In vizor

Schimbări pe bandă rulantă în Educație, din pix: Ministerul închipuie proiecții pentru anul școlar în curs. Anisie: „Toate acestea sunt numai scenarii, vorbim ipotetic”

Ministerul Educației începe să salveze ceea ce cu greu mai poate fi recuperat, iar în a doua lună de stare de urgență este prins în tot soiul de analize și proiecții, unele mai fantasmagorice decât altele. După ce a impus prin intermediul unui Ordin de Ministru, semnat de Monica Anisie, obligativitatea părinților în asigurarea de laptopuri și tablete propriilor copii, în condițiile în care poate cel mai mare efort revine în sarcina părinților, după ce învățământul a fost transferat în mediul online, ministerul Educației închipuie diverse proiecții, operează diverse schimbări din pix în ceea ce privește învățământul preuniversitar, dar nu dispune încă – la mai bine de o lună de la închiderea școlilor – de un plan coerent privind finalizarea anului școlar în curs. 

CITEȘTE ȘICulmea educației virtuale: Monica Anisie a semnat ordinul prin care părinții sunt OBLIGAȚI să le asigure copiilor laptopuri, lecțiile online devin obligatorii pentru elevi, iar profesorii sunt monitorizați

După ce Klaus Iohannis a anunțat obligativitatea utilizării măștilor după ridicarea stării de urgență, în perioada de klaustrare care va urma după data de 15 mai 2020, a venit rândul premierului Ludovic Orban să anunțe că, „în mod obligatoriu”, Guvernul urmează să găsească soluții pentru a asigura măști atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice.

Dar a evitat să se pronunțe în privința deschiderii școlilor după data de 15 mai:

„Legat de deschidere, dacă și când se va lua această decizie, să se analizeze care sunt nevoile, pentru că obligatoriu trebuie să asigurăm măști pentru toți copiii și pentru toate cadrele didactice. Sunt măsuri care trebuie pregătite și în funcție de decizie vor fi luate”, a declarat în dimineața zilei de joi, Lucovid Orban.

Între timp, discuțiile dintre președintele Klaus Iohannis și ministerul Educației, anunțate în conferința de presă de miercuri, nu par să fi adus deocamdată rezultate concrete. 

CITEȘTE ȘI: Klaustrare. Iohannis anunță obligativitatea purtării măștilor după 15 mai. Relaxare cu taxă pe aer?

Totul este la nivel de „analiză”.

Dar fără un plan coerent care să se concretizeze într-o serie de măsuri credibile, girate de specialiști și care să spulbere din starea de incertitudine ce planează asupra așa-zisului învățământ on-line.

Ministrul Educației, Monica Anisie, anunța recent, în cadrul unei intervenții la digi24, citate de profit.ro, că autoritățile vor lua o decizie privind reluarea cursurilor în școli, grădinițe și universități numai după o consultare cu specialiștii din domeniul sanitar.

Anisie susține că există două scenarii:

– anul școlar ar urma să se termine așa cum a fost programat inițial.
– al doilea scenariu prevede prelungirea cu o săptămână a anului școlar 2019-2020.

Anisie a precizat că decizia privind modul în care ar urma să se facă reluarea cursurilor va fi comunicată „în curând”, menționând că a discutat cu ministrul Sănătății pe acest subiect, întrucât este nevoie să se facă o dezinfecție de către Direcțiile de Sănătate Publică în fiecare școală, astfel încât copiii să nu fie supuși riscului de contractare a virusului.

„Așteptăm să vedem care este vârful, așteptăm să vedem ce ne spun specialiștii din domeniul medical. (…).

Am considerat că deocamdată este bine să nu-i alarmăm sub nicio formă nici pe părinți, nici pe elevi și să construim lucruri în așa fel încât să ne gândim la sănătatea și siguranța copiilor”, a declarat Anisie.

„Lucrurile se schimbă de la o zi la alta și nu putem avea certitudini ce se întâmplă în scurt timp”, a mai adăugat ministrul Educației, Monica Anisie. 

Prin urmare, Educația românească nu dispune încă de un plan, cu toată implicarea președintelui Iohannis, care de altfel și-a asumat proiectul „României educate” de la începutul primului său mandat.

Nici în vreme de pandemie, Educația nu reușește să ofere o planificare, care să fie girată de specialiștii în domeniu, în privința încheierii noului an școlar și, foarte important, în ceea ce privește continuarea studiilor în noul an 2020-2021, în condițiile în care un al doilea val epidemic este așteptat chiar în lunile octombrie-noiembrie. 

Întrebată dacă anul școlar va fi prelungit cu perioada în care elevii nu au mers la cursuri, Anisie a spus că există un scenariu conform căruia anul școlar ar putea fi prelungit cu o săptămână, iar conform celui de-al doilea scenariu este prevăzută posibilitatea ca anul școlar să se termine așa cum a fost programat. 

„Toate acestea sunt numai scenarii, vorbim ipotetic.

 Alegem varianta cea mai potrivită numai în momentul în care avem certitudinea că nu expunem copiii la îmbolnăviri. Ar trebui părinții să înțeleagă că pe primul plan trebuie să punem sănătatea copiilor noștri. (…).

Toate aceste scenarii pe care Ministerul Educației sunt în funcție de ceea ce transmit specialiștii din cadrul Ministerului Sănătății pentru că noi, ca profesori, nu putem lua decizii fără a ține cont de ceea ce spun specialiștii”, a mai afirmat ministrul.

Între timp, Ministerul Educației a lansat Planul național de intervenție educațională. Până la finalul lunii aprilie, în fișa postului tuturor cadrelor didactice vor fi incluse „atribuții specifice și indicatori de performanță” pentru predarea online.

Prin urmare, schimbările din pix sunt operate de către ministrul Anisie pe bandă rulantă. Soluțiile, din nefericire, par a fi mai puține. 

Bunăoară, numai la nivelul județului Cluj, un județ bogat de altfel, de la începutul cursurilor online cauzate de instituirea stării de urgență de către Klaus Iohannis, în 16 martie 2020, un număr de 5.000 de levi nu au putut participa la ore din motive obiective:

lipsa condițiilor necesare, a internetului, laptopurilor și tabletelor inteligente.

CITEȘTE ȘI: 5000 de elevi din județul Cluj nu au putut participa la cursuri online. Promisiunile neonorate și subfinanțarea învățământului le răpește dreptul la educație

În privința acestor elevi, ministerul de profil anunța recent, în ordinul de ministru privind instrucțiunile pentru crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare on-line:

„Unitățile de învățământ vor realiza planuri de recuperare și planuri remediale pentru elevii care în perioada suspendării cursurilor nu au putut participa, din motive obiective, la activitățile de învățare on-line. Acestea vor fi aplicate imediat după reluarea cursurilor”, arată Ministerul Educației. 

Anunțul publicat de MEC privind semnarea ordinului de către ministrul Anisie, poate fi consultat aici. 

În plus, ministerul a operat o serie de modificări, unele cu caracter temporar, la Legea Educației în privința examenelor de definitivat, gradele didactice și titularizare.

Aceste modificări apar în proiectul de Ordonanță de Urgență privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ, publicat de ministerul Educației în transparență decizională. 

Proiectul OUG poate fi consultat aici.

 

 

sursa foto: monicacristinaanisie/facebook.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *