Vocea ta

Scandal la o pensiune din Cluj între o tânără aflată în izolare și proprietarul care o acuză că nu respectă legea

Oana Crăciun, o jurnalistă plecată la muncă în Anglia, s-a întors ieri la Cluj cu o cursă Wizz Air, fiind obligată să se supună timp de 14 zile unui regim de izolare la domiciliu. Cum însă tânăra nu are domiciliul în Cluj-Napoca, orașul unde intenționează să își găsească un loc de muncă, s-a cazat la o pensiune. Nemulțumită de condițiile de izolare, a sunat la Poliție și la DSP însă, în cele din urmă, a apelat la Ziar de Cluj, fiindcă din partea DSP nu a primit niciun răspuns la reclamațiile ei.

Oana Crăciun afirmă că, de ieri, de când s-a cazat, nu a mâncat nimic, fiindcă nu are un frigider în cameră și acces la bucătărie. Proprietarul pensiunii îi infirmă însă acuzele, spunând că tânăra are toate condițiile necesare, numai că refuză să își respecte izolarea, circulând prin întreaga pensiune. Ambele părți au apelat la Poliție, căreia îi revine sarcina de a rezolva situația, împreună cu DSP. Mai ales că tânăra reclamă că proprietarul pensiunii unde este cazată vrea să o dea afară, aspect de asemenea infirmat de către proprietar.

Vă redăm mai jos declarațiile jurnalistei și ale reprezentantului pensiunii unde aceasta se află în izolare, responsabilitatea pentru cele afirmate revenindu-i fiecăruia în parte.

Veți afla un caz particular care ne arată cum funcționează povestea aceasta a izolării și carantinei celor veniți din afara țării.

Oana Crăciun a declarat, pentru Ziar de Cluj:

„În cursul zilei de ieri, am ajuns în România cu o cursă Wizz Air, din Marea Britanie către România și, potrivit legii, mă supun celor 14 zile de izolare la domiciliu. Eu, neavând domiciliu în Cluj, mi-am închiriat o cameră la pensiunea Pedro. Am închiriat eu, pe banii mei, autoritățile nu îți dau absolut nimic. Pe strada Paris este această pensiune care are atât camere single, cât și camere duble. De la distanță, prin telefon, am pus-o în legătură pe proprietara pensiunii cu o prietenă din Cluj, doar să vină să vadă camera pentru mine. Să o vizioneze înainte de închiriere, să mă asigur că am toate condițiile. Prietena mea i-a spus: doamnă, domnișoara vine din Anglia, trebuie să se izoleze 14 zile, are nevoie de un frigider în cameră, să i se pună mâncarea.

Când am ajuns, nu aveam niciun frigider în cameră, avea un frigider în partea de jos a pensiunii, la bucătărie, bucătărie care nu este accesată de nimeni în momentul acesta, nu se servește masa acolo, nu se întâmplă absolut nimic!

De ieri și până astăzi, dânsa mi-a spus: trebuie să stai izolată în cameră, fără să te miști, să nu faci nimic, nu ai dreptul la bucătărie! Și, i-am spus: păi, stați puțin, că înțelegerea noastră a fost diferită! Dacă nu mă lăsați să am acces la bucătărie, atunci oferiți-mi o alternativă, dumneavoastră, în calitate de proprietar!

Eu i-am dat cash, în cursul zilei de ieri, 2000 de lei, i-am plătit o lună, plus o lună garanție. În urma plății acestor bani, nu am primit factură, nu am primit contract, nu am primit absolut nimic! Am închiriat pentru o lună; pentru că eu nu am domiciliul în Cluj, a trebuit să îmi închiriez ceva pentru o lună de zile, având în vedere că două săptămâni stau în izolare. Și în aceste două săptămâni eu nu am cum să ies din casă să îmi caut o chirie, nici să vreau!

Ei au spus că închiriază aceste camere pe lună pentru că au avut probleme și cu pandemia, nu au avut clienți și atunci s-au decis să închirieze aceste camere și lunar.

În acest moment eu aștept să vină Poliția, în condițiile în care eu de ieri și până acum nu am pus mâncare în gură. Am venit de la Aeroport și nu am avut condiții, la mine în cameră foarte frig, m-am dus și i-am rugat de 3 ori să dea drumul la căldură și, în momentul acesta, sunt obligată să mă mut de aici că așa vor ei și DSP-ul ar trebui să mă pună pe mine într-o altă izolare, probabil cu alte persoane. Vor să mă dea afară! Aștept să vină Poliția, am explicat situația, până în acest moment niciun polițist nu a stat de vorbă cu mine! Au spus să iau legătura cu cei de la DSP. Am sunat la 112. Mi-au spus că se va deplasa un echipaj la adresă, unde mă aflu în acest moment.

Nu am avut nimic de mâncare de ieri, am fost tratată abuziv, atât verbal, cât și fizic, am fost filmată pe proprietate de doamna, pe motiv că nu aveam voie să mă duc să îmi iau nici măcar un pahar de apă de la bucătărie, nu aveam voie nici măcar să fumez o țigară, deși sunt fumătoare și am ieșit afară, unde nu este nimeni, are o terasă cu câteva măsuțe. Nu cred că acesta este un tratament normal, chiar dacă ești în izolare! Eu nu am părăsit incinta  acestei locații. De ieri, nu am mâncat nimic! Și nimeni nu are dreptul să intre în contact cu mine, să mă ajute!

Vor să mă scoată afară din cameră, ceea ce este un abuz! Poliția nu a venit nici măcar să vorbească cu mine! Eu aștept Poliția. Dar vreau să expun această situație abuzivă, consider că, chiar dacă nu sunt antreprenor și nu am o pensiune, sunt un cetățean, în primul rând, al României, care are drepturi!

Am fost tratată mai rău ca un câine! Și nu e normal! Am plecat din țară, din România, nu am plecat de bine! Am fost să lucrez! Sunt un om cinstit, nu sunt un om care a furat, nu sunt un om care nu și-a plătit taxele! Sunt jurnalist și vreau să arăt ce se întâmplă în țara asta!

Am venit în Cluj să îmi găsesc un loc de muncă. Din Cluj am plecat.

DSP-ul nu știu ce măsură ar putea să dispună în momentul acesta împotriva mea, dar eu aș putea să refuz să mă duc să mă cazez într-un spațiu în care eu locuiesc cu o altă persoană în izolare. DSP-ul nu îmi răspunde la telefon. Poliția s-a dus la DSP acum să rezolve situația. DSP-ul are un singur număr de telefon pe site-ul oficial Cluj, atât pentru sesizări, cât și pentru persoane aflate în izolare sau în carantină. Nu răspunde absolut nimeni! Răspunde un robot, te pune să alegi o opțiune de la 1 la 5, stai ore la telefon.

DSP-ul ar putea găsi o soluție ca pe mine să mă mute de aici, iar dacă pe mine mă mută, de exemplu, într-o cameră cu alți carantinați, nu îmi pun eu sănătatea în pericol? Deci, legea nu are aplicabilitate în acest moment! Izolarea unei persoane între patru pereți nu spune că nu are voie să folosească dependințele unei case. Este stupid! Și eu ce mănânc? Vine DSP-ul să îmi aducă să mănânc? Vine Poliția să îmi aducă să mănânc?

Eu 4 zile a trebuit să îmi caut să îmi găsesc un spațiu în care să locuiesc la Cluj, întorcându-mă din străinătate. Am făcut toate lucrurile pe banii mei, nu a venit statul să îmi dea niște bani să stau undeva sau să îmi zică, uite, te plasăm în hotelul nu știu care!

Știu că, la începutul pandemiei, carantinații care veneau din Italia și din alte țări erau puși în hoteluri. Nu cred că mai există în momentul acesta posibilitatea aceasta.

Am sunat la DSP cu două zile înainte să plec din Anglia, mi-au spus: da, trebuie să vă izolați, Regatul Unit se află pe lista țărilor roșii, care necesită izolarea. Am zis, ok, cum procedez? Le-am explicat: nu sunt din Cluj, buletinul meu este pe Constanța, doar am lucrat în Cluj. Mi-au spus: Este problema dumneavoastră! Vă închiriați undeva sau vă luați o cameră la hotel! De la Aeroport am ajuns cu mașina, a venit tatăl meu și m-a ajutat cu bagajele. Tatăl meu nu locuiește în Cluj, a venit special să mă ajute cu bagajele de la Aeroport, pentru că nici el nu avea dreptul să intre în contact cu mine, teoretic. De la Aeroport trebuia să plec fix la adresa unde m-am cazat. În momentul în care aterizezi, treci prin niște filtre ale DSP-ului, completezi o declarație care intră sub incidența legii. E o hârtie pe care au numit-o ei decizie de confirmare a carantinării, unde îți dai toate datele personale, adresa unde vei locui în următoarele 14 zile și numărul de telefon. Deci, în momentul acesta, eu dacă părăsesc incinta clădirii, mă aflu sub incidența Codului Penal, încalc legea.

În continuare nu sunt lăsată să accesez bucătăria pensiunii. O prietenă mi-a adus de mâncare în fața ușii clădirii. Poliția mi-a transmis prin telefon că fără DSP nu am dreptul să părăsesc adresa.”

Ziar de Cluj a sunat la Pensiunea Pedro, proprietarul infirmând declarațiile Oanei Crăciun:

„Nici vorbă! Doamna, în primul rând nu respectă ceea ce ar trebui să respecte, carantina de 14 zile. Nu o respectă absolut deloc! Am și filmat discuțiile cu ea, am și chemat Poliția aici, nu respectă! Noi nu suntem un hotel de carantină! Non-stop iese, se plimbă prin hotel, merge în curte, fumează, vine, nu poartă mască! Am filmări, noi avem aici camere, nu respectă absolut nimic! În interior nu umblă fără mască, dar iese afară la țigară. Ideea este că carantina trebuie respectată, atâta tot! Ea nu respectă! Ea a făcut un deal cu noi prin telefon din Anglia, i s-a arătat camera, i s-a explicat ce are de făcut, la 1000 de lei pentru o lună. După 5 zile ne-a sunat că va trebui să stea în carantină, ceea ce nu ne-a mai convenit, dar am zis că, decât să nu dăm deal-ul… am crezut că e o persoană serioasă, care își respectă treburile. Dar nu le respectă.

Are și frigider în cameră, are cameră cu baie de o persoană, a văzut pozele de dinainte, i s-a spus, pe perioada de 14 zile nu poate folosi bucătăria. Ea s-a cazat ieri, nu eram eu aici, și-a dus o grămadă de lucruri, eu i le-am dus la cameră, are frigiderul, are tot ce îi trebuie, are frigider lângă cameră, are lucrurile duse acolo, ca ea să nu mai iasă din cameră.

Eu nu vreau să o scot afară, eu trebuie să anunț DSP-ul și Poliția când cineva nu respectă, nu că aș fi un om de rea-credință. Dar nu se poate! Ea ne-a impus din start: vă rog să nu spuneți ofițerului care știe de mine, să nu îi spuneți cumva că eu ies și mă plimb și fac mâncare, și ies la țigară. Eu o înțeleg că îi e greu, dar, totuși… eu am și filmat-o că a sărit și m-a înjurat, să îmi ia telefonul din mână! E un tupeu groaznic!”