PubliNews

Principalele modificari ale codului rutier in prima jumatate a anului 2020

Conform deciziilor luate de autoritati, Codul Rutier a suferit modificari importante, despre care este recomandat sa stie orice sofer, pentru a evita sanctiuni nedorite. Este vorba despre o lista de schimbari care ii vizeaza atat pe cei care detin un autoturism personal, cat si pe cei care detin biciclete cu ajutorul carora se deplaseaza pe teritoriul Romaniei.

Utilizarea telefonului mobil la volan poate aduce sanctiuni considerabile

Este important ca soferii sa stie ca autoritatile isi propun sa fie mult mai vigilente cand vine vorba despre modul in care se foloseste telefonul de catre conducatorii auto. De exemplu, este interzis sa se poarte discutii telefonice, daca soferul nu dispune de hands-free: este vorba despre o masura prin intermediul careia autoritatile cauta sa reduca numarul de incidente si accidente care au loc pe strazile din Romania.

In cazul in care sunt surprind conducatori auto vorbind la telefonul mobil fara casti, politistii au posibilitatea de a le suspenda permisul pentru o perioada de 30 de zile. In acelasi timp, conducatorii auto vor fi sanctionati cu o contraventie de 2 sau 3 puncte din clasa a III-a, dar si cu amenzi care pot varia intre 870 si 1.160 de lei.

Mai mult, daca din cauza utilizarii telefonului mobil se produc accidente sau nu se respecta regulile de circulatie, soferii se pot alege cu o contraventie de 4 sau 5 puncte, iar permisul poate fi suspendat si de aceasta data pentru 30 de zile.

Noi reguli pentru soferii in varsta

Un alt aspect esential pe care trebuie sa il stie soferii auto, de data aceasta cei mai in varsta, care fac parte din categoria de seniori, consta in faptul ca din 2020 trebuie sa faca diverse controale medicale, mai frecvent decat inainte. Prin aceasta modificare a Codului Rutier, autoritatile isi propun sa reduca din riscurile la care seniorii se expun din punct de vedere medical, dar si din riscurile de a afecta ceilalti participanti la trafic.

In acelasi timp este esential ca acestia sa stie ca daca sufere de afectiuni cardiace ori diabet, cel mai probabil vor trece prin controale mai riguroase din punct de vedere medical daca isi doresc sa conduca in continuare.

Trusa medicala din autoturisme, verificata mai des

Pe lista detaliilor la care autoritatile vor fi mult mai atente de acum inainte se numara si dotarea masinilor cu o trusa medicala. De aceea este important ca toti soferii sa se asigure ca au o trusa medicala completa, care sa contina urmatoarele obiecte:

  • cel putin 6 ace de siguranta;
  • cel putin o folie izoterma de supravietuire, care sa aiba dimensiunile de 2,10 x 1,60 m;
  • brosura cu instructiuni de prim ajutor, care sa fie autorizata de Ministerul Sanatatii Publice;
  • cel putin 4 bucati de pansament rapid (plasturi);
  • o rola de leucoplast;
  • minimum 5 pachete a cate 25 de bucati de comprese de tifon sterile;
  • fasa de tifon (cel putin 2 bucati pentru urmatoarele dimensiuni: 5 x 4 m/10 x 4 m);
  • minimum 2 bucati de bandaj nedeformabil;
  • cel putin 2 perechi de manusi de unica folosinta;
  • fasa elastica;
  • cel putin 2 bucati de pansament steril absorbant (diferite dimensiuni);
  • foarfeca cu ambele varfuri boante si cu lama care sa taie material textil de tip postav gros de cel putin 2 mm;
  • un dispozitiv intermediar pentru procedura de respiratie gura la gura, care sa aiba o valva unidirectionala sau un filtru;
  • lista cu toate obiectele din trusa sanitara.

De asemenea, soferii trebuie sa se asigure ca pe langa trusa medicala au in masina si triunghiurile reflectorizante, pe care trebuie sa le foloseasca atunci cand intampina probleme tehnice, dar si un stingator de incendiu – acestea trebuie sa fie omologate. In caz contrar, risca o amenda din clasa a II-a de sanctiuni, care variaza intre 420 si 525 de lei, dar si o penalizare de 4 sau 5 puncte.

Ce trebuie sa stie orice sofer despre anvelopele de iarna – noi reguli

Potrivit Codului Rutier, orice sofer care conduce pe drumuri publice acoperite de zapada, gheata sau polei este obligat sa isi echipeze autoturismul cu anvelope de iarna corespunzatoare. Atentie, insa! Soferii risca amenzi considerabile chiar atunci cand conduc o masina echipata cu astfel de anvelope, daca au un nivel de uzura depasit.

Mai exact, este esential ca proprietarul masinii sa verifice constant anvelopele, pentru a se asigura ca acestea respecta normele in vigoare. In acest sens, important de mentionat este ca producatorii au inceput sa doteze anvelopele cu martori de uzura, care sunt pozitionati intre blocurile profilelor de pe anvelope si au o inaltime de 1,6 mm – martorii pot fi verificati ulterior de catre autoritati. Daca nu respecta nivelul de uzura potrivit, soferii risca o amenda de pana la 725 de lei.

In cazul in care in discutie intra vehicule de transport de marfa, care au o masa totala maxima autorizata ce depaseste 3,5 tone, respectiv vehicule de transport cu peste 9 locuri, trebuie ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor sau sa aiba montate pe aceste tipuri de roti lanturi ori alte tipuri de echipamente antiderapante, care sa fie certificate.

O alta prevedere a Codului Rutier ia in calcul ca soferul sa aiba o anumita perioada de scoala

Asa cum mentioneaza si ChestionareAuto.ro, toti cei care planuiesc sa se inscrie la scoala de soferi si sa rezolve chestionare drpciv cat b in vederea obtinerii permisului auto, trebuie sa aiba in vedere faptul ca este obligatoriu sa faca dovada ca au terminat cel putin 10 clase pentru a fi eligibili sa conduca. Daca pana acum era suficient ca soferul sa aiba cel putin 18 ani impliniti, acum trebuie sa respecte concomitent acest aspect vizavi de varsta si, in acelasi timp, sa fi terminat oficial minimum 10 clase.

Se au in vedere amenzi substantiale pentru biciclisti

Luand in considerare numarul din ce in ce mai mare de persoane care aleg sa se deplaseze cu ajutorul bicicletelor, este important ca si biciclistii sa stie ca oficial au fost introduse amenzi considerabile care le pot fi aplicate, daca nu respecta reglementarile in vigoare. De exemplu, este obligatoriu sa se doteze bicicletele cu semnale luminoase, datorita carora sa fie vizibile in trafic atat pentru pietoni, cat si pentru ceilalti participanti la trafic. Este vorba despre o masura care vizeaza punctul 8 din articolul 101, alineatul 1, categoria a III-a de amenzi.

In cazul in care nu respecta normele din Codul Rutier, biciclistii risca sa fie sanctionati cu amenzi cuprinse intre 870 si 1.160 de lei.

Inca nu exista un cont unic de plata a amenzilor

La inceputul anului 2019, autoritatile promiteau viguros ca vor oferi public un cont bancar, pe care orice participant la trafic sa il poata folosi pentru a achita amenzile rutiere. Solutia ar fi fost una extrem de eficienta, intrucat i-ar fi scutit pe multi de drumurile fizice pe care trebuie sa le faca atunci cand trebuie sa isi plateasca amenzile. Din pacate, insa, acest cont inca nu exista, iar autoritatile nu pot oferi nici in prezent o data estimativa despre cand ar putea intra in vigoare o astfel de masura. Persoanele competente in acest domeniu sustin ca respectivul cont nu a fost operationalizat inca si ca se lucreaza in continuare.

Indiferent daca se deplaseaza pe strazile din Romania cu masini personale mici, cu autovehicule de mare tonaj sau cu bicicletele, orice participant la trafic trebuie sa respecte Codul Rutier, astfel incat sa fie in siguranta, sa ii protejati pe cei din jur, dar si pentru a evita amenzile care au devenit semnificative.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *