In vizor

Platforma RADP de stocare a deșeurilor, un coșmar urât mirositor: 10.000 de tone de gunoaie iau lunar drumul Bihorului din cauza „procentului ridicat al gradului de ocupare pe platformă”

Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca, entitate ce răspunde de activitatea și administrarea domeniului public, dar și de una dintre rampele de deșeuri „temporare” de la Pata Rât, a reușit în primele 6 luni ale anului să atingă un record nedorit: un minus de cca 2 milioane de euro. În același timp în care cartierele municipiului Cluj-Napoca au fost pătrunse de un miros toxic de la ramapa de gunoi de la Pata Rât, Consiliul de Administrare a RADP Cluj prezintă un raport semestrial de activitate în fața consilierilor locali, din care reiese că municipiul Cluj-Napoca va continua până la finele anului 2020 (de ce nu și în 2021?) tranferul unei cantități însemnate de deșeuri către SC Eco Bihor SRL pentru „eliminarea finală” a gunoaielor, context generat de „gradul de ocupare pe platforma” din Cluj. 

CITEȘTE ȘI: Regia Autonomă a Domeniului Public din Cluj, pierderi colosale în primele 6 luni: minus 2 milioane de euro

Astfel, deși Primăria și-a asumat încă din iulie 2019 implementarea programului de colectare selectivă a deșeurilor pe patru fracții, proiectul este în continuare nefuncțional.

Totodată, Centrul de Management Integrat al Deșeurilor, în proiect asumat de administrația județeană în urmă cu cca zece ani de zile a devenit operațional doar parțial, situație în care deșeurile Clujului continuă să ia drumul Bihorului, din cauza gradului de umplere a platformei „temporare” de deșeuri administrată de RADP.

În contextul pandemic actual, clujenii sunt nevoiți să poarte masca de protecție nu doar din cauza răspândirii coronavirusului, ci și a mirosului toxic și a poluării de la groapa de gunoi din Pata Rât. 

Activitatea de stocare a deșeurilor municipale a fost atribuită Regiei Autonome a Domeniului Public Cluj-Napoca în baza unei hotărâri din iulie 2015. Platforma de stocare „temporară” a gunoaielor funcționează în baza autorizației de mediu nr 115/14 09 2015, revizuită în 18 12 2019. 

În baza acestei autorizații de mediu, pe platformă sunt acceptate deșeuri nepericuloase, deșeuri din construcții și demolări. Capacitatea maximă de stocare temporară autorizată în prezent, conform autorizației de mediu, este de 358.000 tone. 

Din păcate, deși județul Cluj s-a angajat cu cca 10 ani în urmă să realizeze un Centru de Management Integrat al Deșeurilor, acesta a devenit funcțional doar parțial, context în care o cantitate semnificativă de deșeuri continuă să ia drumul Bihorului pentru eliminarea finală a deșeurilor, operațiune ce pare a fi încă nefuncțională în Cluj.

„Pe platforma de stocare a deșeurilor municipale, administrată de RADP Cluj, au avut loc activități de stocare, sortare și relocare de deșeuri în colaborare cu firmele de salubritate care operează la nivel de municipiu pentru depozitare, respectiv cu SC Eco Smart SRL pentru valorificarea în urma sortării și cu SC Eco Bihor SRL pentru relocare în vederea eliminării finale”, se precizează în raportul semestrial de administrare a Consiliului de Administrare al RADP Cluj-Napoca sem 1 2020, care urmează să fie analizat în ședința de Consiliu local. 

În plus, serviciile de relocare de deșeuri „s-au menținut” în vederea eliminării finale a deșeurilor la depozitul ecologic Eco Bihor Oradea, „condiționat de procentul ridicat din gradul de ocupare pe platformă”, se mai arată în documentația întocmită de Consiliul de administrare al RADP Cluj. 

Astfel, deși Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID) Cluj a devenit parțial funcțional, deșeurile Clujului continuă să ia drumul Bihorului. 

De altfel, „procentul ridicat a gradului de ocupare pe platformă” este amintit doar în treacăt în raportul semestrial al Consiliului de Administrare al RADP Cluj, fiind în contradicție cu datele prezentate în aceleași documente, potrivit cărora gradul de umplere este de cca 75% din capacitatea totală de stoacare a platformei. 

