Din oras

”Organul de control” al CTP dă lecții de morală în autobuze

De curând, controlorii Companiei de Transport Public (CTP) s-au apucat iarăși de împărțit amenzi prin mijloacele de transport în comun. Desigur, norma de sancțiuni contravenționale trebuie respectată cu strictețe. Cu același exces de zel, mai nou, ”organul de control” al CTP ține și lecții de morală. Cazul ne-a fost semnalat de către o cititoare, care a fost amendată recent pe unul dintre autobuzele liniei 47.

Iată ce a declarat aceasta: 

Duminică, în jurul orei 14, am urcat din Piața Mărăști într-un autobuz de pe linia 47. În urma mea au mai intrat câțiva călători, dintre care doi s-au dovedit a fi controlori CTP. Autobuzul era aglomerat, iar până mi-am făcut loc si am scos telefonul din geantă, ca să îmi achiziționez un bilet prin SMS, controlorul mi-a și solicitat biletul. Între timp, am reusit să obțin codul de confirmare. Dar nu, povestea e prea complicată: trebuia să îmi cumpăr biletul înainte de a urca… Nici măcar nu aveam de unde să știu care e următorul autobuz care sosește în stație”.

Conform celor susținute de călătoare, controlorul a început să îi țină lecții de morală, să o facă de rușine în public, mai degrabă pentru a o intimida:

I-am spus agentului respectiv că obligația sa este de a verifica bilete și de a împărți sancțiuni, dar nicicum de a ține lecții de cultură civică. Nu sunt o infractoare, mi-am plătit biletul, chiar dacă eram deja în autobuz. A intervenit și o doamnă, care i-a atras atenția agentului că am dreptate. Colegul agentului îl trăgea pe ăsta de mânecă să se domolească, dar degeaba. Când am coborât, controlorul, înalt și spătos, mi-a spus că mi-e rușine deoarece m-a făcut de pomină în fața oamenilor, bucuros că i-a reușit abuzul verbal”.

Culmea, în procesul verbal pe care i l-a întocmit clujencei, stă scris:

Nu a fost de față nici un martor deoareceNu se implică”.
Mențiuni (obiecții) ale contravenientuluiRecunoaște că a urcat în stația dunării. dar a uitat. Aduce amenintari și jigniri. Aduce amenintari ca ne da afara”. 

Probabil, modul în care a fost redactat procesul verbal este unul general valabil, ajuns formular-tip, indiferent dacă cel care este sancționat are sau nu dreptate.

click foto pentru imagine completă

Victima continuă:

Mi se pare nefiresc ca agenții de control să fie câte 2 sau 4, iar în cazul meu, dacă vreau să-mi dovedesc nevinovăția, nu am cum. Deoarece, nu-i așa, martorii ”nu se implică”?! Mai mult chiar: am urcat din Piața Mărăști, iar în procesul verbal acesta a scris copilărește, ca să fie bine – ”dunării, dar a uitat”. I-am atras atenția că nu intră în atribuțiile sale să îmi țină morală. Probabil asta înseamnă în ”limbaj de controlor” – a ”aduce jigniri”. Eu am fost cea agresată verbal”. 

Acesta nu este un caz singular înregistrat în mijloacele de transport în comun din Cluj-Napoca. Chiar dacă CTP anunța din luna februarie a acestui an o ”premieră națională” în privința dotării controlorilor cu camere video, care să monitorizeze activitatea acestora, se pare că, comportamentul ”organului de control” continuă să stârnească nemulțumiri în rândul clujenilor care folosesc transportul public. Ne putem întreba ce s-a ales și din această investiție de monitorizare a activității agentilor de control ai CTP? Unde sunt camerele de supraveghere? 

De pe site-ul Companiei de Transport Public aflăm faptul că ”echipajele de controlori bilete sunt formate din minim 2 persoane”. Acesta este un aspect important, deoarece într-o situație de control care degenerează, controlorul va avea întotdeauna ”martorul” lângă el, adică celălalt controlor. În vreme ce călătorul sancționat (sau victima unui abuz verbal) va fi nevoit să găsească martori pentru a-și susține poziția în instanță, dacă este cazul.

HCL 767/26 10 2004, hotărâre ce reglementează normele de conduită a personalului CTP și a călătorilor din mijloacele de transport în comun, prevede următoarele:

Obligația călătorilor de a-și achiziționa bilete, de a perfora biletele imediat după urcare etc.

În cazul în care autovehiculul nu-și mai poate continua cursa, legitimația de călătorie rămâne valabilă pentru mijlocul de transport următor. 

În transportul public în comun este interzisă ”călătoria în stare de ebrietate” (Art. 5, k)).

Ne întrebăm și dacă angajații CTP intervin în asemenea situații, dacă sancționează în vreun fel ”starea de ebrietate”?!

CTP Cluj este obligată, conform art. 7, să ”pună în circulație autovehicule în stare tehnică corespunzătoare, curate, dezinfectate, ventilate pe timp călduros”.

Desigur, mai sunt și alte obligații. Dar acest prim punct este suficient pentru a urmări neconcordanțele dintre ceea ce prevede o Hotărâre a CL și ceea ce avem, de fapt, pe teren.

Dacă Emil Boc, prezent la meciul Potaissei Turda, care a avut loc la Sala Sporturilor ”Horia Demian”, a susținut că ”transpiră” din cauza lipsei de ventilație, d-apoi bieții călători clujeni, ce să mai spunem despre ei? Cum se transpiră în autobuzele CTP, domnul Boc nu prea are știință.

Dar, după meci, primarul clujean a declarat: ”Nu e normal să nu ai ventilaţie; e un lucru mic, dar face diferenţa. Am fost la meciul Potaissei Turda şi am transpirat şi eu, ca toată lumea. Nu spun că sala nu este întreţinută, dar e nevoie de ventilaţie, de aer condiţionat”.

De acord. Exact de asta este nevoie și în mijloacele de transport în comun din Cluj-Napoca.

Dar, întrucât CTP a rezolvat toate problemele legate de transportul public, precum automatele de bilete, aerul condiționat, curățenia și siguranța călătorilor, acum s-a apucat de strâns fonduri nerambursabile din amenzi. 

Care sunt atribuțiile ”organului de control” al CTP?

Obligații:

Principala sarcina de serviciu a controlorului de bilete este de a verifica valabilitatea legitimatilor de calatorie in mijloacele de transport. Controalele trebuie sa fie complete, corecte, cu mult simţ de răspundere.

În relaţiile cu publicul călător controlorii de bilete vor da dovadă de respect şi bunăvoinţă, vor evita situaţiile conflictuale pentru a nu se pune în pericol integritatea fizică. Se vor purta cuviincios şi potrivit codului bunelor maniere cu toţi pasagerii din mijloacele de transport în comun.

Este interzisă învinuirea călătorilor fără a avea proba faptică concretă şi reală a vinovăţiei acestora.
La eliberarea biletelor de suprataxa, se va completa în mod obligatoriu: ora, mijlocul de transport, linia, numărul de ecuson al controlorului de bilete şi numele contravenientului.

Amenda

În cazul în care contravenientul care a circulat fără legitimaţie valabilă în mijlocul de transport achită pe loc agentului constatator aparţinând personalului C.T.P. CLUJ-NAPOCA. contravaloarea unui bilet cu suprataxă de 35 lei, nu se mai încheie proces verbal şi orice urmărire încetează. Plata amenzii se face pe baza unei chitanţe eliberată de C.T.P. prin agentul constatator.

Daca se intocmeste proces verbal de constatare a contraventiei, contravenientul poate achita în termen de 48 de ore de la data înmânării sau comunicării procesului verbal de constatare a contravenţiei, jumătate din minimul amenzii.

Contestarea amenzii

Contravenientul poate face plangere impotriva procesului verbal de constatare a contraventiei in termen de 15 zile de la comunicarea procesului verbal. Plangerea impreuna cu procesul verbal se depune la Judecatoria Cluj Napoca sau la unitatea din care face parte agentul constatator. Soluţionarea acestor plângeri se va face de către Judecătoria Cluj-Napoca. Plângerea introdusă în termen suspendă executarea. Procesul verbal va cuprinde toate datele si imprejurarile in care s-a produs evenimentul. Biletul de suprataxa nu contine aceste date motiv pentru care nu poate fi contestat dupa achiziționare.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *