O nouă schimbare se preconizează pe segmentul de colectare a deșeurilor în Cluj-Napoca. După ce din 1 iulie se va introduce colectarea deșeruilor, pe patru fracții, urmează delegarea prin concesiune a colectării, transportului și transferului deșeurilor din oraș. În acest sens, Primăria a comandat un studiu pentru fundamentarea delegării acestor servicii. Urmează ca în ședința de Consiliu Local de săptămâna viitoare să fie discutat proiectul de hotărâre referitor la acest studiu.
Potrivit documentului, serviciile vor fi concesionate pentru o perioadă de 10 ani, iar valoarea contractului este estimată la 160 milioane euro. Studiul comandat de Primărie este de fapt pregătirea terenului pentru această licitație, din care, cel mai probabil, vor avea de câștigat, nemuritoarele firme abonate la banul public. În acest context, precizăm că Rosal și Brantner se ocupă în prezent de salubritatea menajeră și deszăpezire în Cluj-Napoca, servicii pe care le asigură de aproximativ 15 ani. Sunt șanse ca tot cei doi operatori să câștige și licitația aceasta.
Câștigătorul licitației va colecta și va transfera gunoiul din Cluj-Napoca la Centrul de Managemen Integrat al Deșeurilor, care în momentul de față se află în construcție. Dacă luăm în calcul promisiunile lui Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj, o primă celulă ar urma să fie gata în acest an. Singura problemă e că an de an sunt aruncate în spațiul public promisiuni neonorate referitoare la termenul de finalizare a lucrărilor la CMID.
Viitorul operator va fi obligat să facă niște investiții înainte să intre în pâine. Conform studiului, este vorba despre investiții în recipienți pentru colectarea deșeurilor menajere reziduale/biodegradabile, echipamente pentru colectarea și transportul deșeurilor din construcții și demolări, autogunoiere compactoare și alte autospeciale și mașini de colectare pentru cadavrele de animale de pe domeniul public.
“Perioada de concesiune estimată a fost de 10 ani, egală cu perioada de amortizare a echipamentelor. Valoarea de achiziție a bunurilor necesare a fi furnizate de către operator a fost estimată la 116.866.133 lei. În activitatea de colectare s-a estimat un necesar de 89 de vehicule de colectare și transport. Prețul la combustibil a fost considerat de 5,5 lei la un consum de 30 litri motorină/100 kilometri. Cheltuielile cu mentenanța mașinilor (reparații, piese de schimb, anvelope, spălare mașini etc), în procent de 6,5% din valoarea de investiție, circa 45.763 lei/an/autovehicul. Costurile administrative au fost estimate la 1,5 milioane euro/an (cheltuieli administrative – chirii, utilități, cheltuieli financiare, de contabilitate etc)”, se arată în studiul comandat de Primărie.
Același document mai precizează că vor exista mai multe contracte, pentru fiecare lot în parte:
Lotul I (zona I și II Cluj-Napoca și Huedin) – 523 milioane lei
Lotul II (zona III Mihai Viteazu) – 131 milioane lei
Lotul III (zona IV Dej/Gherla) – 102 milioane lei
“Pentru Zona I și Zona II s-a analizat și varianta în care va exista un singur operator, motivul principal fiind faptul că tariful rezultat în Zona II considerată ca un contract distinct, este destul de ridicat, atât pentru agenții economici, cât și pentru persoanele fizice. Aceasta se datorează numărului redus al locuitorilor din Zona II, precum și a volumului redus de deșeuri colectate, în condițiile existenței unor costuri fixe similare cu celelalte zone și care trebuie suportate. Din punct de vedere financiar, contractarea unui singur operator pentru tot județul Cluj ar asigura tarife mai mici pentru locuitorii din zonele II, III și IV, zone în care și veniturile salariale sunt mai mici. Chiar dacă se alege varianta cu operatori ai serviciului de colectare separați, pe zone, se recomandă ca serviciul de colectare pentru Zona I și II să fie contractat cumulat, având în vedere că în Zona II cantitatea de deșeuri colectată este mai mică față de costurile operaționale”, scrie în studiu.
Pentru colectarea deșeurilor se propune o redevență calculată între investiția inițială realizată de autoritățile contractante și perioada de amortizare a acesteia, egală cu perioada de valabilitate a contractului de colectare.
“Pentru componenta de colectare și transport, investițiile realizate de autoritățile contractante se ridică la 10,2 milioane lei (reprezintă valoarea de cofinanțare a investițiilor realizate în cadrul proiectului SMID și investițiile proprii ale unora din primăriile din județ în sistemul de colectare/transport), iar pentru componenta stații de transfer, valoarea investițiilor autorității contractante se ridică la 7,5 milioane lei”, menționează documentul citat.
Valorile anuale estimate pentru redevență pe cele trei loturi sunt:
Lot I (zona I și II) – 976.589 lei/an
Lot II (zona III) – 258.615 lei/an
Lot III (zona IV) – 165.083 lei/an