Uncategorized

Peninsula se schimba la Cluj: locatie mai buna, mai multe programe, dar si public cocalar

A 11-a editie a Festivalului Peninsula se va desfasura, anul acesta, pe Valea Garbaului din Cluj. O schimbare radicala din multe puncte de vedere. O data cu locatia, s-au schimbat si asteptarile organizatorilor, pretentiile publicului si identitatea muzicala a evenimentului. La Cluj, publicul Peninsula se schimba din cel de nisa in mainstream, iar vechile plete vor fi inlocuite cu camasi cu guler colorat. Mai mult, anul acesta Peninsula are un concurent demn de luat in seama: Electric Castle Festival.

De-a lungul anilor, cel mai mare festival rock din tara, Peninsula/Felsziget, s-a transformat in cel mai mare festival din Romania. Punct. La ultimele editii, partea rock s-a estompat putin cate putin, pana a ajuns sa fie aproape inexistenta. Daca la primele editii, peninsularii s-au bucurat sa-i vada pe scena pe Korn, Children of Bodom, Guano Apes, Iggy Pop, Within Tepmptation, The Rasmus, Nine Inch Nails, The Exploited sau Kosheen, anul acesta, publicul va trebui sa se multumeasca cu Kaiser Chiefs, singurul nume cu o urma de ecou de pe intregul line-up. In detrimentul rock-ului, a crescut partea electro, iar anul acesta, dupa ce Netsky a avut un succes rasunator anul trecut, cei de la Peninsula il urca pe scena pe Paul Kalkbrenner, un vestit DJ din Germania.

La ultimele editii ale festivalului, Timo Maas, ATB si Reality Engine, Nick Warren, Stereo Palma, sau Borgore  au fost anuntati cu surle si trambite, dubstep-ul si drum n bass-ul crescand in ochii peninsularilor de la an la an. Si publicul s-a schimbat simtitor – daca in urma cu cinci ani, publicul era format din tineri nonconformisti, majoritatea fideli genului rock, anul trecut pantalonii albi si camasile cu guler colorat nu erau o raritate. Muzica electro a atras, odata cu scaderea varstei medie, un public mai colorat, mai dens, mai tanar.

„Nu as zice ca muzica electro predomina, dar este prezenta intr-o cantitate foarte mare. Asta nu inseamna ca avem mai putine trupe pe partea de rock, inseamna ca festivalul s-a dezvoltat. Peninsula e un festival eclectic si asa va ramane si in continuare. Anul acesta vom avea o sectiune unplugged, in care vor canta trupe cunoscute. Pe timpul zilei, vor fi organizate o multime de programe non-muzicale ce tin de cultura, programe educative si civice. Programul va fi mai variat, mai bogat si mai distractiv decat in toti anii. Va fi un mix de cultura, de voie buna, de chefuri pana dimineata si cultura”, a declarat Balázsi-Pál Előd, directorul de comunicare al festivalului.

Peninsula vs. Electric Castle

Anul acesta, la Cluj Peninsula are concurenta: Electric Castle se afla la prima editie si promite ca va deveni cel mai mare festival electro din tara. Electric Castle Festival are un atuu puternic in fata Peninsula: locatia. Evenimentul se va desfasura intre 21 si 23 iunie la Casteflul Banffy din Bontida. Potrivit site-ului oficial, aici vor fi amplasate patru scene pe care vor performa 40 de artisti.

Din line-up fac parte Morcheeba si Pendulium, Fritz Kalbrenner, fratele lui Paul Kalbrenner care va performa, o luna mai tarziu, pe Valea Garbaului, Dub Pistols si Telepop Music. Dintre artistii romani si-au anuntat prezenta Suie Paparude, Roa, Robin & The Backstabbers, Gojira & Planet H.

Pana in 17 mai, abonamentul pentru eveniment este de 100 de lei, intre 17 mai – 20 iunie va costa 135 de lei iar abonamentele la fata locului vor fi 170 de lei.

 “Ne asteptam la aceasta prima editie la 5.000 de oameni pe zi, 15.000 in total. Bilete s-au vandut neasteptat de bine. Ca si capacitate, am stabilit o limita maxima de 10.000 de oameni pe zi”, spune Andi Vanca, organizator.

Un minus fata de Peninsula sunt programele non-muzicale, care vor fi numeroase la evenimentul de pe Valea Garbaului.

Organizatorii Electric Castle Festival spun, insa, ca si la Bontida se vor desfasura multe activitati in timpul zilei. “Vom avea o zona de sport si una de gaming, cu TMX, role sau skate”, mai spune Andi Vanca.

Partenerul evenimentului este Consiliul Judetean Cluj, care va racorda castelul la reteaua electrica. Bugetul festivalului este de 300.000 de euro, potrivit organizatorilor.

Cu toate acestea, Peninsula nu se teme de Electric Castle si nici nu se compara cu festivalul de la Bontida, sustine Balázsi-Pál Előd.

„Noi avem o experienta de 10 ani, avem un public format, iar in acest an speram sa convingem cat mai multi clujeni sa ni se alature. Spre deosebire de Electric Castle, la Peninsula este muzica pentru toate genurile, de la heavy metal la electro, iar locatia e mult mai aproape – la 15 minute de mers pe jos de ultima statie din Manastur. Nu se pot compara din mai multe puncte de vedere; fiecare are rostul si publicul lui, iar eu sper sincer ca ambele sa aiba succes”, mai spune directorul de comunicare de la Peninsula.