Doar transferul deșeurilor către Bihor pare să fie soluția salvatoare în acest context. 

În mai 2020 a fost emisă Autorizația de gospodărire a apelor nr 55/12 05 2020 privind platforma de stocare a deșeurilor, valabilă până în mai 2021. 

În iunie 2020, RADP Cluj a întreprins demersuri pe lângă Primăria Oradea, în vederea continuării depozitării finale a deșeurilor provenite de la Platfroma de stocare temporară în cantitate de cca 10.000 tone/lună pentru anul 2020, până la operaționalizarea Centrului de Management Integrat al Deșeurilor Cluj. 

De asemenea în cursul lunii iunie a fost semnat actul adițional nr 7 la contractul nr 796/17 12 2018 cu SC Eco Bihor SRL referitor la modificarea tarifelor de depozitatre deșeuri, corelat cu reglementările autorităților locale din Oradea”, se mai adaugă în documentația citată. 

Bilanțul activității în cadrul platformei de stocare temporare a deșeurilor municipale pentru primul semestru al anului 2020 este de:

Gradul de ocupare este de cca 75,17% din capacitatea totală de ocupare a platformei pentru stocarea deșeurilor. 

Cantitatea de deșeuri intrate în cadrul platformei – 52.602.74 tone

Cantitatea de deșeuri valorificată și eliminată – 39.665.70 tone

Cca 16.937,04 tone reprezintă diferența dintre cantitatea depozitată și cea eliminată.

Tocmai pentru a putea funcționa în baza autorizației de mediu, RADP Cluj continuă pe parcursul anului 2020 transportul lunar a unei cantități considerabile de gunoaie de cca 10.000 tone, pentru a nu depăși nivelul de umpelere/capacitatea maximă a platformei de stocare, situație „condiționată de procentul ridicat din gradul de ocupare pe platformă”. 

Centrul de Management Integrat al Deșeurilor – operațional, dar nu prea

În 2 iulie 2019 a fost semnat acordul contractual nr 24112/165 între Consiliul Județean Cluj și RADP Cluj-Napoca, în calitate de beneficiar și titular/antreprenor general al investiției Proiectarea și execuția CMID Cluj, iar durata execuției era estimată inițial la 7 luni de zile. 

În februarie 2020 a fost încheiat un act adițional nr 6 cu privire la majorarea contractului de la suma de 57.408.003,12 lei (fără TVA) la suma de 59.464.362,25 lei (fără TVA). 

În iunie 2020 a avut loc recepția parțială a la terminarea lucrărilor:

Celula de depozitare, zona administrativă și drumuri interioare

Zona tehnică, clădirea administrativă TMB

Drumul de acces

„În semestru al doilea se vor executa lucrări în zona Stației de Tratare Mecano Biologică a Deșeurilor (TMB), ca parte compeonentă a CMID”, se mai arată în raportul semestrial al RADP Cluj-Napoca. 

În condițiile în care Clujul a fost pătruns de cca 2 săptămâni de zile de un miros pestilențial de la groapa de deșeuri din Pata Rât, situația prezentată în raportul de adminsitrare al RADP Cluj relevă dificultățile, precum și ritmul extrem de lent în care avansează lucrările la operaționalizarea integrală a Centrului de Management Integrat al Deșeurilor. De acest sistem – CMID – depinde în mod evident nu doar situația deșeurilor municipiului Cluj-Napoca, ci șia cea a comunelor din județul Cluj. 

Astfel, în august 2020 Consiliul Județean a transmis o adresă către primarii din județ prin care le solicită ca în regim de UGENȚĂ să încheie un contract cu RADP pentru a putea depune deșeurile în noul CMID.

În Cluj-Napoca a fost un adevărat scandal legat de creșterea prețului pentru ridicarea și depozitarea deșeurilor menajare, însă edilul Emil Boc a găsit soluția salvatoare: acoperirea diferenței din bugetul Consiliului Local. Însă nu toate comunele își permit să suporte această cheltuială suplimentară, care la Cluj-Napoca se ridică la 2,1 milioane de lei pe lună.  

Acum, clujenii din diverse cartiere ale orașului au reclamat mirosul toxic care le-a pătruns în case, precum și poluarea aerului cauzate de groapa de deșeuri de la Pata Rât. 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version