Din oras

Piata Unirii, un proiect nefinalizat care a transformat centrul orasului intr-o mare parcare

In urma cu cinci ani, municipalitatea anunta cu surle si trambite demararea proiectului de modernizare a Pietei Unirii, conform proiectului realizat de Planwerk. Laturile de vest si de est ale pietei urmau sa fie inchise, iar continuitatea pietonala asigurata de pe Bulevardul Eroilor. In acest fel, centrul orasului putea fi valorificat la potentialul maxim, nu folosit pe post de parcare legala si ilegala, cum este in momentul de fata. Desi, in 2009, reprezentantii municipalitatii declarau in presa ca pe latura dinspre Muzeul de Arta vor fi terase si o scena urbana si ca studiile de trafic arata ca inchiderea celor doua strazi nu va afecta traficul, socoteala din Piata nu seamana deloc cu cea din Primarie.

(Asa trebuia sa arate latura vestica a Pietei Unirii)

In 2010, planurile s-au schimbat: mai marii orasului spuneau ca se amana pietonalizarea pana dupa finalizarea autostrazii si a centurilor de ocolire, care vor scapa orasul de traficul greu. Au trecut patru ani de atunci, timp in care nu s-a intamplat nimic, iar Piata este inconjurata de masini, departe de a fi spatiul promis in proiectul Planwerk.

“Latura vestica este garajul acelorasi personaje care fac comert din portbagajul masinii. E pacat, pentru ca Piata, atat cat s-a facut din ea, se dovedeste a fi foarte buna. Toate evenimentele facute aici sunt foarte reusite si multe dintre ele precum TIFF sau Zilele Clujului au presupus inchiderea traficului auto pe cele doua laturi si a fost in regula”, este de parere Virgil Pop, secretarul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice.

(realitatea din Piata Unirii)

Inchiderea celor doua laturi ale Pietei Unirii ar aplana si conflictele dintre proprietarii de terase din zona. Daca trotruarul vestic ar fi largit, terasele de aici s-ar putea intinde pe un spatiu mai mare, iar mesele nu ar fi inghesuite, explica arhitectul Eugen Panescu, cel care a lucrat si la planul de refacere a Pietei Unirii.

“Piata Unirii a devenit o zona care functioneaza ca parcare legala si ilegala, din pacate. Daca cele doua laturi ar fi inchise, trotuarul ar putea fi largit, iar localurile ar putea sa-si desfasoare oferta catre clienti”, sustine Eugen Panescu.  

Primaria Cluj-Napoca este, insa, in continuare in cautare de solutii si sustine ca inchiderea laturilor de est si de vest a Pietei Unirii nu era parte in proiectul de 7 milioane de lei.

“Proiectul de reabilitare a Pietei Unirii este un proiect amplu care se desfasoara in mai multe etape. Intr-o prima etapa s-a realizat modernizarea Bulevardului Eroilor, iar in a doua etapa s-a executat amenajarea zonei de contact la situl arheologic – acoperire cu sticla a sitului, amenajare cu piatra cubica a Pietei Unirii si realizarea fantanii arteziene din zona. Urmeaza, intr-o alta etapa, inchiderea laturilor de est (latura ce cuprinde Hotel Melody) si cea de vest (latura ce cuprinde Diesel). In prezent se cauta solutii alternative pentru devierea traficului, astfel incat inchiderea celor doua laturi sa nu afecteze circulatia rutiera din aceasta zona intens circulata”, precizeaza reprezentantii Primariei.

(Piata Unirii, in viziunea Planwerk)

Valoarea totala a investitiei Modernizare si Amenajare Pietonal Piata Unirii, asa cum au fost aprobati indicii tehnico-economici prin HCL 621/2006, a fost de 22.387.539 de lei, inclusiv TVA.

“Lucrarile de modernizare executate au fost in valoare de  7.007.713,65 de lei cu TVA, suma in care nu a fost prevazuta pietonalizare laturilor la care faceti referire. Atribuirea lucrarilor de executie a proiectului de pietonalizare se va face pe baza unei licitatii, iar in acest moment, nu avem o estimare actualizata a costurilor”, mai spun reprezentantii Primariei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *