Din oras

Primaria si Consiliul Judetean Cluj au ramas corigenti in 2015 la proiectele cu finantare europeana

Majoritatea proiectelor cu finantare europeana derulate de catre Primaria Cluj-Napoca si Consiliul Judetean Cluj in anul 2015 au ramas nenfinalizate. Multe dintre acestea, cu impact major asupra populatiei din judet si municipiu, risca sa fie decontate din bugetul local sau cel judetean datorita intarzierii implementarii lor. Autoritatile locale si judetene dau din umeri si arata cu degetul spre contractori sau invoca conditiile nefavorabile ale terenului pe care se dezvolta marile proiecte de infrastructura.

Proiectul de modernizare a liniei de tramvai in municipiul Cluj-Napoca pe ruta Piata Garii-Bulevardul Muncii a demarat in iunie 2011, iar la mijlocul acestui an Asocierea Swietelsky-Astral Rom-Euroconstruct Transferoviar Grup a reusit sa duca la bun sfarsit investitia. Valoarea totala a lucrarilor a fost de 52.235.297 lei si a avut ca scop inlocuirea liniei de tramvai si imbunatatirea transportului dinspre zona centrala a municipiului spre fosta zona industriala situata in partea de est a orasului. Acesta a fost unul dintre putinele proiecte de infrastructura finalizate in 2015.

Mult contestatul proiect de promovare a unui transport ecologic prin crearea unei retele de inchiriere a bicicletelor la nivelul zonei metropolitane, demarat in urma cu mai bine de trei ani, a fost amanat in repetate randuri stadiul actual de implementare fiind de doar 75%. Dat in exploatare la mijlocul lunii noiembrie sistemul a functionat doar trei saptamani dupa care municipalitatea a decis punerea in conservare pana la 1 martie 2016. Motivul pentru care nu a fost finalizata aceasta investitie a fost motivata de catre reprezentantii Primariei prin faptul ca a fost necesara revizia proiectului tehnic, lucrarile la pista de biciclete din zona localitatii Apahida sunt in intarziere deoarece strazile aferente comunei Apahida sunt incluse intr-un proiect al Companiei de Apa Somes. Nici in comuna Floresti din pistele de biciclete proiectate a se construi aferente proiectului in valoare de 11.9868.262 de lei nu a fost construit niciun metru liniar.  Procentul de implementare al sistemului de bike sharing la sfrasitul acestui an este de 75%. 

Centrul regional de excelenta pentru industrii creative, a carui contract a fost demarat in urma cu doi ani, a avut termen de finalizare 10 iunie a acestui an, insa acest termen a fost amanat in repetate randuri, la finele acestui an stadiul lucrarilor fiind realizat doar in proportie de 67%.

Modernizarea tramei stradale de acces in zona industriala realizata de asocierea firmelor Diferit-Kiat a dat peste cap intreg traficul din oras si cu toate acestea pe tronsonul Gara- Manastur proiectul a fost realizat in proportie de doar 77% iar pe Splaiul Independentei si Piata Garii lucrarile vor continua si in 2016, cu slabe sperante ca vor fi finalizate pana la mijocul anului viitor, cel mai probabil ca vor fi terminate in ultima saptamana a campaniei electorale.

Un alt proiect care trebuia incheiat in luna noiembrie se afla la doar 90%  din stadiul de implementare. Valoarea contractului pentru Centrul TEAM (Tehnologie, evolutie, antreprenoriat, microintreprindere) – Zona Metropolitana Cluj – sprijinire a afacerilor este de 27.990.500 de lei, iar principala cauza a intarzierii receptiei proiectului este aparitia unor izvoare de apa pe amplasamentul obiectivului, ceea ce a determinat aparitia unor alunecari de teren, fapt ce a condus la prelungirea contractului de executie.

Refacerea infrastructurii Orasului Comoara prin modernizarea cailor de acces spre centrul istoric al municipiului a avut ultimul termen de finalizare 31 decembrie, insa nici acesta nu a fost respectat, deoarece pe tot parcursul anului pe santierele deschise numarul muncitorior a fost mult subdimensionat, iar pe anumite portiuni lucrarile de finete – montarea pietrei cubice in jurul canalelor sau langa cladirile riverane – au fost lasate pe ultima zi a anului. Cel mai probabil anumite lucrari vor fi decontate din banii clujenilor datorita intarzierilor, stadiul proiectului in valoare de aproape 17 milioane de lei fiind de doar 87%.

Ultimul proiect demarat in 2015 de municipalitate este modernizarea strazii Faget care, dupa trei luni de lucrari, a ajuns la 28%. Contractorul Antrepriza Reparatii si Lucrari Cluj ( ARL) va incasa, in cazul in care va finaliza pana la 1 aprilie 2016 intreaga modernizare a strazii Faget, nu mai putin de 10.512 186 lei.

Firma de casa a Primariei Cluj-Napoca, Kiat Group, a castigat licitatia pentru realizarea drumului de acces spre cartierul Lomb. Executia lucrarilor este intarziata datorita alunecarilor de teren din zona amplasamentului investitiei, fapt ce a facut ca dupa jumatate de an stadiul proiectului sa fie de doar 8%. Suma pe care o va incasa Kiat Group pentru aceasta lucrare va fi de aproape 18 milioane de lei.


De cealalta parte, Consiliul Judetean Cluj a desfasurat in acest an nu mai putin de zece proiecte cu finantare  europeana. Dintre acestea doar trei au fost finalizate, restul fiind in stadiul de implementare cuprins intre 65% si 89%. Cel mai important, cu impact major asupra populatiei judetului, este mult contestatul si controversatul proiect al Centrului de Management al Deseruilor, unde stadiul lucrarilor este de doar 71%, cu putine sperante sa devina functional in actualul mandat.

O alta investitie esuata a CJ Cluj este dezvoltarea Parcului Industriaial Tetarom IV, investitia de peste 13 milioane de euro a fost anulata in urma votului consilierilor din aprilie. La final de an, nici drumul de acces spre zona turistica Padis, Rachitele-Ic Ponor,  santier deschis  in 2009 nu a fost finalizat. Potrivit declaratiilor reprezentantilor CJ, o parte din investitie, reprezentand realizarea de marcaje rutiere pentru siguranta circulatiei, urmeaza a fi decontata din bugetul judetean si nu din fonduri europene asa cum prevedea initial proiectul.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *