Focus

Risipa banului public, numa′ bun pentru distracții: de la pretențiile artiștilor, la “circul” popular

Zilele Comunei sau Zilele Orașului sunt ocazii numa′ bune pentru ”socializare”. Doar că, de la un an la altul, coagularea societății cu prilejul unor evenimente culturale, cu o anumită încărcătură simbolică pentru o comunitate, presupune costuri tot mai mari. Însă, de aceste momente, unice în felul lor, se bucură și autoritățile locale: de pe înaltul unei scene, edilii comunelor pot face suma realizărilor promise, celor aflate ”în linie dreaptă” – adică în curs de realizare, precum și a celor care nu se vor împlini niciodată. Prețul pentru buna dispoziție este plătit tot de cetățeni, din punga bugetului local. După nelipsitul consum de mici, cârnați și bere, cetățenii pot fi încântați de muzica artiștilor invitați pe bani grei să anime atmosfera. 
 
Ce sume au fost alocate în județul Cluj pentru asemenea evenimente? Sumele destinate organizării Zilelor Comunei au variat de la un an la altul.  
 
De asemenea, pretențiile artiștilor invitați să participe au fost diverse.
 
Bunăoară, pentru a participa la Zilele Municipiului Câmpia Turzii, eveniment ce a avut loc în perioada 17 – 19 august, Delia a incasat 15.000 de euro. Pe lângă onorariu, artista a solicitat și prezența bodyguarzilor, a mai avut nevoie de ceva RedBull, prosoape albe de bumbac, dar si de o sticlă de whisky. 
 
Suma totală alocată de primărie pentru organizarea Zileleor Câmpiei Turzii a fost de peste 100.000 de euro.
 
Explicația este mai mult decât simplă: Anul Centenarului trebuie marcat cum se cuvine.
 
După cum vă puteți da seama, și ediția din acest an a fost de un real ”succes”. 
 
Problemele concrete ale comunității, mai pot aștepta. Dacă trecem cu bine și de anul în care este marcată împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire, atunci și problemele vor fi transmutate într-un nou timp, un timp al așteptării.
 
Sumele alocate în anul 2017 și 2018 pentru organizarea Zilelor Comunei Apahida:
 
1. Suma alocată pentru anul 2017 – 130.408 de lei din care:
 
”Zilele Comunei Apahida” – 67. 556 lei
 
”Fiii Satului” Corpadea – 20.894 lei
 
”Fiii Satului” Sânnicoara – 41.958 lei
 
2. Suma alocată pentru anul 2018 – 102.458 de lei
 
Evenimente: programe artistice derulate pe perioada a două zile:
 
Zi dedicată muzicii ușoare.
Zi dedicată folclorului.
 
Sursa fondurilor – bugetul local.
 
Zilele Comunei Apahida au avut loc în data de 18-19 august 2018. Dintre artiști au participat Andreea Socaci, Ana Ilca Mureșan, Elena Paneș, F. Charm și, bineînțeles, Andra.
 
 
Zilele Comunei Jucu
 
Sumele alocate pentru organizarea Zilele Comunei Jucu: 
 
1. In anul 2017 = 105.000 lei.
 
2. În anul 2018 = 155.000 lei.
 
Sursa fondurilor alocate: bugetul local al comunei Jucu.
 
Activitati organizate in cadrul acestor evenimente: 
 
Spectacole artistice (muzica si dans) sustinute de solisti si formatii consacrate, desfasurate pe parcursul a doua zile (sambata – program pentru tineri de muzica usoara, dans modern si duminica – program de  muzica si dansuri populare). 
 
Program de manifestari sportive (cupa Primariei comunei la box, demonstratii arte martiale, competitie de sah etc). Foc de artificii la incheierea manifestarilor.
 
Zilele Comunei Jucu din acest an au loc în 25-26 august 2018.
 
Sunt așteptați să participe: Fly Project, Emanuel Cîrstea, Arpy & Zip Band, Aurel Tămaș și alții. 
 
 
Zilele Comunei Florești
 
Sume alocate:
 
2017 – 39.984 lei
 
2016 – 37.500 lei
 
2015 – 40.000 lei
 
2. Sumele sunt alocate exclusiv de la Bugetul Local
 
3. Zilele Florestiului au cuprins un program de divertisment artistic  
 
Concerte:  Irina Rimes, Traian și Valeria Ilea, Antonia, Veta Biriș (2017), Lidia Buble, Vescan, Smiley (2016), Maxim, Desperado, Alexandra Ungureanu & Crush (2015), Ansambluri de muzică și dansuri populare.
 
Premierea Crescătorilor de Animale din Florești; Majorete; Demonstrații sportivi floreșteni;
Tinere talente; Zumba; Ateliere de creatie pentru cei mici; Expo canin; Expo animale; Expo zootehnic; Momente ale Școlii Gimnaziale ”Gheorghe Șincai”; Alimentație publică; Foc de artificii.
 
 
În urma inundațiilor care s-au abătut în acest an asupra județului Suceava, primarul oraşului Dolhasca, Decebal Isachi, a anunţat că va renunţa la organizarea „Zilelelor oraşului” şi va aloca suma de 80.000 de lei pentru repararea drumurilor din localitate.
 
Edilul din Dolhasca a transmis pe pagina sa de Facebook mesajul prin care anunţa faptul că în acest an nu se vor mai organiza „Zilele oraşului Dolhasca”, urmând ca banii alocaţi pentru acest eveniment să fie redirecţionaţi spre drumurile afectate de inundaţii.
 
Vreau sa comunic o decizie pe care am luat-o astăzi după ce mi s-a comunicat suma de la Guvern României şi al tuturor românilor, pentru reabilitarea infrastructurii rutiere a podeţelor calamitate în urma precipitaţiilor abundente căzute în ultima perioada. Oraşul Dolhasca a primit «generoasa» sumă de 16.000 de lei, mulţumesc pe această cale celor care s-au gândit că aceşti bani sunt suficienţi pentru a rezolva măcar în parte avariile care s-au constatat în urma vizitei în teren a comisiei mixte, Prefectura, ISU, SGA Suceava şi a specialiştilor în drumuri, dar sunt buni şi ăştia la ceva. Am luat decizia, pe care oricum aş fi luat-o, să propun în şedinţa de consiliu, rectificarea bugetului în vederea transferului de sume care au fost alocate pentru organizarea <> către repararea drumurilor de pe raza oraşului şi a satelor aparţinătoare.
 
Pentru cei care nu înţeleg aceasta decizie o să postez imagini cu parte din aceste drumuri pentru a fi mai clar în acest sens.
 
Vă mulţumesc pentru înţelegere şi sper ca la anul, dacă vremea ne ajută, vremurile şi o să avem şi bani în buget, să reuşim să organizăm acest eveniment împreună cu dumneavoastră şi pentru dumneavoastră”, a scris la sfârșitul lunii iulie, pe pagina sa oficială de socializare, Decebal Isachi, primarul orașului Dolhasca.
 
 
 
Câți edili din comunele județului Cluj sunt dispuși să-i urmeze exemplul?
 
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version