Din oras

Primarul Boc spune că habar nu are cine sunt cei care au câștigat contractul pentru podul Porțelanului, deși sunt aceleași firme care construiesc podul Oașului-Răsăritului, o lucrare începută de anul trecut

Primarul Emil Boc spune că habar nu are cine sunt cei care au câștigat contractul pentru podul Porțelanului, deși sunt aceleași firme care construiesc podul Oașului-Răsăritului, o lucrare începută de anul trecut. O ciudată lipsă de cunoștințe, mai ales că cele două poduri sunt situate în aceeași zonă, la mică distanță unul de celălalt, iar șantierul de la podul Oașului – Răsăritului e foarte vizibil, aici lucrându-se pe brânci de luni de zile.

Întrebat astăzi la radio dacă se știe câștigătorul de la podul Porțelanului, primarul Emil Boc a declarat că se știu firmele, dar că nu știe cine sunt respectivele firme:

„Da, se știe, luni semnăm contractul și încep de săptămâna viitoare deja lucrările în teren. (…) Mno, bine, acuma, stați să mă uit, că nu am documentele, îi și țin minte pe toți, trebuie să le țin minte pe toate firmele! Stați să mă uit cine… Porțelanului, câștigător… e asocierea Freyrom SA Procons Group, mno… dacă vă spune ceva, îmi spune și mie! Nu știu cine-s ăștia, habar n-am!

E simplu la Cluj, nu mă interesează cine câștigă licitația, cât timp o câștigă corect, are prezumția de bună-credință! Și le-am spus tuturor, la toate contractele publice, în acest oraș, nimeni nu vă cere o apă plată! Veniți la licitație, câștigați în termeni legali, nu vă cere nimeni o apă plată, dar vă cer două lucruri: lucrările de calitate și la timp! Cine nu, încet, dar sigur, îi vom da afară prin mijloace legale! Dar să rețineți toți acest lucru, că nu există rabat de la calitate și de la termene! Asta nu se negociază cu noi! În rest, putem vedea condiționalități, probleme, suntem dispuși la dialog, dar, repet, chestiile fundamentale care țin de raportul nostru cu cetățenii, contractul nostru cu clujenii, că ne-au dat bani din impozite și taxe, să facem lucrări de calitate și la timp! Asta le cer și eu celor care câștigă o licitație, pentru că sunt vocea cetățenilor în relația cu ei, nu sunt altceva! Și nu o fac nici cu ură, nici cu alte resentimente, o fac pur si simplu cu bună-credință și de fiecare dată când câștigă cineva licitația îl invit o singură dată și îi spun: felicitări, nu vă cere nimeni o apă plată, vă rog să vă faceți lucrările de calitate și la termen! Și suntem cei mai buni prieteni și parteneri instituționali! Primăria implementează cu voi prin structurile tehnice, ca să implementați la timp proiectul, ajutându-vă acolo unde este nevoie! Punct și altceva nu am de spus acolo la toți cei care câștigă licitațiile!”

După ce s-a scurs jumătate din termenul de proiectare și execuție (24 de luni), în cartierul Iris începe să răsară un nou pod, Oașului – Răsăritului, care are toate șansele să fie finalizat în primăvara anului viitor. Proiectul este realizat de către Asocierea Freyrom SA-Procons Group SRL-Costin și Vlad Birou de proiectare SRL-Integrated Road Solutions SRL, potrivit anunțului postat acum un an pe site-ul Primăriei conduse de Emil Boc.

Organizarea de șantier din această zonă a avut începuturi mai timide, însă, de câteva luni, lucrările avansează într-un ritm susținut, fiind vizibile progrese de la o zi la alta. Cum se face că, de anul trecut până acum, primarul orașului ”smart” nu a aflat cine sunt cei care construiesc acest amplu proiect de infrastructură, va rămâne un mister al Clujului.

În 8 septembrie 2021, viceprimarul Dan Tarcea anunța pe pagina sa de Facebook faptul că „au început lucrările la noul pod Oașului-Răsăritului”:

„Luni, 06.09.2021, s-a dat ordinul de începere a lucrărilor la  obiectivul de investiții Construire Pod peste Râul Someșul Mic care face legătura între strada Oașului și strada Răsăritului. (…)

Câştigător licitaţie de proiectare şi execuţie: Asocierea FREYROM SA (lider) – PROCONS Group SRL – Costin şi Vlad Birou de proiectare SRL – Integrated Road Solutions SRL.

Proiectant: Costin şi Vlad Birou de proiectare SRL

Valoarea contractului de proiectare și execuție: 22.691.557,36 lei fără TVA

Durata de realizare a lucrărilor este de 20 de luni de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor”.

Poate că, totuși, măcar viceprimarul știe cine sunt firmele care ridică două poduri importante în Cluj-Napoca. Nu de alta, dar necunoașterea firmelor a dus la erori nedescoperite la timp în cazul podului Porțelanului, care ar fi trebuit să fie de mult gata.

În anul 2019, în luna aprilie, podul Porțelanului a fost închis circulației pentru lucrările de modernizare, care urmau a se efectua conform unei documentații tehnice întocmite în urmă cu 5 ani.

Studiile geotehnice realizate nu au descoperit sarea din sol, iar podul a fost închis în 2019, timp de 8 luni, efectiv degeaba.

În 18 decembrie 2019, vechiul pod Porțelanului, „reabilitat”, a fost redeschis. El trebuia să devină exclusiv unul pietonal, iar lângă acesta, conform proiectului inițial, ar fi trebuit construit un nou pod rutier. Numai că, de abia la 8 luni de la începerea lucrărilor, s-a descoperit, unde ar fi trebuit să fie baza noului pod rutier, o pungă de sare. Sare care trebuia descoperită din 2015, fiindcă de-asta au fost plătite studii geotehnice.

În decembrie 2019, muncitorii de pe șantier știau că o nouă firmă va face un nou proiect și că podul se va închide iar pentru lucrări, după ce se va găsi o altă soluție tehnică. Noul proiect era așteptat în luna ianuarie 2020, nu 2021, nu 2022.

Dacă, măcar de acum înainte, toate lucrurile vor merge bine, ar trebui să avem un nou pod Porțelanului după 7 luni de la ordinul de începere a lucrărilor, care vor transforma zona din nou în șantier și îi vor obliga pe riverani să ocolească kilometri întregi pentru a trece din Iris în Mărăști. La 8 lei litrul de benzină, nu va fi o mare pagubă pentru cetățenii care trăiesc, prin veșnicele șantiere, cea mai bună, dar și cea mai scumpă „calitate a vieții”!

Până să înceapă însă șantierul, pe podul Porțelanului se circulă astfel: