PORTRET

Povestea lui Robert Pantazi, creatorul Papionette, o afacere cu suflet, unică în România

Robert Pantazi e un tânăr ce a plecat de jos și, prin multă muncă și ambiție, a reușit să dezvolte o afacere unică în România, o afacere cu suflet, Papionette. În atelierul său din Cluj-Napoca au luat naștere peste 900 de modele de papioane handmade, iar firma mai comercializează și cravate, batiste de buzunar, butoni, bretele și alte accesorii. 

Totul a început de la un singur papion pe care Robert l-a creat pentru el. Inițial businessul s-a dezvoltat online, pagina de Facebook fiind apreciată de peste 84.000 de persoane. Ulterior lucrurile au avut o evoluție fulminantă, iar Papionette a ajuns în scurt timp un brand comercializat în magazine din Cluj, Timișoara, Iași, București și Constanța. Acum, Robert Pantazi are planuri mari de dezvoltare, intenționând să își extindă afacerea la nivel național și european. În plus, în curând va deschide la Cluj un magazin-pilot ce va oferi clienților, pe lângă papioane, și costume, sacouri, brățări, ceasuri, tot ce ține de rafinamentul vestimentar și de bun-gust.

A început să muncească de la 14 ani

Robert Pantazi s-a născut la București, oraș în care, de la 14 ani, a rămas singur, pentru că părinții său au vândut apartamentul și s-au mutat la țară. De atunci a lucrat în mai multe locuri, a început de la munca de jos, pentru a ajunge într-un final director:

„La 14 ani am lucrat la o spălătorie auto, erau vremuri grele, trebuia să câștig niște bănuți și acolo era singurul loc unde te puteai angaja la vârsta aia. Asta a durat un an și un pic, după care am lucrat ca ajutor de bucătar vreo 5 ani și apoi am schimbat domeniul, am intrat în vânzări. Am fost consilier de vânzări, apoi merchandiser și am tot promovat în cadrul firmei până am ajuns director pe zona de sud, Constanța și București. Firma era una de îmbrăcăminte și încălțăminte, deci tot în domeniul vestimentar, lucru care m-a ajutat foarte mult și în dezvoltarea businessului actual.”

Pentru că i s-a oferit oportunitatea unui job, în 2010 a venit la Cluj

La firma de vânzări Robert a lucrat până în 2011, când, din cauza unor restructurări, a fost nevoit să își caute un alt loc de muncă și așa a ajuns în Cluj:

„O cunoscusem deja pe actuala mea soție și mi s-a oferit oportunitatea unui job în Cluj, dar pe o altă funcție, mă ocupam de achiziții. În 2010 m-am mutat în Cluj, am stat un pic la firma respectivă și am plecat pentru că, eu fiind obișnuit cu joburile de teren, aici trebuia să stau la birou și nu era stilul meu. După câteva luni am plecat, a venit Mic.ro și m-am angajat la ei coordonator zonal.”

De la primul papion la Papionette

Primul papion a apărut dintr-o simplă necesitate. Robert trebuia să meargă la un eveniment împreună cu soția și, cum nu se prea găseau pe piață, și-a făcut singur papionul, care a fost foarte apreciat. Ulterior câțiva prieteni i-au cerut să le confecționeze și lor și astfel a început, în paralel cu jobul, să creeze acasă papioane.

A facut și o pagină de Facebook pentru paioanele ce luau naștere din mâinile sale și a avut și câteva contracte cu firme de discount gen „Cuponiada”, ”Best Deals”, ce erau în vogă la momentul acela și care i-au adus trafic pe pagină și, implicit, clienți. Pe măsura cererilor, afacerea a crescut, dar, timp de un an și jumătate, strict în mediul online. Trecerea în offline a însemnat o dezvoltare de-a dreptul explozivă:

„Am stat strict pe Facebook, cu promovările de rigoare. Lucram tot de acasă, până în 2012, când am deschis atelierul. Am început cu un singur angajat, apoi am deschis magazinul din Iulius Mall și am mai angajat încă un om în atelier. Am promovat businessul pe online, iar acum pagina are 84.000 de like-uri. Văzând că este cerere pe piață și având experiență în vânzări, mi-am dorit să dezvolt mai mult acest business. Prin urmare, în 2014 am mai deschis un magazin la Timișoara și încă unul în regim franciză la Iași. Planurile de dezvoltare nu au încetat și au mai fost deschise două magazine, în 2015, în București Băneasa și în Constanța.”

Papionette – un business unic în țară

În prezent Papionette e singura rețea de magazine din țară, axată pe papioane, oferindu-le clienților o gamă variată de produse – peste 900 de modele și culori, de la cele simple, până la cele cu buline, pătrățele, sau chiar papioane personalizate, cu diferite teme. Firma lui Robert Pantazi mai comercializează și cravate, batiste de buzunar, butoni, bretele și alte accesorii, pentru a satisface exigențele tuturor clienților, iar mulțumirea acestora a dus la o afacere profitabilă:

„Anul trecut s-a închis cu profit, asta e clar! E destul de greu cu taxele la stat, asta o să se vaite orice comerciant, dar ne vedem de treabă, businessul se susține în totalitate și aproape tot profitul îl reinvestim în magazine, în materiale și în atelier.

Dacă vin clienți și vor un anumit tip de papion îi consiliez, le spun cum ar fi mai bine pentru ținuta pe care urmează să o poarte pentru nuntă sau pentru orice eveniment la care participă, lucru pe care îl fac și celelalte fete din atelier. Creația papioanelor depinde foarte mult de materialele pe care le găsesc. Achiziționăm materiale din București, Timișoara, Bistrița și Oradea.”

Un viitor magazin-pilot în Cluj

Următorul proiect al lui Robert Pantazi vizează deschiderea unui magazin-pilot în centrul Clujului, ce va aduce un plus de beneficii clienților, pentru că în acest nou magazin vor putea fi achiziționate, pe lângă papioane, și costume de ceremonie, sacouri, accesorii, brățări, lanțuri, ceasuri, toate acestea în colaborare cu producători locali din Cluj-Napoca:

„Va fi un nou concept de magazin, ceva inedit pentru noi, cu care sperăm să surprindem clienții într-un mod plăcut. Va fi un magazin-pilot pentru că, dacă va funcționa, intenționăm să deschidem exact același tip de magazin și în Brașov, Sibiu, București, pe pietonală sau în centrul vechi al orașelor.”

„Dacă am ajuns acum la un anumit nivel e datorită muncii și ambiției”

Robert Pantazi a reușit să dezvolte o afacere unică și profitabilă, pornind de la munca de jos. A început să lucreze încă din copilărie și nu a încetat niciodată să muncească, pentru că munca e singura sa rețetă de succes, e ceea ce l-a făcut să devină proprietarul unui brand autentic, în continuă dezvoltare:

„Ce sfaturi le-aș da tinerilor? Să se dea jos de pe Facebook și să iasă la muncă! Să muncească, pentru că eu lucrez de la 14 ani. Știu cum e să muncești și munca cea mai de jos, și dacă am ajuns acum la un anumit nivel, e datorită muncii, ambiției; nu m-am dat bătut în fața greutăților de zi cu zi. 

Nu am jobul acela, de la 8 la 3, nu îmi place să fiu considerat patron sau director, șef. Cu angajații mei am o relație foarte ok, suntem colegi, nu avem o relație de tipul angajat-angajator. Se muncește de dimineața până seara și, din păcate, de multe ori eu lipsesc de acasă și nu sunt aproape de familia mea. Este un compromis pe care îl fac aproape zilnic, dar pe care îl fac pentru a asigura un trai decent familiei mele.

Am în prezent 18 angajați și planurile de dezvoltare continuă, să mărim atelierul, să facem o echipă mai mare. Vreau să dezvolt partea de distribuție la nivel național și, în câțiva ani, sper să pot dezvolta o rețea destul de puternică, astfel încât să putem furniza liniștiți în Europa.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *