Analiza

Pistele înzăpezite şi proiectul Cluj Bike, principalele nemulţumiri ale bicicliştilor

Bicicliştii clujeni au protestat sâmbătă în centrul oraşului, de pe biciclete, pentru felul în care administraţia publică locală îi tratează. Cu indiferenţă.

Această iarnă a adus în Cluj-Napoca mai multă zăpadă decât în ultimele trei la un loc. Iar bicicliştii au fost categoria cea mai afectată, deoarece deszăpezirea pistelor dedicate nu a reprezentat o prioritate pentru nimeni. Mai ales că legea din România încă prevede că nu se poate circula pe o pistă acoperită de zăpadă.

Dincolo de un stil de viaţă sănătos, bicicliştii au ales că mijloc de deplasare bicicletele. Iar pe nişte piste nedeszăpezite nu se pot deplasa din punctul A în punctul B. Mai mult, susţin aceştia, bicicletele pot fi folosite la orice temperatură, dacă sunt întreţinute (un ulei mai fluid pentru lanţ), iar suspendarea programului Cluj Bike pe timpul iernii nu era necesară. Maxim, reducerea numărului de biciclete, nu suspendarea întregului program.

Adrian Niculescu, directorul companiei Rosal, susţine că nu firma pe care o conduce se ocupă de deszăpezirea pistelor pentru biciclete.

„Nu sunt în program la noi. Pistele pentru biciclişti sunt în programul de primăvară, vară, toamnă. Asta e altă poveste. Pentru deszăpezire, partea de carosabil, avem 32 de străzi care sunt aprobate în Consiliul Local, în special din zona centrală. Pistele intră în programul de spălat, dar din martie, când va permite vremea. Doar atunci, pentru că ele nu sunt prinse, nu le avem prinse în program. Nu avem un program special pentru ele. Ce au considerat, asta ne-au dat, doar 32 de străduţe, de care ne ocupăm de trotuare, de tot. Şi astea v-am zis, din zona centrală. Din primăvară vom începe cu măturat, cu spălat, numai să permită vremea. Atunci, fără discuţie, le spălăm, nu se pune problema”

Câte despre contractul de salubrizare, Niculescu susţine că nu ştie nimic şi aşteaptă. „Deoacamdata nu ştim nimic, e problema primăriei. Când va fi, Dumnezeu ştie. Poate să fie în martie, poate să fie în aprilie”

Reprezentanţii primăriei se spală pe mâini

„Pistele de biciclete nu sunt înzăpezite la Cluj-Napoca. Recomandarea noastră este că atunci când în oraş ninge puternic şi se depune un strat gros de zăpadă sau gheaţă să alegem cu toţii alte modalităţi de deplasare decât bicicletă”, a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca, Oana Buzatu, pentru Monitorul de Cluj.

În condiţiile în care CTP abia face faţă traficului din orele de vârf şi în fiecare maşină sunt cu mult peste numărul maxim de persoane admis, aceştia circulând pe trepte, multe maşini nu pornesc la temperaturi scăzute, iar mii de comenzi la companiile de taximetrie sunt refuzate, din lipsa maşinilor, bicicletă reprezintă o alternativă la mersul pe jos.

Iar atunci când le spui clujenilor că le oferi alternativă la maşină şi îi încurajezi să folosească bicicletele, trebuie gândit sistemul astfel încât să te poţi baza pe el tot anul, nu doar 3/4 din an.

Bicicliştii clujeni organizaţi în asociaţii au semnalat primăriei problema această încă de când Cluj Bike se află în stadiu de proiect, au mers inclusiv în instanţa pentru anumite modificări. Dar s-au luptat cu morile de vânt.

„Aceşti oameni au ales să solicite un card de utilizator, au semnat un contract şi au acces la un site care conţine elementele esenţiale de legislaţie şi informaţii referitoare la siguranţă bicicliştilor în trafic. În ciuda faptului că sistemul este unul perfectibil, iar proiectul este doar la prima să etapă, urmând a fi extins, în mod cert avem azi la Cluj-Napoca mai mulţi oameni care se deplasează cu bicicletă decât în urmă cu doi-trei ani. Municipalitatea are asumat un întreg plan de mobilitate urbană, în care alternativele de genul sistemului de bike-sharing ocupă un loc important”, a mai precizat Oana Buzatu.

Ziar de Cluj nu a putut contacta pentru lămuriri suplimentare reprezentanţii primăriei, aceştia făcând parte din categoria bugetarilor cu weekend prelungit, ori de câte ori au ocazia.

 

112 marşuri ale bicicliştilor

Radu Mititean, preşedintele Clubului de Cicloturism „Napoca” atrage atenţia asupra unui aspect care ţine de nerespectarea de către primărie a legislaţiei. Chiar dacă nu mai ninge, pistele sunt acoperite de gheaţă, zăpadă aruncată de pe carosabil, mâzgă provenită de la topirea zăpezii murdare sau material antiderapant, fiind impracticabile de către bicicliştii clujeni. Însă nici nu este suspendată utilizarea pistelor, pe perioada iernii, indicatoarele rutiere arătând că se poate circulă.

„Este o nouă ocazie de a reaminti autorităţilor locale, publicului şi presei de nevoia promovării utilizării bicicletei că o componentă esenţială a mobilităţii urbane durabile şi alternativă viabilă la transportul automobilistic, alături de transportul în comun şi deplasarea pietonală.

Marşul este legat şi de necuratarea de către Primărie a pistelor de biciclete, deşi trebuia să fie prioritară faţă de benzile dedicate autovehicuelor (sau să demonteze sau acopere indicatoarele de piste pentru biciclete, dacă nu vor sau nu pot să le cureţe din cauza îngustimii lor sau din alte motive), de suspendarea completă a sistemului de biciclete comunitare (deşi nu există motive obiective pentru o oprire completă a ClujBike, pentru că în oraş se poate circulă bine biciclistic şi revizia bicicletelor se putea face pe rând), de deficienţele pistelor mai vechi în ceea ce priveşte şi materialele şi tehnologiile utilizate (a se vedea vălurirea şi crăparea pistei de pe bd.Eroilor), la care se adaugă desigur nemulţumirile de fond privind politică de mobilitate urbană în continuare proautomobilistica şi antibiciclistica, vizibial şi prin latirie de carosabil şi prin îndrăzneala de a declara finalizat cu succes proiectul Clujbike de biciclete comunitare şi noi piste de biciclete, deşi în mod evident proiectul nu este adecvat finalizat, şi trebuie considerat mai degrabă eşuat.

Totodată, marşul este, ca de obicei, şi un prilej de contact, cunoaştere şi pedalare împreună a bicicliştilor clujeni, o ocazie de împărtăşire de opinii, de găsit colegi de excursii sau surse de echipament specific, de schimb de experienţă pe tema magazinelor şi service-urilor de biciclete şi alte teme de interes şi de cunoaştere de noi trasee urbane”, a fost mesajul trimis bicicliştilor care au participat, timp de o ora, la a 112-a ediţie a Marşului Bicicliştilor, de această dată făcut în semn de protest clar.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *