In vizor

Senzatii tari in autocarele care leaga Clujul de alte orase ale tarii: transport fara aer conditionat, pe canicula

Un drum de sute de kilometri cu autocarul poate deveni un adevarat cosmar atunci cand instalatia de aer conditionat nu functioneaza. S-a intamplat de mai multe ori, clujenii patiti se plang ca nu o data au fost nevoiti sa indure temperaturi coplesitoare in aceste mijloace de transport, situatie cu atat mai grava, cu cat intre calatori se numarau copii si oameni in varsta. Administratorii firmelor in cauza sustin ca a fost vorba de situatii izolate. 

Una dintre calatoriile in cauza a avut loc la mijlocul lunii iunie, cu un autocar al companiei Normandia. 

“Am facut rezervare la o cursa care pleca din Cluj dupa-masa, am intrebat daca este are conditionat si mi s-a raspuns foarte categoric ca da. Autocarul era plin-ochi, foarte multi batrani, in spate era si o familie cu copii mici. Era extrem de cald, aerul era incins, dar m-am gandit ca poate aparatul de aer conditionat porneste, totusi, dupa plecarea autocarului. Nu s-a intamplat asa. Toata lumea transpira din greu, ma uitam la un pensionar din fata care avea fata plina de broboane de sudoare, parea ca i se va face rau. Din fericire nu a fost asa, dar drumul a fost un adevarat calvar. Ni se lipeau hainele de scaune, copilasii plangeau, a fost ingrozitor. Soferul a ridicat din umeri cand l-a intebat cineva ce se intampla”, s-a plans o clujeanca. 

Problema se regaseste aproape doua luni mai tarziu, la inceputul lunii august, pe forumul de pe site-ul companiei. 

“A fost groaznic. Un autocar fara aer conditionat pe timp de canicula… In interior erau peste 50 de grade C…. Bataie de joc. Vom sesiza protectia consumatorilor”, a scris un utilizator. 

Altul relateaza pe larg experienta traita cu un alt autocar Normandia cu o zi inainte, in 9 august. 

“Plecarea a fost la 15.15. La urcarea in autocar am intrebat soferul daca este aer conditionat, confirmandu-mi ca este. Dupa plecarea autocarului lumea a inceput sa se revolte din cauza lipsei aerului conditionat. Patru oameni au si coborat dupa prima intersectie. Nu recomand nimanui sa mai mearga in conditiile acestea de cosmar, cu o caldura inabusitoare (era mai cald in autobuz decat afara, fiind canicula afara). Transpirai instant. Am rezistat calatoriei cu doi litri de apa si doua pachete de servetele”, se plange acesta. 

Omul a mai reclamat ca soferul oprea pe traseu ca sa ia autostopisti sau ca ar fi fost agresiv in trafic, rezumand experienta ca fiind “total dezamagitoare”. 

“Autocarele de cinci stele le tin in garaj, lasandu-le pe cele de acum 10 ani si sa mai bata asfaltul”, acuza acesta. 

“Eu nu cred ca masinile noastre nu au aer conditionat. Toate sunt dotate corespunzator. Daca se intampla, vina ar fi a soferilor care au avut instalatia oprita. Toate sunt dotate cu aer conditionat. Au mai fost cazuri cand au afara au fost 40 de grade si nu au facut fata. Asta s-a mai intamplat si am revizuit toate instalatiile, le-am schimbat filtrele, dar nu stiu sa am ceva nerezolvat pe partea asta de aer conditionat. Acum va aud pe dumneavoastra, chiar nu am avut nici o reclamatie”, a declarat Gabriel Pavelescu, administratorul companiei Normandia, pentru ziardecluj.ro. 

Nemultumitii pot contacta compania pe site, dupa cum a precizat acesta.

“Sesizarile trebuie facute punctual, cu numar de masina si orar, am 40 de autocare”, a mai spus administratorul. 

Altii au avut de calatorit in aer incins cu autocarele companiei Transmixt. 

“Am ales sa merg vineri cu aceasta firma tocmai pentru ca patisem la altii ceva asemanator si nu voiam sa mai am experienta drumului fara aer conditionat. Am intrebat daca functioneaza aparatul de aer conditionat, la ghiseu mi s-a raspuns ca da, sigur, insa nu a mers tot drumul. A fost un adevarat chin, toti pasajerii se intindeau sa prinda curentul de la trapa deschisa in tavanul autocarului, nu aveai alternativa”, a reclamat o alta clujeanca. 

Si reprezentantii acestei firme sustin ca nu au nici probleme cu aerul conditionat, nici reclamatii. 

“A fost un defect la masina respectiva. Dimineata a mers ok, pe drum a avut o problema la una dintre piesele de la instalatia de aer conditionat. Noi ne cerem scuze pentru situatia creata, o sa remediem. Calatoresc si eu, stiu ce inseamna sa stai in calduri, dar a fost un caz izolat. Nu cred ca s-a mai intamplat ca cineva care a mers cu noi sa nu aiba caldura vara si aer conditionat iarna”, a declarat Francisca Mladin, reprezentanta a firmei Transmixt. 

Procedura de depunere a reclamatiilor pentru probleme de acest fel la Oficiul pentru Protectia Consumatorilor (OPC) este anevoioasa si necesita multe acte si conditii. 

“In cadrul oricaror nemultumiri legate de o societate intr-o relatie contractuala existenta, ar trebui mai intai sa faca o reclamatie scrisa la societatea cu care are o problema. Aerul conditionat este obligatoriu in functie de clasificarea transportului in cauza si de conditiile impuse pentru transport. Daca se ajunge cu reclamatia la OPC, e de preferat si e indicat ca reclamatia sa vina dupa ce s-a facut o plangere la operatorul in cauza si care a emis un raspuns, in conditiile in care acesta nu rezolva problema consumatorului si il nemultumeste. In aceste conditii poate sa faca reclamatia la noi, atasand o copie a reclamatiei, a biletului de transport, orice dovada a faptului ca a existat o reclamatie contractuala intre consumator si prestatorul de serviciu. Nu cred ca avem reclamatii pe tema asta, poate una, daca este”, a  precizat Ioana Katona, purtator de cuvant al OPC Cluj. 

Nici procesarea plangerii nu este simpla si rapida.

“Se cerceteaza masura in care aspectele reclamate fac obiectul nostru de activitate, se impun masuri pentru remediere si sanctiuni, daca este cazul. Si, binenteles, i se raspunde consumatorului in maximum 30 de zile de la momentul intregistrarii reclamatiei. E o procedura intreaga, fiindca, nefiind o instanta de judecata unde sa mearga cu martori sau cu cuvantul consumatorului impotriva agentului economic trebuie sa existe dovada unei relatii contractuale. De cele mai multe ori, cele doua variante nu sunt aceeasi.  La momentul in care exista nemultumirea cu aerul conditionat se face reclamatie la firma. Depinde si cate asemenea reclamatii se fac. Daca sunt mai multe, e clar ca nu a functionat aerul conditionat. In acest caz, dovada necesara este o copie a biletului”, a precizat Kotuna.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *