Din oras

Primăria face alei pietonale de 4,7 milioane euro între Piața Karl Liebknecht și Parcul Iris. Cum va arăta zona și ce schimbări se vor face

23,5 milioane lei (4,7 milioane euro) este valoarea serviciilor de proiectare și realizare a lucrărilor pentru legăturile pietonale dintre Piața Karl Liebknecht – Parcul Iris – străzile adiacente. Contractul a fost scos la licitație, data limită pentru depunerea ofertelor fiind 18 aprilie.

Suprafața totală amenajată prin proiect este 23.160 mp și este alcătuită din Piața Karl Liebknecht, Parcul Liebknecht, str. Războieni, str. Puieților, str. Gheorghe Asachi, str. Spiru Haret, str. Postăvarul, str. Nicolae Românul, str. Iris și Parcul Iris.

“Piața Karl Liebknecht este transformată dintr-un spațiu existent dedicat preponderent parcărilor într-un scuar urban pietonal cu rol de centru de cartier. Înspre strada Oașului se propune plantarea unui rând de arbori pentru a diminua prezența traficului ridicat în spațiul scuarului pietonal, urmărindu-se și reducerea emisiilor poluante generate de traficul auto.

Spațiul din fața blocului, pe limita estică a scuarului, este dedicat teraselor (intercalate cu un aliniament de arbori paralel cu corpul clădirii) și spațiilor comerciale de la parterul clădirii. Accesul auto al agenților economici se face pe latura estică, dinspre strada Gheorghe Asachi înspre strada Oașului pe un traseu limitat marcat în pavaj prin schimbarea direcției plăcilor de piatră natural”, scrie în caietul de sarcini.

Actualele locuri de parcare sunt relocate pe străzile adiacente, la mică distanță de scuar.

Piatra naturală (plăci) este materialul principal utilizat pentru scuar, mobilierul urban fiind compus din bănci cu sau fără spătar, bănci rotunde în jurul unor copaci, scaune, rastel de biciclete, corpuri de iluminat și coșuri de gunoi. Pe zona central-sud-estică a scuarului se propune o pergolă, cu rol de loc de întâlnire și de încadrare a spațiului urban.

Această structură deschisă oferă un loc umbrit, ferit de condițiile atmosferice nefavorabile și o zonă de ședere cu diferite elemente de mobilier urban. Pe latura sudică a scuarului, aliniamentul propus de arbori împreună cu mobilierul urban se deschid spre strada Gheorghe Asachi, a cărei cotă pe acest tronson, este ridicată la același nivel cu piața.

Șiruri simple sau grupuri de arbori în zona centrală a pieței vor încadra și compune noul scuar pietonal.

Alt element central al Pieței Karl Liebknecht este fântâna urbană.

Iată ce modificări sunt propuse, conform caietului de sarcini:

PARCUL KARL LIEBKNECHT

Parcul Karl Liebknecht este reorganizat sub forma unui spațiu central verde în continuarea axului vizual al fațadei Bisericii Buna Vestire, cu vegetație joasă și înconjurat de spații verzi.

Aleile sunt pavate cu pietriș, piatră cubică și piatră naturală.

Arborii existenți sănătoși sunt păstrați și integrați în amenajare. Se propune plantarea de arbori și vegetație medie și joasă în special în partea de vest și de est.

Mobilierul urban este format din bănci cu sau fără spătar, șezlonguri, scaune, leagăne, corpuri de iluminat, rastel de biciclete. Este propusă modernizarea iluminatului public, prin utilizarea corpurilor de tip LED, precum și introducerea de routere wifi și camere video, pentru creșterea nivelului de siguranță.

STRADA RĂZBOIENI

Se vor lărgi trotuarele și se vor crea buzunare amenajate ca spații de interacțiune socială și joacă.

Traficul este reorganizat sub forma unui sens unic dinspre strada Puieților înspre strada Kájoni János.

Spațiul din fața școlii se mărește semnificativ și este mobilat corespunzător cu bănci, bănci circulare în jurul unor arbori și scaune.

În zona accesului spre școală se propun alveole de parcare de scurtă durată (drop-off).

STRADA PUIEȚILOR

Pe tronsonul adiacent Parcului Karl Liebknecht strada este ridicată la nivelul parcului, suprafața de călcare fiind pavată cu piatră cubică.

La intersecția cu strada Războieni se introduce o trecere de pietoni.

Se introduce o pistă pentru biciclete cu sens unic. Circulația bicicletelor este permisă în ambele sensuri: înspre strada Maramureșului pe pista de biciclete și între Piața Karl Liebknecht pe banda de circulație auto. Se propune un sens unic pentru autoturisme, dinspre strada Oașului spre strada Maramureșului.

Prin restrângerea zonei carosabile se creează locuri de parcare, în prezent inexistente.

Pe spațiile verzi dintre locurile de parcare se plantează arbori și vegetație joasă.

STRADA GHEORGHE ASACHI

Reorganizarea străzii propune un sens unic dinspre Parcul Iris (respectiv strada Nicolae Românul) înspre strada Oașului.

Se introduce o pistă pentru biciclete cu sens unic dinspre strada Oașului înspre strada Postăvarul și strada Nicolae Românul.

Pentru tronsonul adiacent pieței Karl Liebknecht se propune o suprafață de călcare ridicată la nivelul acesteia și pavată cu piatră cubică. Restul suprafeței dedicată circulației auto este asfaltată.

STRADA SPIRU HARET

Reorganizarea străzii propune un sens unic dinspre str. Gheorghe Asachi înspre str. Oașului și transformarea spațiului într-unul cu caracter rezidențial mai pronunțat.

Odată cu diminuarea suprafeței carosabile și instituirii statutului de zonă rezidențială, rezultă noi posibilități de amenajare a zonelor pietonale prin lărgirea trotuarelor și amenajarea de buzunare adiacente acestora destinate interacțiunii sociale, petrecerii timpului, sportului și locurilor de joacă.

Arborii existenți au fost integrați în propunere, fiind completați de noi arbori și vegetație medie și joasă.

STRADA POSTĂVARUL

Reorganizarea străzii propune un sens unic dinspre str. Oașului înspre Parcul Iris (respectiv strada Nicolae Românul).

Diminuarea carosabilului permite amenajarea unei piste de biciclete cu sensul Parc Iris – str. Oașului și cu sensul invers pe banda de circulație auto. Pe partea opusă sunt amenajate parcări alternate cu accesele auto la imobile și spații verzi plantate, arborii existenți fiind păstrați și integrați în aliniamentul plantat.

STRADA NICOLAE ROMÂNUL

Reorganizarea străzii propune un sens unic dinspre str. Postăvarul (Parc Iris) înspre str. Nădășel.

Diminuarea carosabilului permite continuarea amenajării pistei de biciclete cu sensul Parc Iris – str. Nădășel, de pe str. Postăvarul, având sensul invers pe banda de circulație auto.

STRADA IRIS ȘI PARCUL IRIS

Amenajarea spațiului Parcului Iris își propune păstrarea caracterului verde al acestuia, prezervarea și completarea vegetației existente cu noi arbori și arbuști și extinderea spațiului pietonal/verde pe latura nordică.

Intrarea în parc din direcția str. Gheorghe Asachi este marcată de un mic scuar cu caracter predominant mineral (pavat cu plăci de piatră naturală), cu potențialul de amenajare a unei terase și a unui pavilion de alimentație publică.

Tronsonul nordic al străzii Iris devine pietonal cu acces auto rezervat riveranilor, carosabilul fiind restrâns la o singură bandă.

Traficul de pe tronsonul sudic al străzii Iris este calmat prin propunerea unui sens unic dinspre str. Jan Huss înspre str. Nicolae Românul și prin extinderea trotuarelor.

Zona verde adiacentă este destinată recreerii și picnicului, bănci cu mese și mese speciale de șah fiind amenajate punctual la umbra vegetației înalte propuse și existente.

Vor fi amenajate un loc de joacă și o zonă de fitness.

Exit mobile version