”Ordinul de începere (a lucrărilor la metroul din Cluj-Napoca – n. red.) este dat, pe baza solicitărilor, începând cu data de 1 septembrie. Ei au solicitat pentru organizarera de șantier, pentru pregătirea detaliilor… este dat începând cu data de 1 septembrie”, a spus Emil Boc într-o emisiune radio în care a pompat recent încă jumătate de milion de lei, cu dedicație, să-și poată face publicitate, nederanjat de întrebări incomode.
Deoarece, termenul pentru proiectarea lucrărilor este de 6 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor – asta înseamnă luna martie 2024. După realizarea proiectării, urmează eliberarea autorizației de construcție și începerea lucrărilor în teren.
Pe la începutul lunii iunie, Emil Boc declara: „Constructorii au la dispoziție 15 zile lucrătoare pentru depunerea garanției de bună execuție, fiind vorba despre o sumă de 150 de milioane de euro, urmează apoi să fie dat ordinul de începere a proiectării pentru care teremenul este de 6 luni, apoi obținerea autorizației de construire, condiționată de foarte multe avize și etapa de execuție a proiectului și începerea efectivă a lucrărilor. Nu mai sunt obstacole la acest proiect”.
„Avem două jaloane mari și late: 31 iulie 2026 – pentru finalizare a 9 stații, de la Sopor la strada Câmpului. Nu înseamnă că se va circula. Nu trebuie să fie funcțional metroul ci stațiile și tunelul și (în) 2031 de a avea funcțional întregul metrou. O să venim cu detalii la momentul potrivit”, susținea, la o emisiune de chitanțier, Emil Boc.
Pe lângă faptul că numai Direcția de Mișcare a Hârtiilor din România știe când ”spumele mării” se va elibera această autorizație, ia să vedem și din ce bani se susține că OSĂ se facă damblaua lui Emil Boc de a-i rămâne numele legat de o inutilitate investițională care va împovăra cu nervi, tracasare, mizerie și sănătate lipsă clujenii. Și nici nu am pus la socoteală cât durează în instanțe procesele deschise împotriva procedurilor de expropriere de către clujenii nemulțumiți.
Finanțarea primelor 9 stații de metrou, care trebuie finalizate (și nefuncționale) până în 2026, va fi asigurată prin fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Primele stații ale metroului vor cuprinde zone de pe direcția strada Câmpului – Sopor (stațiile Sf. Maria – Europa Unită – 7,5 km). Ulterior, lucrărilor vor continua cu tronsoanele Florești – Sf. Maria și Mărăști – Muncii (10 stații, un depou) – 12,6 km.
12,6 kilometri de tuneluri și 9 săpături cât Cluj Arena care se vor a fi realizate într-un an și jumătate – asta dacă se dă prin iunie 2024 autorizația de construcție, în municipiul în care un an durează asfaltarea a 100 de metri de stradă, doi ani durează dalarea a 100 de metri de ”reamenajare stradală”, 5 până la 6 ani efectuarea unui kilometru și jumătate de drum (ăla de la CREIC, Maestre, Excelența Ta), 4 sau 5 ani construcția unui pod… Ce-am mai râs (amar) despre cum este să faci descărcarea de sarcină arheologică măcar la cele 9 săpături deschise, sau despre surprizele de fund de mare pe care au să le găsească turcii când au să vină cu ”cârtița”, care ”cârtiță” (100 de metri lungime are), numai montarea ei durează câteva luni.
Bașca, anul 2024 este an multiplu electoral. Numai de autorizații de construcție nu are să le ardă celor care conduc ministerele. Mai ales că premier și ministru de resort sunt niște băieți de la un partid care are să-l contracandideze pe Boc (chiar dacă numai la mișto) pentru primărie.
OSĂ se facă o organizare de șantier în Sopor, să poată să-și facă Boc selfi-uri cu ”metroul” și cam atât. Banii din PNRR sunt o țintă extrem de îndepărtată la cum se mișcă lucrurile prin România, recte municipiul Cluj-Napoca.
Studiul de prefezabilitate arată că realizarea metroului ar dura 128 luni – adică 10 ani și 8 luni pentru execuția lucrării. O diferență mai mult decât remarcabilă în cazul unui proiect de un miliard de euro (pentru comparație, de 10 ori valoarea CMID-ului). Pe ce documente tehnice se bazează primarul atunci, când în fața microfonului, scurtează termenul de 10 ani și 8 luni, la mai puțin de jumătate? Pe niciunul. Însuși El, Emil Boc, nu dispune de niciun studiu validat de specialiști în mobilitate urbană și aprobat în Consiliul Local, care să-i susțină ambiția. Enunțul lui Măiestrică este unul pur politic.
Specialiștii din infrastructură arată imposibilitatea realizării proiectului
”Deși este prezentat ca un viitor proiect de succes în Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), metroul din Cluj-Napoca evaluat la un miliard de euro este în prezent blocat în incompetență și birocrație, existând riscul de a rata acest tren al finanțării europene.
Includerea proiectelor în acest PNRR presupune finalizarea studiilor și contractarea lucrărilor până cel târziu în anul 2022. În aceste condiții, proiectul metroului din Cluj-Napoca aflat în etapa studiului de fezabilitate este într-o cursă contra-cronometru pentru finalizarea acestui studiu, iar apoi lansarea și finalizarea licitației pentru lucrări până în 2022.
Ei bine, primăria Cluj-Napoca pare că nu înțelege importanța acestui proiect, abordând relația cu prestatorul angajat să realizeze studiile într-o manieră ultra-birocratică, de multe ori inutilă. Astfel, deși legea prevede derogări speciale pentru proiectele de interes național finanțate din fonduri europene, primăria a solicitat autorizații de construire, avize și numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice. Până la soluționarea acestei situații, proiectul este blocat.
O întârziere de până la 6 luni în pornirea studiilor geotehnice ar putea anula șansele contractării lucrărilor în 2022 și, astfel, ar însemna ratarea finanțării europene din PNRR”, spuneau cei de la Asociația Pro Infrastructura.
Suntem la jumătatea anului 2023 și abia din toamnă se vor numără bobocii scoși pe gură de Boc. Care vor fi fiind banii din PNRR care OSĂ mai poată fi folosiți la metrou când, încă din 2022, eram în întârziere?
Chiar nu v-ați săturat de atâtea minciuni?
SCUZAȚI, AM UITAT SĂ VĂ SPUNEM că, deja, ”metroul” lui Boc a dat de mâncare la cumetriile din municipalitate vreo 4 milioane de lei pentru exproprieri
Reamintim faptul că Primăria Municipiului Cluj-Napoca a încheiat, deja, un contract cu două societăți de avocatură și cu două companii, pentru servicii de consultanță în vederea demarării procedurilor de expropriere a imobilelor și terenurilor amplasate pe traseul rutei viitorului tren metropolitan, finanțat din fonduri europene și prin PNRR.
Numai aceste proceduri costă aproape patru milioane de lei, iar banii vor ajunge, printre alții, și la casa de avocatură de Mihai Teaha, fostul consilier al ex-președintelui Consiliului Județean Cluj, Horea Uioreanu, trimis în judecată de DNA și condamnat definitiv la închisoare cu suspendare. Presa clujeană a dezvăluit că această casă de avocatură, imediat după înființare, în anul 2019, a devenit abonată la contractele primăriei conduse de Emil Boc.
În 13 iulie 2022, Primăria Municipiului Cluj-Napoca a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare prin intermediul căruia și-a făcut cunoscută intenția de a contracta ”servicii de consultanță și de realizare a operațiunilor prevăzute de Legea nr. 225/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publică de interes național, județean și local, în vederea dobândiri, prin expropriere/ transfer a imobilelor necesare realizării obiectivului «Tren Metropolitan Gilău – Florești – Baciu – Apahida – Jucu – Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan», inclusiv legăturile dintre acestea”.
La licitația deschisă, organizată încă din vara anului trecut, autoritatea contractantă a primit o singură ofertă pentru încheierea acestui contract. Este vorba despre o asociere de patru entități, din care fac parte Societatea Civilă de Avocați Teaha & Fuzesi SPRL din Brașov, Portonoi și Asociații SPRL din Sectorul 1 al Capitalei, SC Komora Engineering SRL din Călărași și SC Stocad Proiect SRL din Lugoj.
La data de 8 martie 2023, Primăria Municipiului Cluj-Napoca a încheiat cu această asociere de companii și societăți avocațiale contractul nr. 284386/2023, la un preț final de 3.300.000 de lei fără TVA, respectiv de 3.927.000 de lei cu tot cu TVA (801.428,6 euro).
Potrivit documentației de atribuire, autoritatea contractantă a permis subcontractarea a trei procente din această afacere, câte un procent pentru SC Expertus SRl, către Cabinetul de Avocat Ilsac N. Bogdan și către Cabinetul de Avocat Lungu R. Radu-Dan.
Ia să vedem noi acum care sunt cumetriile politice și cum se ocupă de exproprieri un individ al cărui nume apare într-un referat al DNA, alături de mult prea norocosul Mircea Abrudean. Numai Horia Uioreanu n-a avut noroc
Societatea Civilă de Avocați Teaha & Fuzesi este o casă de avocatură deținută de Mihai Teaha, fostul consilier al ex-președintelui Consiliului Județean Cluj, liberalul Horea Uioreanu, și avocat al acestuia din urmă. Teaha a fost, înainte de a intra în barou, jurist la Compania locală de apă. Mihai Teaha este și ”artizanul exproprierilor aferente construirii Autostrăzii Transilvania” și ”artizanul” litigiului dintre omul de afaceri Sile Pușcaș și Emil Boc pe niște daune de milioane de euro pentru un teren ”expropriat” nu prost, ci foarte prost.
Mihai Teaha este consilierul care i-ar fi propus lui Uioreanu să simuleze destinația unei sume de peste 100.000 de euro de către o companie pe nume MBS Group SRL, cea care a fost desemnată să realizeze, în 2009, tronsonul de drum de la Răchițele, afacere care a stat la baza anchetei DNA. În referatul de arestare preventivă cerut pe numele lui Horea Uioreanu, procurorii DNA notau că „la înțelegere cu Băcoci Alin și cu tatăl acestuia, SC Desk Impex a emis un număr de trei facturi fiscale în valoare totală de 101.449,62 de lei ce au atestat fictiv închirierea de utilaje către antreprenorul MBS Group SRL. Facturile au fost încasate la finele anului 2012 și la începutul anului 2013. După achitarea taxelor datorate la bugetul de stat aferente facturilor, SC Desk Impex a trimis președintelui CJ Cluj, în două tranșe, suma totală de 33.675 de lei, din care 20.000 de lei intermediul avocatului Teaha Mihai”.
Imediat după înființare, SCA Teaha & Fuzesi SPRL a devenit abonată la contracte cu statul. În special cu CNAIR, dar și cu primăria lui Emil Boc. Astfel, primăria Municipiului Cluj-Napoca a atribuit direct acestei case de avocatură, începând cu 11 aprilie 2019, șapte astfel de contracte, în valoare totală de 631.681,75 de lei cu TVA inclusă (128.914,6 euro). Contractele vizau consultanța pentru exproprierea de utilitate publică. Una dintre ”consultanțe” a cam dat cu oiștea în gard, după cum am arătat mai sus.
O a doua companie parte la contractul în discuție, SC Komora Engineering SRL, este deținută, conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), de către Cosmin Alexandru Dragomir. Acesta este nimeni altul decât fiul Vioricăi M. Dragomir, fosta șefă a Serviciului de Cadastru din Călărași. Și această societate are încheiate numeroase contracte cu statul.
Din caietul de sarcini aferent achiziției, aflăm și care sunt obiectivele acestui contract. Este vorba despre realizarea planului topografic aferent coridorului de expropriere, întocmirea listei proprietarilor imobilelor ce sunt afectate de expropriere, întocmirea raportului de evaluare pentru stabilirea sumelor individuale aferente despăgubirilor estimate, intabularea coridorului de expropriere sau întocmirea documentațiilor cadastrale individuale pentru imobilele expropriate. Mai mult, tot companiile selectate vor întocmi procesele verbale și hotărârile de despăgubire și vor asigura serviciile de asistență și de reprezentare în relațiile cu proprietarii în vederea dobândirii prin expropriere a imobilelor în cauză.