Un minus la promovare pentru Peninsula

Evenimentele de promovare Peninsnula, spre deosebire de cele puse la punct de organizatorii Electric Castle, se dovedesc a fi, cel putin in ultima perioada, reale esecuri. La evenimentul din week-end-ul trecut, cand cei de la Peninsula l-au adus in Cluj pe cunoscutul DJ german Timo Maas, in subsolul Cluj Arena, ultima moda in categoria locatiilor underground, a fost aproape gol. Desi spectacolul trebuia sa inceapa la ora 23.00, la 00.30, hala de sub Cluj Arena nu adapostea mai mult de 100 de oameni. Nici o ora mai tarziu nu era mai multa lume, iar despre distractie nici n-a putut fi vorba.

In schimb, la un eveniment oarecare, cu un DJ din Targu-Mures, organizat  joia trecuta de Teodor Negrea, cel care pune in scena Electric Castle, in aceeasi locatie s-au inghesuit 1.300 de oameni. Preturile biletelor nu au putut fi un motiv de balanta serioasa, ele costand 20 si respectiv 30 de lei. Timo Maas a fost mai scump doar cu 10 lei – 30 si respectiv 40 de lei la fata locului.

Mai multe despre noua identitate a Peninsula, intr-un interviu cu Richard Constantinidi, redactor muzical si organizator de evenimente.

Isi va gasi Peninsula identitatea la Cluj?

Desigur isi va gasi identitatea la Cluj; Clujul este centrul economico-cultural al Transilvaniei si se afla in centrul majoritatii judetelor din Transilvania.

 Va creste ca valoare acest festival odata cu mutarea din Targu Mures?

 Consider mutarea una de necesitate politica, si nu a fost gandita in sensul de evolutie culturala, desi cred ca ne putem astepta si la asta, daca politicienii, care sunt habarnisti cu cultura si bunul gust in general, nu isi baga nasul in administrarea festivalului.

Primaria Cluj avea nevoie de un eveniment care sa acopere si segmentul rock-live cu formatii de renume international si le-a fost mult mai usor sa fure un festival rodat si dat la cheie de catre cei care l-au dezvoltat in ani de zile pe Strandul de la Targu Mures.

Prima problema pe care o vad la acest festival este faptul ca nu mai este in niciun caz vorba de o „Peninsula”. Este totodata pacat ca oamenii implicati in politica nu doresc si nu cauta sa creeze proiecte de succes pe termen lung cu echipe formate din oameni talentati in domeniu pe plan local, care sunt activi pe piata de ani de zile, dar care nu au nicio sansa sa se dezvolte din punct de vedere profesional din cauza sistemului de pile, relatii si cunostinte de la noi. Organizatorii artistici capabili si creativi din Clujul nostru au pierdut in primul rand prin aceasta mutare a festivalului, pentru ca ei vor munci in continuare in anonimat, pe langa acest monstru adus cu forta in orasul nostru pentru ca era nevoie de un astfel de eveniment pentru a castiga puncte pentru alte posibile finantari europene legate de 2015, cand Clujul este Capitala tineretului european si 2021 cand Clujul doreste sa fie numita Capitala culturala europeana.

Cum vedeti transformarea in timp a festivalului, de la un eveniment cu preponderenta rock la unul mai degraba electro?

Tendinta de a se promova mai mult muzica electronica in detrimentul muzicii rock este un fenomen international. La noi situatia este una mai extremista deoarece nu exista o infrastructura bine pusa la punct prin care sa fie promovate toate genurile muzicale pe piata noastra lipsita de curiozitate. Practic, lumea inghite ceea ce i se ofera si nu a invatat inca sa planga pentru a i se da altceva, pentru ca nu cunoaste altceva si nu a fost educata intr-un sistem care sa tina cont de nevoile comunitatii; la noi intreg sistemul este mult prea centralizat, nu s-a dezvoltat deloc legea sponsorizarilor care sa permita experimentarea cu proiecte culturale benefice societatii la modul general.

Cat de pregatit este publicul clujean pentru Peninsula?

 Daca foarte probabil publicul studentesc care da viata orasului nostru 9 luni de zile pe an este pregatit pentru un festival de acest gen, publicul clujean care ramane in oras fix in perioada in care festivalul are loc nu este in niciun caz pregatit pentru asa ceva. Problema Clujului este ca avem o populatie numeroasa de sateni mutati la oras si prima generatie de copii, care a crescut printre blocuri, nu a avut de la cine sa invete sa se foloseasca de avantajul de a trai intr-un oras activ cultural si nu a avut cine sa o invete sa iasa in oras la concerte, sa plateasca un bilet, sa respecte artistul pe scena, sa aiba curiozitatea de a descoperi formatii si genuri noi muzicale. Ma astept ca la aceasta editie, cel putin, majoritatea celor prezenti sa fie veniti dinafara Clujului. Vor fi probabil multi studenti care nu vor reveni la Cluj in toiul vacantei, dar care ar fi participat la eveniment daca s-ar fi aflat aici. Se va dezvolta turismul in oras; vom vedea figuri ciudate sosite din tari indepartate – iar asta este bine pentru Cluj – si speram, in continuare, la un sfert de secol de la Revolutie ca lucrurile vor putea evolua si la noi intr-un ritm normal.

Cei de la Targu Mures au fost naivi ca au lasat un astfel de eveniment sa plece atat de usor de la ei.

Foto: peninsula.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *