Focus

Protestele sindicaliștilor din sectorul feroviar și subvenționarea preferențială a operatorilor privați de trenuri

Aproape 2.000 de sindicalişti din sectorul feroviar au protestat ieri, de Ziua Feroviarilor, în faţa Ministerului Transporturilor, principalele solicitări fiind adoptarea Statutului Personalului Feroviar şi salarii decente. Aceștia au afișat pancarte pe care s-au regăsit diverse mesaje pentru politiceni: „Vrem condiţii de muncă”, „Decât autostrăzi blocate, mai bine căi ferate”, „Un om avea un cal şi calul nu avea nimic împotrivă”, „Viorica 20 20”, „Guvernanţii vin şi pleacă, toţi uită de calea ferată”, „Jos tăietorii de salarii”, „Vrem statutul personalului feroviar”, „Opriţi distrugerea căii ferate”.

La acțiunile de protest a participat și deputatul independent de Cluj, Adrian Dohotaru, care a publicat următorul mesaj:

„L-am interpelat pe min. Transporturilor, Lucian Șova, cu privire la situația dezastruoasă de la CFR. Am fost în stradă, alături ce cei peste 1.000 de protestatari ceferiști din fața Ministerului Transporturilor care arată cât de prost este finanțată infrastructura feroviară. Potrivit liderului sindical Nicolae Grigore din video, infrastructura feroviară primește în RO doar 20% față de 55%, media UE. Mai mult, subvențiile pentru CFR sunt în proporție de 55%, iar companiile private primesc subvenții de 85%. Nici nu e de mirare un astfel de cuantum al subvențiilor pentru unele firme, atâta timp cât guvernanți ca Liviu Dragnea au îmbogățit prin state firme private ca Regiotrans pe baza legăturilor de prietenie și de business dintre politicieni și afaceriști. Soluția nu este privatizarea, ci investiția în transportul public. Trenurile de mare viteză sunt o alternativă superioară la poluarea datorată traficului auto. E direcția în care merge Europa acum, pe când noi copiem Europa trecutului când punem accentul doar pe autostrăzi.”

În 2017, Ministerul Transporturilor aproba metodologia de calcul şi acordare de la bugetul de stat a compensaţiei de serviciu public în transportul feroviar public de călători. În prezent, ponderile celor doi indicatori luaţi în calcul în acordarea compensaţiilor au rămas neschimbaţi la nivelul din 2015 şi 2016: 65% pentru indicatorul tren-km şi 35% pentru indicatorul călători-km. Cu cât ponderea indicatorului călători-km este mai mare, compensaţia pentru companiile feroviare private scade, iar cea pentru CFR Călători ar trebui să crească, deoarece compania de stat transportă mult mai mulţi călători pe unitatea de distanţă parcursă.

Astfel, spre exemplu, pentru Regiotrans, al doilea transportator feroviar de călători ca mărime, bugetul a prevăzut subvenţii totale de 144,9 milioane lei în 2016, adică exact suma solicitată, care reprezenta 85% din costul total cu prestaţiile, un raport neobişnuit pentru o companie privată – adică 85% din costurile curselor companiei private au fost acoperite din bani publici. Pentru firma Transferoviar Călători, Ministerul Transporturilor a propus subvenţii de 75 milioane lei în 2016, echivalent cu 79% din costurile totale cu prestaţiile, iar pentru Interregional Călători s-au stabilit subvenţii de 24 milioane lei, ce acopereau 87% din costuri.

Am încercat să discutăm astăzi cu reprezentanții firmei Interregional, care activează la nivelul județului Cluj și acoperă diverse secții de circulație, însă directorii companiei se aflau în ședință. Tema subvențiilor din bani publici nu a putut fi clarificată nici de către reprezentanții Transferoviar, deoarece aceștia nu au răspuns la telefon. 

Cu privire la Regiotrans, sunt cunoscute câteva date care au devenit publice deja: această firmă și-a asigurat veniturile consistente prin intermediul banilor injectați din bugetul statului, beneficiind totodată de rute preferențiale. Motivul este unul simplu: legătura dintre Costel Comana, cel care a deținut firma Regiotrans, până la moartea sa din februarie 2015 și Liviu Dragnea. Profitul Regiotrans a explodat odată cu semnarea unui contract-cadru cu Ministerul Transporturilor (MT) pentru perioada 2008-2011. Ministerul tocmai permitea accesul operatorilor feroviari privați la liniile de pasageri. Regiotrans primea subvenția de stat cu o condiție, profitul anual să fie sub 5 la sută.

Revenind la revendicările feroviarilor, am discutat cu liderul Sindicatului Libertatea Căi Ferate Cluj, Marius Mureșan: ″Am participat la protestul de vineri, din partea SLCFC. Principala noastră revendicare se referă la adoptarea Legii privind statutul feroviarului, care zace de doi ani de zile în Camera Deputaților. Aceasta a fost adoptată de Senat și urmează să fie adoptată de CD, în calitate de for decizional. Cu privire la această lege suntem interesați, în general, de vârsta de pensionare. Acolo este problema ce trebuie soluționată. Fiind vorba de o meserie care presupune atenție și aptitudini stricte, nu se poate ca vârsta de pensionare să fie de 65 de ani. Oamenii care lucrează în siguranța circulației sunt verificați medical și psihologic periodic, iar la un moment dat, în cazul în care devin inapți, ei nu mai pot munci într-un alt post care nu-i inclus în reglemntările privind siguranța circulației. Turele de noapte îi uzează foarte mult pe toți cei care activează în domeniul siguranței circulației. La 65 de ani, angajatul care a lucrat în ture de 12/24, are un ritm biologic total dereglat″. 

Conform acestuia, au fost solicitate investiții în compania de infrastructură, care presupune învestiții în partea de rulare, adică de șină, precum și vagoane pentru CFR Călători.

Referitor la subvenționarea diferită a companiilor feroviare de transport, Mureșan a declarat următoarele: 

″Subvenționarea companiei de stat și a celor private eu consider că este făcută la fel, adică fiecare dintre acestea primește bani la fel, pentru trenurile pe care le utilizează. Într-adevăr, cei de la companiile private poate că au un randament mai bun în gestionarea resurselor financiare și atunci, sigur că pot să supraviețuiască. Doar că aici intervine o concurență, care după părerea mea, este o concurență nelalocul ei. CFR Călători are într-adevăr un parc învechit, are vagoane care presupun o cheltuială mai mare de întreținere, respectă un program de mers pe care îl aprobă și îl pune în aplicare undeva în luna decembrie, în vreme ce companiile private au doar automotoare, iar costurile de exploatare sunt mai mici, își modifică mersul aproape lunar, în funcție de diverși factori. Oricum, concurența este purtată cu CFR Călători. Astfel, aceștia solicită să le fie aprobată trasa înainte sau imediat după trenul de călători, iar aici mi se pare că intervine o concurență care nu este benefică nici unuia. Sistemul poate se va schimba în viitor. Din câte știu, în următorul an, odată cu deschiderea interoperabilității liniei pentru toți operatorii, probabil că va fi modificat sistemul de subvenționare, adică se vor cumpăra trase. Astfel, pe o secție de circulație, de exemplu de la Cluj la Oradea, vor fi scoase și subvenționate un anumit număr de trase, la care vor participa toți operatorii. Restul traselor vor fi fără subvenții. Deci, se intenționează schimbarea sistemului de subvenționare″. 

Amintim câteva dintre revendicările care au fost prezentate la protestul de luni:

Finalizarea și adoptarea Statutului Personalului Feroviar:

Salarii decente la societățile feroviare care să reflecte pregătirea profesională și responsabilitățile personalului;

Acordarea, clauzelor suspendate, cuprinse in Contractele colective de munca; 

Finanțarea corectă a infrastructurii feroviare astfel încât salariile personalului să fie asigurate din fonduri bugetare;

Regandirea taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) pentru reducerea acesteia la valorile care se practică în Europa;

Sustinerea de catre statul roman a investitiilor importante in achizitia de material rulant nou;

Promovarea in regim de urgenta a unei strategii pe termen mediu si lung cu privire la dezvoltarea sectorului feroviar – modernizarea infrastructurii feroviare și a materialului rulant;

 

 

 

 

sursa foto: capital.ro

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version