Din oras

Scoala acasa pe model american prinde teren si la Cluj

Aproximativ 200 de familii din Romania au ales homeschoolingul – educatia la domiciliu in defavoarea sistemului clasic de invatamant din Romania. Chiar daca in Romania nu exista o lege care sa reglementeze acest tip de invatamant, parintii isi pot inscrie copiii la scoli din strainatate, care permit si acest tip de scolarizare. Astfel, prin educatie la distanta la aceste scoli-umbrela, si copiii din Romania pot beneficia de libertatea de a invata acasa.

Asa a facut si Gabriel Curcubete, fondatorul Asociatiei Homeschooling Romania cu toti cei patru copii ai sai. Acum barbatul se lupta pentru adoptarea unei legi in Romania pentru a inlesni procedeul educatiei la domiciliu si in tara noastra.

“Legislatia europeana le permite parintilor sa isi inscrie copiii in orice scoala din strainatate. Romania, cum este membra a UE, nu poate pune restrictii, parintii care doresc sa isi educe copiii acasa isi inscriu copiii la o scoala din Uniunea Europeana sau din Statele Unite si asa fac ei homeschooling, cu invatamant la distanta. Ne-am inscris copiii intr-o scoala din Statele Unite, unde ei invata prin invatamant la distanta, trimitem testele, sunt notati copiii, dupa aceea primesc foaia matricola si diplomele apostilate din Statele Unite”, arata Curcubete, care traieste in judetul Harghita si are patru copii cu varste cuprinse intre 11 si 16 ani.

Libertatea si placerea de a invata

Acesta apreciaza ca exista aproximativ 200 de familii in Romania care nu si-au trimis copiii la scoala, ci au ales metoda educatiei acasa.

“Am fost la o conferinta despre invatamantul personalizat aici, la Miercurea Ciuc, si am decis ca noi dorim ca si copiii nostri sa poata invata personalizat, sa poata invata ce doresc ei si, bineinteles, si cerintele ca sa fie conforme cu statul, dar sa aiba o libertate, sa le placa sa invete, si le place. Nu este o piedica, nu este o greutate sa invete. Le place pur si simplu”, isi aduce aminte barbatul, care face homeschooling inca din 2001.

Seful Asociatiei Homeschooling Romania spune ca nu ar trebui sa fie probleme in mod normal la echivalarea studiilor, diplomele ar trebui sa fie echivalate in mod automat, iar copiii testati doar din materiile pe care nu le-au facut la scoala straina.

“Ceea ce se face de obicei in Romania este un abuz, pentru ca ori cei de la inspectoratele judetene, sau cei din minister pur si simplu nu cunosc legea, nu stiu cum s-o puna in practica. Si atunci abuzeaza de parinti, abuzeaza de copii, ii examineaza”, arata barbatul.

Acesta nu isi face griji in privinta dificultatilor de adaptare sau de integrare a copiilor sai si, in opinia lui, scoala este cea care accentueaza prapastia dintre generatii.

“Scoala da un fel de socializare, dar nu socializarea cu care se intalnesc copiii mai tarziu, ei fiind inconjurati de copii de aceeasi varsta si atunci apare prapastia intre generatii”, arata barbatul.

Clujeni, adepti ai educatiei acasa

Clujeanul Szasz Attila a aflat de homeschooling prin intermediul unor prieteni americani si, chiar daca a fost sceptic la inceput, a ajuns sa isi educe copiii prin aceasta metoda.

“Ca parinte, convingerea mea este ca in primul rand eu sunt responsabil pentru copiii mei. Chiar si Constitutia stipuleaza asta, inclusiv in privinta invatamantului, dar cei mai multi parinti incearca sa scape cat mai repede de aceasta responsabilitate, iar mai tarziu acuza statul, profesorii, sistemul… chiar daca ei le-au incredintat copilul. Educatia acasa ofera o mai buna supraveghere si transparenta, in educatia publica parintele nu mai poate supraveghea ce se intampla cu copilul. Daca sunt probleme mari cu colegii sau profesorii, maxim il muta la alta scoala, dar in managementul sistemului nu prea are un cuvant de spus. Pentru ca fiecare copil este diferit, atat prin temperament, cat si prin capacitatea intelectuala, educatia personalizata este cea mai efectiva”, este de parere Szasz, care practica homeschoolingul de peste 12 ani.

Si Madalin Potoroaca, asistent social de profesie, a decis impreuna cu sotia sa isi educe acasa fetita care acum are trei ani si jumatate.

“Inca dinainte sa se nasca am stiut ca vrem sa facem homeschooling cu copiii nostri. Am lucrat foarte mult cu copiii si am vazut de multe ori cum copiii si din familii bune ajung sa se piarda. La un moment dat, intr-o tabara am auzit de homeschooling, unde eram cu nepotelele, care la scoala erau considerate tocilare, nu aveau prieteni, pentru una dintre ele viata la scoala era un adevarat calvar. Am fost socat sa vad cat de bine s-au integrat si cat de repede s-au imprietenit cu ceilalti copii, care faceau homeschooling. Atat de mult m-a impresionat incat am ajuns sa petrecem cateva zile impreuna cu sotia la familii care au ales educatia acasa si ne-am convins ca este cea mai buna metoda. Acesta este unul dintre motivele pentru care am ales educatia acasa pentru fata mea. Un alt aspect este faptul ca stiu ce se intampla in scoli, stiu ce inseamna anturajul, stiu cate am facut eu. Am facut multe lucruri rele in scoala, socializarea poate fi si pozitiva si negativa si am stat sa ma gandesc de ce fel de socializare va avea parte la scoala”, a dezvaluit Potoroaca.

Inspectorul scolar general Valentin Cuibus spune ca nu a fost pus deocamdata in situatia de a echivala diplome obtinute in urma homeschoolingului, dar nu recomanda aceasta metoda.

“Eu cred ca un copil trebuie sa creasca in colectivitate. Sa-l cresti in eprubeta e o greseala pentru copil. Dupa aceea trebuie sa il duci in societate si foarte greu poti sa il integrezi. Personal nu recomand asa ceva, dar fiecare parinte are dreptul sa aleaga pentru copilul sau”, a spus Cuibus.

Problemele sistemului

De cealalta parte, adeptii homeschoolingului scot la iveala neajunsurile sistemului de invatamant clasic.

“Suntem tara cu cel mai mare export de diplome false, pana la urma conteaza ce abilitati ai si nu ce diploma ti-ai descarcat de pe internet. Fetita noastra de trei ani si jumatate stie sa faca literele, vorbeste engleza, recunoaste culorile, se bucura ca trebuie sa invete, iar scopul nostru e sa stimulam lucrul acesta. Fetita noastra este un argument pentru homeschooling”, este de parere Potoroaca.

“Cea mai mare problema a sistemului de invatamant in Romania este faptul ca elevii nu vad materia niciodata sintetizand. Nu vad toata materia deodata dintr-o perspectiva din care sa inteleaga ce inseamna tot ceea ce invata ei. Copilul este obisnuit sa mearga zi de zi la scoala, sa ia materii zi de zi si niciodata nu vine sfarsitul. El este obisnuit sa fie dirijat in materia respectiva de catre un profesor, un mentor, in schimb daca copiii de exemplu ar invata istoria, in doua saptamani ar putea sa invete toata istoria de clasa a VIII-a. Numai istorie sa invete, altceva nimic, atunci ar avea o vedere de perspectiva asupra istoriei, ar putea sa puna evenimentele la locul lor. Inschimb este invatat zi de zi, saptamana de saptamana si niciodata nu vede sfarsitul, este mult mai greu sa aiba o viziune in perspectiva asupra istoriei sau a oricarei alte materii”, arata Gabriel Curcubete.

De asemenea, adeptii metodei de educare a copiilor acasa admit ca nu detin adevarul absolut si ca se pot face greseli si in aceste cazuri, dar sustin ca prin aceasta metoda copilul este mai protejat.

“Copilul educat acasa nu este expus presiunii ca deja in clasa a II-a sa aiba smartphone, tableta sau pantaloni de firma, la fel cum are copilul celor mai bogati parinti. Pentru ei, valoarea omului nu se cantareste neaparat in aceste obiecte. Desigur, si in cazul homeschoolingului se pot face greseli, deoarece tinerea acasa in sine a copilului nu inseamna educatie, asa cum nu inseamna educatie nici trimiterea de acasa. Homeschoolingul facut bine poate fi un avantaj urias, dar bineinteles si de asta se poate face abuz in foarte multe maniere. De aceea, este nevoie ca politicienii sa constientizeze chestiunea si, impreuna cu parintii care practica educatia acasa, sa elaboreze o lege care sa sustina avantajele si sa impiedice abuzurile”, subliniaza Szasz.

  Socializarea si homeschoolingul

Adeptii educatiei acasa nu sunt ingrijorati de argumentul “socializare” atunci cand vine vorba de cele mai vehiculate dezavantaje ale homeschoolingului.

“Asta este argumentul folosit cel mai des si totodata cel mai slab adus impotriva educatiei acasa. Nu stiu daca mai exista inca un loc atat de nenatural precum sistemul educational impartit pe grupe de varsta. Peste tot altundeva sunt in contact cu oameni de varste diferite – in familie, la serviciu, in vecini. Pentru ca sunt in contact doar cu persoane de aceeasi varsta nu sunt capabili sa aiba o relatie normala cu alte generatii. In schimb pentru copiii nostri nu este o problema sa se joace timp de o ora cu un copil de doi ani, dar nici sa aiba o discutie cu o persoana in varsta, pentru ca au contact regulat cu diferite generatii”, a explicat Szasz.

In ceea ce priveste efectele homeschoolingului asupra dezvoltarii psihice a copiilor, parerile specialistilor sunt impartite.

“Eu nu recomand homeschoolingul si vad metoda asta mai mult ca pe o pierdere. Nivelul instruirii ar trebui sa fie mai mare, dar abilitatile sociale au foarte mult de suferit. In orice profesie vindem ceva, negociem ceva, prezentam ceva, toate acestea necesita abilitati sociale, care nu se dezvolta prin intercatiunea unu la unu”, este de parere psihologul Adela Popovici.

Pe de alta parte psihologul Mircea Miclea spune ca in anumite cazuri educatia acasa poate fi cea mai buna solutie.

“Homeschoolingul este o practica frecventa in Australia, mai ales ca sunt distante mari de parcursi, se practica si in SUA de foarte multi ani. De regula se practica pentru persoanele greu deplasabile fiind cea mai buna metoda. Studiile au aratat superioritatea cunostintelor fata de scoala traditionala, alteori au aratat deficiente la capitolul socializare”, a punctat specialistul.

Foto: superscholar.org

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *