Focus

Plățile ilegale de 25 milioane lei ale Primăriei către CTP Cluj-Napoca erau cunoscute încă din 2014? “Dacă eu aş fi primar şi v-aş pune să citiţi o hârtie, un A4, pe care scrie că luăm 40 de autobuze şi atât, nu vi s-ar părea suspect?"

În raportul Curții de Conturi pe anul 2016 se arată că Primăria Cluj Napoca “a efectuat plăți în sumă de 25.249 mii lei (25 milioane lei – n.red.) către Compania de Transport Public Cluj – Napoca SA, sub formă de transferuri pentru investiții, având în principal destinația plăți de troleibuze articulate noi, fără respectarea cadrului legal aplicabil, respectiv aceste sume să fie aprobate în lista de investiții anexă la bugetul local al municipiului Cluj-Napoca aferent anului 2016 ca investiții nefinanciare, care se reflectă în secțiunea de dezvoltare a bugetului local ca dotări independente pentru o companie comercială, care în fapt s-au concretizat în transferuri, fără să presupună o contraprestație pentru finanțator”.

Despre ce transferuri de bani în anul 2016 este vorba? Lucrurile se leagă dacă luăm în calcul faptul că în 2010 se vorbea deja despre alocarea a 100 milioane lei pentru modernizarea flotei CTP Cluj-Napoca, adică pentru achiziționarea de troleibuze, tramvaie și autobuze simple, electrice și articulate. Patru ani mai târziu, în 27 ianuarie 2014 a fost votat un proiect de hotărâre privind achiziționarea a 40 de autobuze noi. Este vorba despre cele 40 de autobuze care sosesc acum. Din minuta ședinței din ianuarie 2014 reiese clar faptul că totul s-a făcut “după ureche”, s-au alocat fonduri fără niciun fundament clar.

D-na cons. Anastase îl întreabă pe domnul primar cum a putut determina valorile estimate, din moment ce consilierii locali nu ştiu nimic despre aceste autobuze? Nu se opune achiziţionării mijloacelor de transport, însă doreşte ca această chestiune să fie privită în perspectivă; arată că orice investiţie trebuie justificată cu acte în regulă; întreabă cum au putut fi determinate valorile”, se arată în minuta ședinței de Consiliu Local din 27 ianuarie.

Primarul Emil Boc a sărit în apărarea conducerii CTP și a precizat că a fost făcut un studiu de către anumiți experți care au ajuns la concluzia că e nevoie de autobuze noi pentru anul 2015 când Cluj-Napoca a fost Capitală Europeană a Tineretului.

Dl. primar arată că prognoza din buget este trecută pe baza informării primite de la CTP Cluj-Napoca

Este interesant și faptul că prețul estimat al unui autobuz a crescut din decembrie 2013, de la 1 milion lei la 1.268.000 lei în ianuarie 2014. Acest aspect a fost sesizat de consilierul local Ioana Borza. Tot în acea ședință, consilierul Ioan Bîldea a atras atenția asupra faptului că prețul estimat pentru un autobuz, 280.000 euro fără TVA, este exagerat de mare, în condițiile în care prețurile sunt mult mai mici, undeva între 150.000 și 180.000 euro. Deci, totul s-a bazat pe niște “hârtii” făcute după ureche de specialiști din CTP și Primărie.

“Preţul de 280.000 de euro, fără T.V.A., pentru un autobuz, este mult prea mare; susţin că preţurile sunt mult mai mici; undeva între 150.000 de euro şi 180.000 de euro poţi să iei un autobuz nou nouţ, chiar Mercedes, dacă bine ştiu; deci, mie îmi miroase destul de suspect toată afacerea asta: n-avem nici o hârtie în spate, domnul Neag nu ne spune nici el prea multe şi, dintr-o dată, aruncăm bani aşa, cu nemiluita, într-o direcţie pentru că suntem Primăria Cluj-Napoca mi se pare şi mai suspect lucrul ăsta şi pentru că, atunci când vorbim de licitaţii în Primăria Cluj-Napoca, deja mă sperii şi sunt atent la orice mişcare de genul acesta, având în vedere, nu de alta, dar ştiu că şi procedurile de licitaţii au o grămadă de probleme, mai ales aici, în Primăria Cluj-Napoca, şi v-aş aminti cea de deszăpezire”, spunea Ioan Bîldea atunci.

Bîldea a insistat asupra faptului că nu a existat o notă de fundamentare serioasă, un studiu făcut ca la carte. Cu toate acestea proiectul a trecut cu 14 voturi și 11 împotrivă.

Domnule viceprimar, dacă eu aş fi primar şi v-aş pune să citiţi o hârtie, un A4, pe care scrie că luăm 40 de autobuze şi atât, nu vi s-ar părea suspect? Pur şi simplu aţi merge mai departe? Asta era întrebarea mea pentru dumneavoastră şi, dincolo de asta, cu un R.A.T.U.C. puternic? Păi ia uitaţi-vă ce management e în R.A.T.U.C.; repet, oamenii ăştia nu au acolo calculatoare, lucrează pe registre încă, mergeţi la casele de bilete; R.A.T.U.C.-ul are mari probleme de management şi mie mi-e teamă că îi dăm multe pe mână: nu poate să ne spună ce face cu profitul, ce face cu banii din bilete şi noi îi dăm mai multe pe mână; prefer să cheltuim o parte din bani, să nu luăm 40, să luăm 20, şi restul să meargă pe investiţii urgente ale clujenilor”, a atras atenția Ioan Bîldea.

Dar revenind la întrebarea de mai sus referitoare la transferurile ilegale de 25 milioane lei din 2016, aspectul dubios al alocărilor de fonduri pentru CTP și nota de fundamentare pentru autobuze făcută după ureche era cunoscută încă din 2014 și sesizată de consilierii PNL și USL la acea vreme. Cu toate acestea, lucrurile au fost ignorate și au fost votate pe repede înainte ca să se înoiască flota. Deci, raportul Curții de Conturi nu face decât să arate că povestea din 2016 cu transferurile ilegale se știa încă din 2014.

Tot referitor la cele 40 de autobuze, după ce în ianuarie 2014 s-a votat achiziția acestora la un preț estimat de 50 milioane lei, a urmat, în ședința din 29 august 2014, votarea majorării capitalului social al Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca prin aportul în numerar al municipiului Cluj-Napoca pentru cumpărarea celor 40 de autobuze. Proiectul de hotărâre de Consiliu Local a fost votat fără aproape nicio discuție. Singurele probleme ridicate au fost referitoare la gradul de uzură al flotei CTP.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *