Din oras

Reprezentantii HR de la Targul Global de Cariere de la Cluj: Nivelul conversational al tinerilor in limbi straine lasa de dorit

Azi a inceput Targul Global de Cariere, organizat in cadrul Salii Polivalente din Cluj-Napoca. Inca de dimineata, aproape 30 de companii si-au instalat standurile si i-au asteptat pe cei interesati pentru a-si prezenta ofertele de munca. In ciuda numarului mare de firme si de participanti la targ, evenimentul nu reprezinta decat un loc de depunere in masa a CV-urilor, in cele mai multe cazuri, managerii HR lipsind de la standuri, in timp ce mesageri de-ai lor se ocupa de discutiile cu cei prezenti. Putinii reprezentanti ai departamentului de resurse umane prezenti sunt nemultumiti, in principiu, de nivelul scazut al limbilor straine cunoscute de tineri.

In zona polivalentei s-au strans de dimineata zeci de tineri interesati de gasirea unui loc de munca. Targul Global de Cariere organizat in incinta Salii Polivalente reprezinta pentru multi primul pas spre angajare. Oportunitatiile din cadrul targului variaza de la programe de voluntariat pana la internshipuri si job-uri astfel incat si domeniile ofera o gama larga de posibilitati de la tehnic, economic, IT, constructii, bancar, ospitalier. Cu toate acestea, cele mai mari cozi s-au strans in fata cunoscutelor Genpact, Emerson, Steelcase, Bombardier, Bosch, Sykes sau Yardy.

Majoritatea standurilor ofera brosuri, carti de vizita, pixuri sau bomboane celor care se opresc la acestea. Desi prezenta tinerilor la acest targ este impresionanta, mai putin impresionanta este lipsa reprezentantilor HR de la aceste standuri. In foarte putine cazuri, pe langa voluntari sau alti mesageri, au fost prezenti managerii departamentelor de resurse umane. In locurile in care acestia erau prezenti, parerile lor au fost impartite in ceea ce priveste calitatea pregatirii profesionale a fortei de munca. Pe de o parte, acestia sunt multumit de noul val care intra in piata muncii, cum este si cazul Ralucai Vomir, HR Manager in cadrul firmei Recollection. 

„Pot sa spun ca azi au venit persoane destul de pregatite, chiar daca nu erau profilati pe ceea ce cautam noi, pe limba italiana, pe un program flexibil, pe studii medii, ci cautau mai mult partea de marketing si juridic. Dar pot sa afirm ca au venit persoane pregatite si unele dintre ele chiar foarte pregatite pentru targul asta de cariere si pentru domenii”, a spus aceasta.

Cunoasterea limbilor straine de catre tineri e deficienta

Mai mult, inclusiv in comparatie cu ultimii ani, se observa o crestere a nivelului celor recrutati. Daca inainte firma Recollection accepta cunoasterea unui nivel incepator a limbii italiene, azi majoritatea aplicantilor au un nivel avansat si firma insasi si-a schimbat politica de recrutare in acest sens, explica Raluca Vomir.

„In comparatie cu ultimii ani, nivelul persoanelor care vin la noi este mult mai bun si cerintele societatilor au crescut destul de mult. Pot sa-ti dau exemplul nostru, daca noi in trecut cautam un nivel de italiana incepatori spre mediu, nu cautam neaparat studii pe unele departamente, acum si pretentiile noastre au crescut, dar vad ca si persoanele incep sa se intereseze mai mult de partea asta de studii”, a mai adaugat managerul HR.

Tot in aria cunoasterii unei limbi straine, intra si nemultumirile angajatorilor. Un dezavantaj sesizat, de exemplu, de reprezentantii Genpact sau Infosys, este acela al faptului ca tinerii au dificultati la nivel conversational in ceea ce priveste limbile straine. Acest aspect ii elimina din start din procesul de recrutare cu atat mai mult cu cat compania pe care o doresc colaboreaza cu vorbitori nativi ai limbilor in cauza.

„Azi, am putea zice ca sunt destul de nepregatiti. Noi nu avem o problema in a angaja si entry-level pentru ca oferim tot ce inseamna parte de traininguri, dar majoritatea sunt destul de nepregatiti si n-ar fi asta atat o problema cat, spre exemplu, am observat ca nivelul calitatii in ceea ce priveste limbile straine vorbite, nu este atat de ridicat din pacate”, considera Cristiana Bija, reprezentant HR Infosys.

In acest sens, reprezentantul Genpact este dezamagit si de facultatile de profil care ar trebui sa scoata pe piata muncii cunoscatori de limbi straine la un nivel avansat.

„Noi urmarim o anumita categorie de varsta, adica, targetam persoane care sunt la inceput in cariera si pe care noi suntem dispusi si-i specializam pe un serviciu anume. Compania noastra fiind experta in anumite domenii. Un factor important in cadrul companiei noastre este nivelul de limba dorita. In acest sens, sunt putin dezamagit de Facultatea de Litere pentru ca am intalnit persoane de acolo care pretind ca stiu la un nivel avansat o limba, insa, in urma unor evaluari lingvistice, care se fac in cadrul companiei, nivelul este foarte scazut. Procesul de recrutare nu este ingreunat de acest aspect, pentru ca acele persoane nu sunt incluse in recrutare”, explica Daniel C., reprezentant HR in cadrul Genpact.

Fenomenul Head Hunting afecteaza departamentele de HR

Dincolo de participarea la targuri de cariere, unele firme apeleaza si la tactici mai viclene de recrutare. Prin intalnirea cu diversi oameni de nisa sau specialisti pe care incearca sa-i „fure” de la concurenti s-a format si fenomenul head huntingului, pe care reprezentantii departamentelor de resurse umane il privesc cu suspiciune.

„Prin procesul de head hunting, departamentul de HR este afectat pentru ca se destabilizeaza o companie anume. Daca intra un competitor nou pe piata si el se orienteaza dupa un vorbitor de o anumita limba, au resurse si doresc sa investeasca in oameni, iar pe parcurs sa-si recupereze acea investite. Are loc o destabilizare pe piata din perspectiva aceasta in sensul ca se cauta persoane care deja au experienta acumulata in cadrul unei firme. E alegerea fiecaruia, persoana in cauza stie ce urmareste: daca este interesat de partea financiara atunci se indreapta spre acest tip de companie noua in oras care poate da un plus de 200-300 de lei la partea salariala, sa zicem. In acelasi timp, sunt si persoane care tind spre loialitate si, in contextul acesta, ei nu s-ar orienta inspre aceste variante si isi pastreaza angajamentul luat anterior”, a mai adugat reprezentantul Genpact

Cu aceeasi situatie se confrunta si firmele din orase mai mici. Nu doar faptul ca tineretul este atras de locuri de munca in orasele mari reprezinta un dezavantaj pentru acestea, ci si aceasta modalitate prin care unele firme vaneaza specialisti in domeniu. In aceasta situatie se afla si firma Electrolux din Satu Mare, participanta in acest an la Targul Global de Cariere.

„Momentan procesul de recrutare este ingreunat de faptul ca este greu sa aduci oameni din orasele mari si am avut si situatii in care oamenii au venit la noi, au stat un an, doi s-au specializat putin si a fost doar asa, un job tranzit. S-au format si dupa aceea au plecat. Din punctul de vedere al companiei, abia dupa un an, doi, persoanele incep sa devina eficiente, iar noi ii pierdem chiar atunci. Mai ales ca sunt firme care nu mai merg pe varianta clasica in care dau un anunt si asteapta sa aplice lumea, ci incearca sa fim pro-activi si sa gaseasca persoanele in diferite companii sau pe Facebook si sa-i abordeze direct, sa-i atraga inspre ei. Clar suntem afectati de asta pentru ca ramanem fara specialisti, dupa ce am investit in ei. Solutia pentru a impiedica aceasta plecare este sa-i implici mai mult, sa-i motivezi”, explica Daniela Sima, reprezentant HR al Electrolux.

Mai mult, intr-o astfel de situatie exista, inevitabil, si efecte negative asupra firmei care-si pierde angajatii, adauga Senior Managerul HR al EXL. Cu toate acestea, Clujul fiind un oras dinamic cu populatie tanara, este ofertant din punctul de vedere al fortei de munca. Tocmai de aceea, problemele cauzate de head huntig ar putea cu usurinta fi acoperite.

„Impactul exista pentru compania care este targetata la un momentat dat pentru ca pierde oamenii in care a investit prin efort, care sunt pregatiti, care, probabil, au acumulat si ceva experienta, iar firma trebuie sa o ia de la capat. Atunci, in sensul acesta exista impact, ar eu consider ca piata din Cluj este una care a ajuns la un nivel destul de avansat, unde exista oameni bine pregatiti si in centrele universitare exista permanent forte de munca proaspete si cu putina atentie si o buna coordonare, zicem ca se pot gestiona lucrurile”, a completat Iulia Saadeddin, Senior Managerul HR al EXL .

Targul Global de Cariere se va incheia maine. In cadrul acestuia studentii sau absolventii de studii superioare sunt asteptati sa ceara informatii sau sa-si depuna CV-ul in domeniul de care sunt interesati. In contextul fenomenului de head hunting, targul reprezinta o oportunitate pentru firme de a-si completa posturile disponibile si de a-si reimprospata forta de munca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *