In vizor

OSĂ avem măcar ”ciotul” 1 al Centurii Metropolitane. Compania Viarom Construct SRL, în asociere cu SC Electrogrup SA, câștigătorii licitației

Primăria Cluj-Napoca a scos la licitație acest tronson estimat la peste 20,7 milioane de euro, în cadrul unui contract de proiectare și execuție încă din ianuarie.

  • Câștigătorul licitației tronsonului 1 pentru Centura Metropolitană este SC Viarom Construct SRL în asociere cu SC Electrogrup SA. Valoarea de licitație este de 102 mil lei, din care valoarea adjudecată este de 94 mil lei.
  • Tronsonul 1 al Centurii Metropolitane a Clujului trebuie să fie terminat în 20 de luni (14 luni execuție și 6 luni proiectare).

Primul tronson al Centurii Metropolitane a Clujului, va avea numai 2 km, între Florești și Cluj-Napoca, acesta fiind drumul cel mai aglomerat din România. Drumul se va lărgi la 6 benzi și va fi realizată legătura cu Spitalul Regional de Urgență, care OSĂ fie construit în anii ce vor urma – se ”construiește” din 2007, între timp a fost și Însuși El, Maestrul și Excelența Sa, Primarul Emil Boc, premier. Degeaba.

Prin urmare, pe drum drept (șes, nu dealuri, nu munte), plătim 10,35 milioane de euro pe 1 kilometrul de centură. Subliniem acest lucru pentru a înțelege fooarte bine în ce hal au făcut suinecuriștii lui Boc (denumiți specialiști în acte) caietele de sarcini pentru Tronsoanele II și III ale centurii metropolitane, comasate acum într-un singur tronson și o singură nouă licitație – că la cele două de dinainte s-a dat flit.

CITEȘTE ȘI: Chiar ne întrebam când OSĂ ”meargă mai departe” Centura metropolitană. Ne dă asigurări Însuși El, Maestrul, de la o emisiune de chitanțier, că ”tronsonul 2 al centurii metropolitane este scos din nou la licitație”. La prima licitație (în care era și tronsonul trei, azi dispărut), de vină a fost Drulă

Prin urmare, pe când Emil Boc azvârlea vorbe în eter despre cum scoate la licitație tronsonul doi și tronsonul trei de la Centura metroplitană, sumele avansate erau după cum urmează:

  • Pentru tronsonul 2, valoarea contractului este estimată între 1.877.828.310  și 2.136.297.421 lei, iar termenul limită de depunere a ofertelor este data de 5 aprilie 2023.
  • Pentru tronsonul 3, valoarea estimată este între 1.191.786.431  si 1.352.781.767 lei, termenul limită fiind ziua de 6 aprilie 2023.

Sumele erau pentru ”Tronson 2-TR 35 de la km 14+747 (Nod 5 Florești) până la km 24+410 (Nod 10 Calea Turzii) cu drumurile de legatură” și ”Tronson 3-TR 35 de la km 24+410 (Nod 10 Calea Turzii) până la km 38+418 (Nod 18-VOCE) cu drumul de legatură B6-legatura TR35 cu Noul Cartier SOPOR, L=1,6 km”. 42 de kilometri de centură + 32 de kilometri drumuri de legătură. Din care scădem cei doi kilometri ai Tronsonului I și cei (să zicem) 4 kilometri ai drumului de legătură cu viitorul Spital Regional de Urgență și obținem 68 de kilometri de făcut cu 3.489.079.188 lei (712.056.977,143 Euro), adică o medie de 10,472 milioane de euro pe kilometru.

Comparați cu suma de 10,35 milioane de euro pe kilometru pentru Tronsonul I, pentru a realiza de ce nimeni nu s-a hărnicit să se prezinte la această ”tentantă” ofertă care presupunea și realizarea de tuneluri, viaducte și alte lucrări ce nu justificau prețul.

CITEȘTE ȘI: Emil Boc și-a exprimat uluiala și uimirea cu privire la anularea licitațiilor pentru executarea lucrărilor la 2 tronsoane din centura metropolitană. El a vrut, alții n-au vrut. În plus, l-au indus în eroare fluturându-i înscrieri de participare prin fața ochilor

Ulterior, cele două tronsoane ale Centurii metropolitane licitate inițial, respectiv 2 și 3, au fost comasate, iar la valoarea indicatorilor financiari eligibili pentru actualizare din devizul general a fost aplicat indicele de actualizare în procent de 14,8% și au fost scoase din nou la licitație.

AVEȚI DETALIILE AICI: Tronsoanele II și III ale Centurii metropolitane au fost comasate, s-au mai pus niște bani și au fost scoase din nou la licitație. Nu știam noi unde s-a pierdut tronsonul III la ultima declarație a lui Emil Boc. Dar nici el nu știa, că ne-ar fi spus

Fostul secretar de stat în mandatul lui Cătălin Drulă, Horațiu Cosma, a criticat modul în care s-a început proiectul. Centura trebuie să aibă în total, cu tot cu drumuri de legătură 70 de kilometri, iar administrația Boc face 2 kilometri în doi ani. Al doilea tronson al Centurii, cel mai important de altfel, este în ”plop”, pentru că licitația s-a anulat și acum trebuie refăcută. Nicio firmă nu s-a înscris pentru că prețul este prea mic.

CITEȘTE ȘI: Cătălin Drulă: ”Domnul Boc este foarte nervos pentru că este complet incapabil să implementeze cele două proiecte mari ale Clujului, adică metroul și centura metropolitană”

”Comedia lui Boc: după 5 ani de studii de fezabilitate, centura Cluj începe cu lărgirea unei străzi pe 2km. Studiul de fezabilitate pentru centura Cluj este gestionat de primăria Cluj din 2017 și ar fi trebuit să fie gata în 12 luni. Abia în toamna anului trecut studiul a fost finalizat. Centura ar urma să aibă 42km lungime, la care se adaugă 32km de drumuri de legătură și ar trebui să coste 1,4 miliarde de euro. Însă, în mod surprinzător, edilul Clujului a decis să prioritizeze lărgirea de la 4 la 6 benzi a drumului Cluj – Florești pe o lungime de 2km, în loc să liciteze cu celeritate sectoarele de centură care să scoată cu adevărat traficul din Cluj și din zona metropolitană. Și ce e și mai grav e faptul că, pe perioada lucrărilor estimată a dura 14 luni, traficul infernal dintre Cluj și Florești va circula restricționat pe O BANDĂ PE SENS. Dacă astăzi se circulă bară la bară pe 4 benzi în cea mai mare parte a timpului, o astfel de restricție va bloca complet conexiunea Cluj – Florești. Era absolut necesară asigurarea a 4 benzi de circulație pe toată perioada lucrărilor pentru limitarea deranjului în trafic. Caietul de sarcini are 223 de pagini și este un ”copy-paste” de la Compania de Drumuri, cu nenumărate referințe la lucrări specifice autostrăzilor. Pe anumite sectoare grosimea straturilor de asfalt nu este specificată, iar termenele de verificare și aprobare a documentelor de proiectare sunt nerealiste, mai exact 15 zile în total pentru inginer, primăria Cluj și CNAIR. În cazuri similare de documentații neprofesioniste la Compania de Drumuri constructorii serioși nu au participat la licitații, iar pe perioada contractului problemele, blocajele și litigiile în instanță au fost la ordinea zilei. Emil Boc nu a fost în stare în toți acești ani să ofere clujenilor decât amânări, amăgiri și mult amatorism în cazul marilor proiecte de infrastructură. Iar perspectivele sunt la fel de sumbre în lipsa unor profesioniști care să gestioneze aceste investiții transformaționale”.

CITEȘTE ȘI: ”Bochausen” a ajuns din nou în fața unui microfon prietenos, la o emisiune de chitanțier, să dea vina pe alții pentru propria incapacitate administrativă