Din oras

Povestea “nespusa” a voluntarilor: multa munca pe stomacul gol la Untold

Dupa aproape doua luni de la incheierea festivalului Untold, adevarata poveste a evenimentului a ramas inca nespusa. Realitatea este ca laudele bunei organizari nu au fost adresate tuturor celor responsabili pentru aceasta. In timp ce unii stateau la coada pentru bilete si isi pozau bratarile de acces pentru a le posta pe retelele de socializare, pentru altii, festivalul incepuse deja de cateva zile. Nu e vorba de artisti sau de cei angajati special pentru partea de logistica, ci la voluntarii chemati cu cateva zile inainte (uneori chiar si in miez de noapte) pentru a ajuta la ultimele chestiuni legate de productie. Daca unii s-au laudat in lumea virtuala ca au dat startul la eveniment, adevarul e ca scena Untold nu a fost la inceput nici a artistilor pentru a performa, nici a spectatorilor pentru a o filma, ci a voluntarilor.

Inceputul. Recrutarea si pregatirea voluntarilor

Coordonatoarea voluntarilor, Andreea Lupu a colaborat cu brigada de voluntari pe tot parcursul pregatirilor pentru festival. Astfel, incepand cu luna aprilie, s-a dat startul la inscrieri pentru cei ce doreau sa faca parte din echipa Untold. Interviurile finale s-au desfasurat atat la Cluj-Napoca, cat si la Bucuresti in zilele de 25-26 aprilie, iar in cadrul acestora s-au semnat in jur de o mie de contracte de voluntariat. Cateva zile mai tarziu, in data de 3 iunie, cei selectati au fost anuntati in legatura cu trainingul la care trebuiau sa participe. Training care a durat 4 ore, ne spune Ioana Bostenaru, voluntar Untold – departamentul Angels:

„Dupa jocul cu hartia igienica ce a presupus divulgarea a catorva  lucruri despre fiecare persoana in parte (in functie de numarul de bucatele de hartie ales), am fost impartiti in patru echipe” dupa care ,,fiecare echipa trebuia sa construiasca un afis de promovare a festivalului cat mai sugestiv, aici incluzand un desen, un motto, un cantec, un titlu definitoriu etc. Initiativa a fost una buna, insa rezultatul nu a fost chiar cel asteptat, multi dintre participanti dorind sa acapareze intreaga munca a echipei.

Coordonatorii au mizat, asadar, pe munca in echipa. Si tot pe munca in echipa s-or fi bazat ei cand au inceput sa solicite voluntarii cu cateva zile inainte de festival, cand inca nu erau cu totii repartizati pe departamente. Comentariile si solicitarile de pe grupul de Facebook al voluntarilor, Voluntari Untold Festival, demonstreaza ca cei responsabili de aceasta parte a festivalului si-au neglijat avansul pe care-l avusesera cu o luna in urma. Intre timp, intalnirile coordonator-voluntari au fost mai mult de natura informala, declara tot Ioana Bostenaru, „atat in aer liber, cat si intr-unul din cluburile de referinta din Cluj-napoca, scopul principal fiind socializarea.”

Grupul de Facebook s-a dovedit a fi si un mijloc de facilitare a demersului logistic. Tocmai de aceea, inca din data de 22 iulie, Andreea Lupu solicita ajutorul voluntarilor pentru transportul de perne si cearsafuri in caminele din Observator. La fel, zilele urmatoare, i-a chemat, in functie de disponibilitatea fiecaruia, pentru montarea unor decoruri – moment in care au aparut si primele sugestii pentru editia urmatoare a evenimentului:

Nu mai bine se facea un departament de voluntari pe treaba asta din start si in urma muncii     pre-event primeau intrarea la festival si erau liberi? Numa zic pentru la anu’ (daca se mai face)”, spune Molnar Mario, unul dintre voluntari.

De pe grupul de Facebook reiese ca Andreea Lupu a incercat de-a lungul evenimentelor sa tina sub control plangerile voluntarilor reamintindu-le constant faptul ca sunt o echipa si ca impreuna lucreaza la prima editie a unui festival de amploare in Romania. Probabil ca si accentul pus pe aceste cuvinte a incurajat voluntarii sa nu renunte sau sa-si reduca plangerile.

Din camping in camin, ture lungi si mese ratate

De indata ce voluntarii veniti din alte orase au ajuns la Cluj, au fost indrumati spre zona de Camping, insa dupa prima noapte in care i-a plouat si s-au trezit (pentru cei care au ajuns sa doarma) in corturi ude, voluntarii au fost mutati in caminul 5 din Hasdeu. Asta se intampla in data de 30 iulie, deci, prima zi de festival. Voluntarii primeau un bilet de autobuz dublu pentru aceasta mutare, insa cu avertismentul de a nu-si neglija tura. Astfel, dupa o noapte de ploaie, nici vorba de odihna, sau macar de timp de mutare.

„Stiu ca sunt dintre voi voluntari care trebuie sa intre in ture. Va rog incercati sa va lasati bagajele la camin si sa veniti cat mai repede posibil pe tura. Daca voi considerati ca nu aveti suficient timp, va punem la dispozitie o camera la Sala Polivalenta in care sa va lasati bagajele pana la iesirea de pe tura„, a scris Andreea Lupu, coordonatoarea voluntarilor pe grupul de Facebook.
    
Asadar, pentru unii, a doua etapa de cazare a avut loc abia dupa prima tura de lucru. Mai mult, desi contractul de voluntar presupunea initial un numar de 6 ore pe tura, voluntarii nu au fost surprinsi sa vada ca programul lor presupunea de fapt un interval mai lung:

„Nu primisem inca mail, am vazut si eu ca sunt 8 ore. In contract era mentionat ca turele sunt de 6 ore”, spune si Ionut Matei, un alt voluntar.

„Si eu am 8 ore, dar nu bag in seama… conteaza oamenii cu care stai si cu care te distrezi”, a fost de parere Mircea Alexandru Huc.

Foto: Ruxandra Scripcariu

Se pare insa ca principala problema nu a fost numarul de ore, ci nerespectarea meselor promise:

„Partea care m-a deranjat cel mai mult a fost partea cu mancarea. Pe stadion am asteptat si 5 ore dupa mancare. Si cazarea… dupa ce a plouat in noaptea aceea, eu si colegul meu de cort ne-am hotarat sa mergem in camine, dar cand am ajuns acolo au fost ceva discutii cum ca nu avem voie. In fine, s-a rezolvat, sper ca anul viitor sa fie o organizare mai buna in ceea ce priveste mancarea si cazarea voluntarilor. In rest a fost super OK, am intalnit oameni minunati, am socializat foarte mult, m-am distrat cat pentru tot anul. Si ne vedem cu siguranta anul viitor”, a declarat pentru Ziar de Cluj Paul Muresan, unul dintre voluntarii departamentului Stewards.

Unele departamente, precum cel de foto, au permis organizarea programului dupa preferinte, fara a impune un program orar:

Programul, teoretic, mi l-am facut singura si am ales sa fac asta non stop, fiind pe foto (a fost cam de la 17 la 4) (…) mancarea nu a fost OK pentru ca initial spusesera ca va fi cate o masa calda pe tura, dar a fost un meniu rece de la McDonalds, dar am rezolvat-o, cumparandu-mi singura mancare”, a aratat si Ruxandra Scripcariu, un alt voluntar.

Desi invinovatiti de public pentru cozile din prima zi, voluntarii de la acces, responsabili cu verificarea bratarilor, au dat dovada de rabdare depasindu-si cu mult orele de lucru, dar si de empatie fata de unii oameni care nu stiau ce presupune festivalul.

„Trebuia sa iti pastrezi energia si entuziasmul pe parcursul intregii ture (care dura 8 ore), indiferent de incidentele care ar fi putut interveni. Personal, mi s-au parut foarte interesante tipologiile de oameni cu care am luat contact, tocmai de aceea mi-a placut echipa din care am facut parte. Mi-au ramas in minte cateva persoane, de exemplu o doamna care avea bilet VIP a vrut sa se asigure ca banii fac diferenta si mi-a spus: „Bine, dar sigur cei de la VIP au  locuri separat de ceilalti oameni, da?”, sau o bunicuta care venise cu cei doi nepotei la Cluj Arena fara sa stie ca pentru a intra ai nevoie de bilet, crezand ca Untold este un festival organizat de Primarie, cu intrare gratuita. Au fost momente cand am vazut clar ca, desi festivalul se promova intens pe internet, la televizor si la radio, erau clujeni care nu stiau exact despre ce e vorba”, a completat Laura Puescu, voluntar la departamentul Acces.

In urma acestei analize, reiese ca Untold nu s-a desfasurat in limita a patru zile sau doar in baza unor oameni cu experienta. Nu, Untold e un festival care s-a bazat pe prototipul omului dedicat, al voluntarului care lucreaza in folosul comunitatii din care face parte. In ceea ce priveste modul in care organizatorii au respectat rolul voluntarului, parerile sunt impartite pe grupul de facebook, in functie de coordonatorul si departamentul pe care l-au avut.

„Felul in care anumiti coordonatori s-au ocupat de cei in subordinea lor lasa de dorit si arata din nou ca noi ca si mentalitate nu intelegem voluntariatul si munca in echipa (…) atunci cand ii alegeti, asigurati-va ca nu puneti niste mediocri care vin aici sa isi dea ei aere de cine mi-s eu si puneti-i macar o data sa citeasca si ei contractele alea ce le-am semnat, sa nu se mai repete nesimtirea de a fi lasat cu ochii in soare la acreditari si cu un raspuns mizer de <>”, a scris Anca Liana Toncean pe grupul de Facebook.

Unii voluntari au remarcat, insa, si lucruri pozitive din partea organizatorilor Untold.

„Pe langa pareri de rau avem si multumiri adresate lui Mihai Popescu, care a coordonat tot accesul si care a fost singura persoana din organizare, care a empatizat cu voluntarii, i-a inteles, s-a apropiat de ei si a fost de acord cu ei si nemultumirile lor. Nu stiu daca aveti idee cat inseamna sa ii spui unui voluntar sau unui coordonator ca ai nevoie de el, ca nu stii ce te-ai fi facut fara el acolo sau ca ii apreciezi alea 15 ore de munca pe zi”, a aratat Patricia, un alt voluntar de la Acces.

Raspunsul coordonatorului

Ziar de Cluj a solicitat un punct de vedere de la Andreea Lupu, coordonatoarea voluntarilor de la festival in ceea ce priveste nemultumirile exprimate de acestia. Pana la publicarea articolului Lupu nu a furnizat un raspuns.

Insa, la sfarsitul celor patru zile de festival, aceasta le-a multumit voluntarilor pe grupul de Facebook pentru munca depusa in cadrul festivalului si si-a cerut scuze in numele echipei ,,pentru neconcordante.”

Mihaela Vancea

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *