In vizor

Pentru a-i satisface marota cu metroul lui Emil Boc, Ghinea se pregătește cumva de o ”românească” pe banii PNNR? ”Dacă e un risc de întârziere, să putem raporta o bucată din el, să ne luăm banii pe el”…

Ministrul ”banilor europeni”, Cristian Ghinea, a acordat un interviu celor de la G4media.ro (partea cu ”Economedia”), cu privire la Planul Național de Redresare și Reziliență prin programul UE de aproape 30 de miliarde de euro.

Printre altele, Ghinea a spus că un alt proiect PROPUS pentru finanțare (NU APROBAT, ca să nu bată toble și să nu sune trâmbițele victoriei), pe lângă cel prioritar, Autostrada A7, Ploiești – Pașcani, care leagă Moldova de București, este metroul din Cluj – marota lui Emil Boc (care așa vrea să intre în Istorie).

NUMAI CĂ (și de aceea am zis că nu-i cazul să se bată toba): nu este vorba de finanțarea a 14.4 km, cât reprezintă proiectul Metroului. Nu este vorba de 14 stații. Nu este vorba că municipiul Cluj-Napoca ar primi 1 miliard de euro pentru această investițe.

Ia să derulăm banda cu interviul, să ne lămurim cam despre ce ar fi vorba:

Rep: Dar e timp pentru metroul din Cluj, care e abia la început cu documentația tehnică?

Cristian Ghinea: Domnul Emil Boc m-a asigurat că se va face, dar poate fi împărțit în tronsoane și măcar un tronson sau două să fie gata. Noi raportăm număr de km. Dacă e un risc de întârziere, să putem raporta o bucată din el, să ne luăm banii pe el.

Rep: Deci nu e un risc să se piardă banii, prin terminarea proiectului după 2026?

Cristian Ghinea: Acesta e cel mai mare stres. O schimbare față de PNRR inițial e că nu mai atașăm sume pe fiecare proiect, ci facem milestones pe număr de km, ca să evităm problemele dacă apar întârzieri.

AHA: prin urmare, românește, vom face, CA SĂ RAPORTĂM ȘI SĂ NE LUĂM BANII (se aude Madam Kovesi pe acolo pe la Procuratura Uniunii Europene, ce au în pregătire ăștia, mai bunii și mai curații ca Peee Seee Deee?), vom face o stație sau maxim două până în 2026. Asta deși, PNNR cere EXPLICIT prin regulament ca proiectele finanțate să fie GATA până în 2026?

Ne propunem din start să mințim Uniunea Europeană?

Facem un șanț pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca și-l raportăm tronson între două stații de metrou?

Haide să mai derulăm o dată firul epic al faptelor recent întâmplate cu privire la acest metriu numit dorință.

Zilele acestea deputatul de Cluj, Radu Moisin (primarul interimar de după arestarea lui Sorin Apostu), a depus o interpelare adresată ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, prin care întreabă care este ”Situația obiectivelor majore ale Clujului în Planul Național de Redresare și Reziliență”. Interpelarea a fost despre:

”Care este poziția dvs. față de includerea/menținerea în PNRR a următoarelor obiective strategice: Spitalul Regional de Urgență Cluj; Conectarea Autostrăzii Transilvania cu Centura Ocolitoare Vâlcele-Apahida; Electrificarea și modernizarea Liniei de Cale Ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihor; Metroul Cluj-Napoca; Centura Metropolitană a Municipiului Cluj-Napoca (Drumul TransRegio Feleacu 35); Trenul Metropolitan Cluj?”

La care ministrul i-a răspuns scurt că:

”Finanțarea investițiilor din fonduri europene în perioada 2021-2027 se va realiza din programele operaționale sau din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), aceste documente programatice aflându-se în negociere cu Comisia Europeană. În ceea ce privește proiectele de investiții la care faceți referire, vă informăm că portofoliul de proiecte propus la finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență nu este aprobat, aflându-se într-un larg proces de consultare, în vederea validării”.

Că metroul, trenul metropolitan și centura metropolitană sunt trecute cu PROPUNERE de finanțare în PNNR, DAR (ATENȚIE):

”Totodată, dorim să precizăm că, în conformitate cu prevederile regulamentelor Uniunii Europene privind PNRR, investițiile finanțate în cadrul PNRR au ca termen de finalizare luna august a anului 2026.”

Și-atunci cum vine ce zice ministrul Ghinea: ”Dacă e un risc de întârziere, să putem raporta o bucată din el, să ne luăm banii pe el”? S-o fi adaptat și acesta la spusele Maestrului Boc: ”cineva tot se va găsi să ne aducă chiftele la Gherla, la o adică”.

Întrebarea este, dacă se buftează proiectul, cine dă banii înapoi Uniunii Europene? Cumva tot prostoiul de clujean? Că oricum este obișnuit să dea pentru ce strică Boc: drumul de acces la CREIC (care curge la vale de 5 ani), pistele pentru biciclete și câte alte proiecte ”europene” ratate și finalizate pe banii clujenilor. Dar raportate electoral ca ”atragere de fonduri europene”.

Zice Boc, pentru ”Martorii” lui:

“Clujul are în pregătire proiecte de 3 miliarde de euro pentru Programul de Redresare și Reziliență: centura metropolitană, tren metropolitan, metrou, 100 ha de noi spații verzi, transport nepoluant, digitalizare administrație publica, reabilitare termică clădiri, școli, creșe, grădinițe, culoare de mobilitate verde, alternative la mașina și locuințe sociale”.

Dar care Guvern îi dă lui Boc pe mână 10% din cât poate obține din PNNR? Hai, să fim serioși!

Vorba activistului civic Szakats Istvan:

”Știți bancul ăla când Câțu, Orban, Ghinea, Barna și Kelemen se duc la Iohannis să vorbească despre cum să împartă niște bani pe care nu-i au? E vorba despre banii europeni din Planul Național de Reconstrucție și Reziliență, iar ședința este azi (ieri – n.m.). Acum, de la 4. Precum v-ați dat deja seama, bancul este unul serios.

Afară în frig smiorcăie, cu nasul lipit de geam, o grămadă de edili orfani – între care-l găsim pe al nostru, parcă mai năcăjit decât ceilalți.

De ce o fi năcăjit domnul Boc? Pentru că nu o să primească cât s-a aruncat să ceară? Nuuu, asta i-a fost clar de la început. Cum oare? Poi, iaca, niște aritmetică. Proiectul trenului metropolitan e evaluat acum la către 300 milioane de euro acolo. La asta mai pui încă 1.17 miliard de euro, “metroul”.  Suntem imediat la 1.5 miliarde de euro. Buuun.

Nu discutăm acum că “metroul” e o gogoașă umflată politic, care nu e susținut nici măcar de documentele strategice în vigoare (care recomandă la unison extinderea tramvaiului). Nu discutăm că “metroul”-cu-deadline-în-2026 nu e susținut de niciun document tehnic (singurul existent, SpF estimează 2032 pentru terminarea lucrării).

Discutăm altceva. Cât zice Barna că este alocat pentru infrastructura feroviară pe întreaga țară? 5 miliarde de euro. Poți oare să crezi că primești tu singur 1.5 miliarde de euro din asta, adică spre o treime?  Pe bune? Pe proiectul asta necopt? Cu toți ceilalți primari și șefi de consilii județene lipiți cu nasu de geam? Între care unu Bolojan? Între care unul Fritz? Coliban? Plus primari PSD? Plus (ptiu drace) nește primari UDMR? Speri tu că o scoți cumva, după toate-toate-toate pierderile de față politică în fața propriului partid, din ultimele două luni? După toate boscorodelile împotriva lui Orban, care ți-a dat flit pe față de N ori numa recent? Nu mere. Ok… ajungi la Ghinea prin Barna… Ăăăă…. nu mere. Ok.. o dai prin Cîțu. Care te-a blagoslovit la batjocură cu prefectul ungurean, în ciuda performance-ului barbershop quartetului Boc-Tișe-Buda-Bogdan?

Ce tracțiune politică, ce capacitate de negociere ai oare, când n-ai fost în stare să-ți impui niște amărâți secretari prin guvern? Adică aia n-ai avut, dar amu o să înhați tu 1.5 miliarde din 5 numai pentru șinele Disneylandului tău randat în 3D? Serios?

Nu, problema mare nu sunt banii. Cu ăia e clar. Problema e alta. Anume, cum să o dregi, cum să întorci din PR vestea proastă. Dar direcția e clară, cea brevetată: acoperirea bullshitului cu alt bullshit mai mare.

Scotem scobitoarele din dinte și le înfigem lângă clanxon, și dă-i pe uliță cu alaiu de nuntă. Că mireasa nu e în niciuna din mașini, și că de fapt n-a fost niciodată, poate nu observă țăranii în praful ridicat. Dă-i să sune! Cu cât mai multă convingere.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version