Din oras

Primăria Cluj-Napoca a cheltuit peste 500.000 de euro pe studii de trafic. Cum vi se pare circulaţia în oraş?

Cluj-Napoca este unul dintre  cele mai aglomerate oraşe din România, dacă nu cel mai aglomerat, făcând abstracţie de capitală. Traficul la orele de vârf şi lipsa parcărilor dau bătăi de cap şoferilor, iar problema pare că este departe de a putea fi rezolvată într-un interval de timp relativ scurt şi mediu. Administraţia locală este total depăşită de situaţie. Deşi au fost realizate mai multe studii care vizau să aducă o îmbunătăţire a circulaţiei în oraş, nu s-a făcut nimic concret pentru a se reuşi  fluidizarea traficului.  Mai mult decât atât, municipalitatea clujeană a pătit bani grei pentru aceste studii care la această oră nu mai au nimic în comun cu realitatea de pe străzile Clujului. 

Ziar de Cluj a solicitat reprezentanţilor primăriei, în vederea informării cât mai corecte a cititorilor, câte studii de trafic au fost comandate şi plătite în utimii 10 ani din banii cetăţenilor. Răspunul la solicitarea noastră a venit mult peste termnul legal de 30 de zile, însă a meritat aşteptarea. Astfel avem ocazia de a vă informa, dragi cititori, că la nivelul muicipiului Cluj-Napoca au fost realizate în ultimii zece ani, două studii de trafic. 

Primul studiu de trafic, plătit de către administraţia Boc, a fost realizat în anul 2007 de către o firmă bucureştană înfiinţată în 1991. Este vorba de firma Search Corporation, una dintre cele mai importante companii  de inginerie din România, specializată în servicii de proiectare, consultanţă şi management în domeniul infrastructurii de transport rutier şi a celui de transport aerian.  Dacă luăm în calcul cursul valutar al BNR din luna august 2007( Un Euro-3,1768 lei), lună în care a fost semnat contractul de finanţare a studiului, preţul plătit de municipalitate, a fost de aproximativ 285.000 de euro. Cum bumul imobiliar a dus la apariţia în scurt timp a noi cartiere rezidenţiale în Cluj-Napoca este greu de conceput că soluţiile propuse la acea vreme de către Search Corporation mai puteau fi aplicate. Cu alte cuvinte, au fost aruncaţi pe apa Someşului cei 285.000 de euro, din moment ce de la an la an traficul a fost din ce în ce mai aglomerat. 

“Primăria municipiului Cluj-Napoca, prin serviciul Siguranţa circulaţiei, a realizat un studiu de circulaţie, efectuat de către Search Corporation Bucureşti, conform contractului din 6.08.2007. Valoarea contractului a fost de 902.750,64 lei fara TVA”, au afirmat reprezentanţii primăriei.

La o distanţă de 7 ani, odată cu necesitatea realizării noului Plan Urbanistic General municipalitatea clujenă mai realizează un studiu de trafic. Costurile acestuia nu ne-au fost comunicate dar, folosind acelaşi algoritm de calcul, este puţin probabil ca studiul de trafic din 2014 să fi costat mai puţin decât cel din 2007. Cum PUG-ul a intrat în vigoare în urmă cu un an, după ce a zăcut mai bine de 4 ani prin sertare, rămâne suspiciunea dacă nu cumva, datele de trafic utilizate la realizarea PUG-ului să fie cam aceleaşi cu cele din 2007. La cum se circulă în Cluj-Napoca nu ar fi nicio mirare, ţinând cont că la realizarea lui a contribuit firma Bogart Construct, deţinută de către  Bogdan Petrina, un  apropiat al vechiului  PDL. 

În anul 2014, a fost realizat un studiu de trafic, la nivelul municipiului Cluj-Napoca, de către Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, SC Plawerk SRL şi Bogart Construct, studiu necesar în vederea realizării Planului Urbanistic General al municipiului Cluj-Napoca. Costurile au intrat in valoarea totala a PUG-ului”, au declarat reprezentanţii primăriei.

În concluzie, putem afirma că, deşi municipalitatea a cheluit peste jumătate de milion de euro în ultimul deceniu doar pentru studii de trafic, circulaţia în Cluj-Napoca a devenit pe zi ce a trecut un adevărat calvar pentru şoferi. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *