cazul accidentelor rutiere, riscul de deces fiind mult mai mare in cazul acestora, Ziar de Cluj a demarat in cursul zilei de azi o investigatie prin care sa vedem cum sunt transportati copiii cu firmele de taxi din oras. Sub pretextul ca avem nevoie de doua masini care sa transporte doua familii din Aeroportul Cluj-Napoca pana in Floresti, am intrebat cele mai mari firme de taxi din Cluj daca dispun de scaune pentru copii sau „scoici” speciale, mentionand ca cele doua familii sunt constituite din parinti si un copil de 5 luni, respectiv un copil de doi ani.

Inainte de a prezenta rezultatele acestei anchete, dorim sa ne cerem scuze in avans, pentru modul in care am procedat in cazul acestei investigatii, dand false sperante pentru o cursa, dar am vrut sa verificam daca firmele de taximetrie sunt pregatite sa ofere toate tipurile de servicii pentru posibilii clienti.

Prima firma de taximetrie contactata a fost NOVA Taxi. Dispecera firmei ne-a explicat ca nu are masini dotate cu astfel de dispozitive de siguranta pentru copii si nici nu stie sa existe asa ceva in Cluj. In cazul acesta nu am mai insistat si am sunat la Napoca Taxi. La inceput, dispecera ne-a spus ca are soferi care detin astfel de sisteme de siguranta, dar ca, din pacate, comanda nu se poate face in avans. Astfel, ramanea doar sa sunam la firma de taxi in momentul in care am fi avut nevoie de comanda, in speranta ca acei soferi care au scaune speciale pentru copii, sunt pe teren. Dupa indelungi discutii si mai ales dupa ce i-am explicat dispecerei ca vorbim totusi de o cursa lunga, aceasta a devenit brusc binevoitoare si ne-a transmis mai departe datele de contact catre doi soferi care dispun de astfel de dispozitive, urmand sa ne intelegem cu ei la telefon.

Zis si facut, nici nu am apucat sa inchidem telefonul, cand deja primul sofer ne-a si sunat. Ne-a explicat ca are si scoica si scaun special si ca ne putem intelege pe maine dimineata, cand ar fi trebuit sa aiba loc cursa, sa ne astepte la aeroport. Din discutia cu acesta am inteles ca dispozitivele de siguranta pentru copii sunt proprietatea personala a taximetristului, nicidecum a firmei de taximetrie, dar ne-am bucurat pe aceasta cale ca exista si soferi saritori, dispusi sa isi foloseasca scaunele speciale personale, pentru a asigura un serviciu vital.

Intre timp, ne-a sunat si cel de-al doilea sofer care, la fel de saritor ca si colegul sau, s-a aratat dispus sa ne ajute dar sa il anuntam din timp ca sa isi poata pune de dimineata scaunul in porbagaj, inainte de a pleca de acasa.

In fine, toata stima noastra pentru Napoca Taxi, singura firma care s-a aratat dispusa sa ne ajute in aceasta situatie. In cazul celor de la Daniel Taxi, singura recomandare pe care am primit-o a fost sa ne tinem copiii in brate pe toata durata calatoriei. Ne intrebam pe aceasta cale, ce s-ar intampla in cazul unui accident, cu acel copil?

O alta recomandare a venit ulterior din partea firmei de taximetrie Black Cab despre care se zvoneste ca au cele mai de calitate servicii din Cluj. Dispecera, foarte binevoitoare, ne-a explicat ca din pacate firma nu dispune de astfel de servicii, dar ca in cazul acesta recomanda ca mamicile sa vina cu scoicile si scaunele pentru copii de acasa.

Situatia nu e reglementata nici in cazul transportului in comun. Chiar daca s-au facut de-a lungul timpului foarte multe teste care releva faptul ca inexistenta sistemelor de siguranta la copii, poate duce la accidente grave, din pacate, in Romania, majoritatea mijloacelor de transport in comun nu sunt prevazute nici macar cu centuri de siguranta. Pentru a ne lamuri intr-un final cum stam la capitolul servicii pentru copii, am discutat si cu vicepresedintele ANPOTRT Cluj. Din punctul acestuia de vedere, se pare ca asistam la o reglementare clara a legii, iar problema e cererea care, cel putin in cazul taximetrelor, e aproape inexistenta, facand astfel implementarea unui astfel de serviciu nerentabil din punct de vedere economic.

„Daca vor fi solicitari pentru transport in scoica, atunci da, dar deocamdata nu sunt solicitari exprese din partea clientilor. Conform legii, in taxi copiii sunt insotiti. E reglementat prin lege. Eu nu pot sa port un scaun cu prindere tip isofix in masina, sa tin un loc ocupat pentru o eventuala cursa cu un copil de pana in 3 ani. Serviciul nu poate fi pus la dispozitie pentru ca nu este cerere pentru asa ceva. Ca sa existe un serviciu special in acest sens, trebuie sa existe cerere. Nu este cerere, nu este oferta. Ca si costuri, nu pot sa prind lucrul asta. Daca clientii o cer, o sa ne adaptam. Sunt niste lucruri care nu sunt reglementate. Din punctul meu de vedere, e clar, in momentul in care o sa existe solicitari pentru un aemenea serviciu, o sa fie luat in considerare de fiecare dispecerat in parte si eu nu cred ca nu exista solutii. Din punct de vedere economic, e ineficient sa ai „scoici’ in portbagaj. Nu e o investitie foarte mare, dar nu este cerere. Pentru o cursa pe luna nu se merita. De obicei lumea vine cu scoica de acasa”, a declarat pentru Ziar de Cluj, vicepresedeintele ANPOTRT, Pugna Ioan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version