PORTRET

Ruben Perju, designerul care măsoară timpul cu ceasuri de mână din lemn

Ruben Perju este un designer de 26 de ani căruia i-a venit ideea de a măsura timpul cu ceasuri de mână din lemn, un material pe care el îl consideră mult mai aproape de natura umană, un material viu și cald, mult mai potrivit a fi purtat la mână decât altele, mai reci și lipsite de suflet. Împreună cu partenerul său, Iosif Harasemiuc, Ruben a creat Noah, una dintre puținele firme din lume care produc ceasuri dintr-o materie primă aparte, precum lemnul. Au durat câțiva ani până când cei doi prieteni au deprins expertiza necesară pentru a da naștere unor dispozitive de măsurare a timpului ce au o lungă perioadă de viață, cu toate că lemnul, ca tot ce este viu, are o existență limitată.

Inițial, Ruben și Iosif au produs ceasurile Noah în Suceava, orașul natal, dar au decis să își mute afacerea la Cluj, orașul studenției lor, unde au găsit și doi investitori și unde intenționează să continue să se dezvolte pentru a transforma brandul lor într-un produs de lux distribuit și pe piața internațională. 

Primul business, la 21 de ani

Ruben Perju s-a născut la Suceava unde, pentru că de mic îi plăcea să deseneze, a urmat Liceul de Artă, la profilul Arhitectură. Dirigintele său, profesor de designer de produs, l-a inspirat pentru a se dezvolta artistic în acest domeniu, care a devenit pentru Ruben o adevărată pasiune.

Anii au trecut și tânărul s-a decis să își continue studiile la Facultatea de Arhitectură din Cluj, oraș pe care l-a preferat Bucureștiului, pentru că i-au plăcut oamenii de aici și dinamica urbei, pe care o consideră mai apropiată de Vest.

În anul III de facultate, Ruben a participat la un concurs de planuri de afaceri, în urma căruia a înființat, la 21 de ani, prima sa firmă, specializată pe design de produs. Cu cei 10 000 de lei câștigați în urma concursului a pus bazele unui business în cadrul căruia făcea corpuri de iluminat și, ulterior, proiecte de corpuri de mobilier multifuncționale și inovatoare din punctul de vedere al designului și al utilizării.

Ideea ceasurilor de lemn și lupta de a o pune în practică

Toate proiectele pe care le crea Ruben erau din lemn, material pentru care designerul are o afinitate deosebită, pentru că e un material organic, viu. Într-un moment, pe care tânărul îl consideră de inspirație divină, i-a venit ideea de a produce ceasuri din același material, idee pe care colegul său, Iosif Harasemiuc, i-a împărtășit-o, începând imediat să caute modalități de a o pune în practică:

„Iosif este cel mai bun researcher pe care l-am cunoscut și, fiind un om cu un grad de nebunie asemănător cu al meu, imediat s-a pus pe treabă să caute tehnologii, procedee de execuție, ce înseamnă un ceas.”

Cei doi parteneri s-au completat perfect, pentru că Ruben e specializat pe partea de design, iar Iosif pe partea de proces tehnologic. După documentarea inițială, la începutul anului 2013, tinerii antreprenori și-au cumpărat un CNC Hobby, o mașinărie care a costat 1000 de dolari, cu care au început să facă teste, dar, pentru că mașina s-a dovedit a fi una slabă, s-au decis să o returneze și, în luna noiembrie a aceluiași an, și-au achiziționat un utilaj profesional, de precizie, cu care lucrează și în prezent.

Procesele de testări cu noul utilaj, research-ul tehnologic, documentarea asupra materialelor și, în general, pe tot ce însemnă manufactură, au durat până în luna mai a anului 2015:

„A fost o perioadă de grea în care am învățat, în principiu, pe barba noastră, dând cu capul în fiecare zi de provocări; având în vedere că în România nu exista acest domeniu, al producției de ceasuri, nu am avut de la cine să învățăm.”

Nu numai că în România nu există expertiză în acest domeniu, dar și în lume, producătorii de ceasuri de lemn sunt foarte rar întâlniți. Iosif și Ruben au studiat concurența din alte țări și, pentru că nu le-a plăcut ce au întâlnit, s-au decis să facă cu totul altceva, să își seteze standarde foarte înalte și să nu renunțe până nu vor obține rezultatele dorite.

O perioadă, ei au colaborat cu un ceasornicar, „domnul Viorel din Suceava”, care le-a dat anumite sfaturi și care i-a ajutat la început cu asamblarea ceasurilor. Până în luna noiembrie a anului trecut, activitatea Noah s-a desfășurat în Suceava, dar acum cei doi asociați au mutat businessul cu totul la Cluj, un oraș pe care ei îl consideră mai deschis spre inovație, pentru că oamenii sunt mai puțin reticenți la nou, din cauza nivelului mai ridicat de educație.

Noah – inginerie avansată și inspirație divină

Găsire numelui pentru ceasurile produse a însemnat un proces foarte lung, dar cei doi parteneri au considerat într-un final că Noah se potrivește cel mai bine poveștii și specificului ceasurilor lor:

„Numele face trimitere la personajul biblic Noe, pentru că oamenii, când aud acest nume, se gândesc imediat la Arca lui Noe. Am studiat puțin ce înseamnă «Arca lui Noe», la momentul respectiv era definiția ingineriei avansate a lemnului, însemna rezistență, inspirație divină. Noi suntem convinși că ideea aceasta de a produce ceasuri din lemn nu ne aparține nouă, efectiv am primit-o din partea lui Dumnezeu și suntem responsabili să facem ceea ce e mai bun cu ea. În logo elementul central, rombul, face referire la un diamant, la ceva prețios, pentru că noi vrem foarte mult să mergem pe gama de lux, să producem ceasuri de o calitate superioară.”

Dacă la început cei doi asociați au produs singuri ceasurile, acum au 3 angajați, care lucrează în atelierul deschis la Cluj, unde este noul sediu Noah, ce include și biroul și camera de asamblare.

De curând, tinerii antreprenori au bătut palma și cu doi investitori și, cu forțe proaspete, intenționează ca în 2016 să dezvolte businessul la un alt nivel:

„Dezvoltăm noi produse, o să avem desfacere în străinătate, vrem să ajungem în întreaga lume și pentru aceasta vom investi în tot ceea ce înseamnă achiziție de utilaje, dar și branding, imagine, marketing.

2016 noi îl considerăm anul de explozie al brandului. Capacitatea noastră de producție este de 5 ceasuri pe zi și momentan avem o cerere de aproximativ 2,5 ceasuri pe zi. Asta, proporțional cu nivelul marketingului pe care l-am făcut până acum, aproape inexistent, pentru că singurul canal de promovare a fost Facebook-ul. Dar acum, împreună cu investitorii, ne vom ocupa și de partea aceasta de promovare.”

Până în prezent, Ruben și Iosif au lansat o singură gamă de ceasuri din lemn, care se numește „Origini”, o gamă de început, rezistentă la umiditate, la tot ce înseamnă ploaie, transpirație, dar nu și la scufundări. Pe viitor ei intenționeze să dezvolte oferta, prin ceasuri care vor rezista și la imersiunea în apă.

Chiar dacă deocamdată există o singură gamă de ceasuri, configurarea fiecărui model poate însemna până la 7000 de variațiuni:

„Clientul își creează ceasul de la zero. Noi îi trimitem un catalog, iar el își alege carcasa, cadranul, acele, cureaua, gravura, care este una personalizată. Avem 3 dimensiuni, iar lemnul nu îl vopsim, toate esențele au culoarea lor, naturală”, precizează Ruben, la finalul acestui interviu, uitându-se grăbit la ceasul său de lemn. Era târziu. Timpul, pentru întreprinzătorul de 26 de ani, cu o afacere ieșită din comun, părea a nu mai avea răbdare. Businessul de măsurare inedită a timpului se cerea hrănit cu timp.

Foto: Cristian Dragan, Pavel Curagău

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *