In vizor

Olimpicii din Cluj, puși să redacteze un denunț. Inspectorul general Valentin Cuibus: „Nu cred că creativitatea vrem să le-o dezvoltăm în direcția aceasta!”

Elevii participanți la Olimpiada de Limba Română din 3 județe, printre care și județul Cluj, au avut parte de un subiect care a stârnit numeroase controverse:

„Imaginează-ți că te numești Luca Străjescu și ești personajul care colectează cotele țăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul Moromeții de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunți calitatea de element dușmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota.”

Rezolvarea corectă a subiectului era notată cu 30 de puncte din totalul de 120. Conform inspectorului general Valentin Cuibus, la faza județeană a Olimpiadei, la Cluj au participat  6 elevi de clasa a XII-a, iar profesorii de limba română au considerat subiectele nepotrivite:

„Subiectul a fost făcut de către o comisie din care făceau parte inspectorii de la Cluj, de la Bistrița și de la Prahova. Fiecare județ a făcut, iar inspectorii din cele 3 județe s-au înțeles între ei, pentru că asta e decizia lor, nu le ceri la fiecare specialitate să îți aducă subiectele, degeaba m-aș uita eu peste subiectele de la o specialitate care nu e a mea. Inspectorii de română au compus subiectele, ei au stabilit, ei au făcut tot. 

Eu am cerut păreri de la profesorii de română (în legătură cu acest subiect – n.r.), pentru că ei sunt de specialitate. Se pare că el este în programă, deci nu ar fi o greșeală din acest punct de vedere. Ideea poate că nu a fost cea mai deșteaptă și oportunitatea să alegi un astfel de subiect… nu știu dacă e relevant pentru creativitatea copilului. Adică, din toată literatura, puteai să alegi, probabil, altceva, care să fie mult mai relevant. (Denunțul – n.r.) e o situație, din păcate, foarte concretă, a zilelor de astăzi. Ca și creativitate, ca literatură, sunt poate lucruri care – e părerea profesorilor de română – sunt mult mai potrivite pentru a le da la un subiect de olimpiadă. Pentru olimpiadă, tu ce vrei să vezi, creativitatea lor? Nu cred că creativitatea vrem să le-o dezvoltăm în direcția asta! 

Noi avem un Consiliu de Administrație, am cerut părerile profesorilor. Li s-a cerut în scris o părere profesorilor cu rezultate la olimpiade, la concursuri. 8 din 10 sunt de părere că se puteau da subiecte care să găsească sau să identifice calități, subiecte mult mai bune decât acesta. Dar, dacă din punctul de vedere al programei el este în regulă, poți să zici că nu e oportun sau nu era subiectul cel mai potrivit, dar, în rest, nu se pune problema anulării concursului, dacă s-a respectat programa. 

Horia Corcheș, inspectorul de română, acum e de părere că dacă ar face-o a doua oară nu ar mai face subiectele acestea, că nu a făcut legătura cu implicațiile lumii în care trăim. El zice că nu a fost intenționat și eu vreau să cred, dat fiind că e colegul meu, că nu a fost o chestie de intenție, ci că a fost o chestiune care a mers numai pe partea de olimpiadă și nu s-au gândit la posibilele interpretări care să fie făcute”, a declarat Valentin Cuibus.

Subiectul în sine le testează într-adevăr elevilor capacitatea imaginativă, de transpunere într-o situație dată și de redactare a unui text adecvat contextului dat și imaginat, însă se ridică problema dacă  denunțul ar trebui să fie un tip de text de redactat la școală sau dacă ar trebui să rămână apanajul exclusiv al mediului juridic. Chiar dacă formal, ca testare de competențe, se respectă programa, și conținuturile pe baza cărora se evaluează anumite competențe ar trebui să fie adecvate mediului școlar, iar delațiunea nu ar trebui învățată și exersată în preuniversitar, atâta timp cât ne dorim ca învățământul să formeze o societate sănătoasă. Poate că la asta ar trebui să se gândească inspectorii noștri școlari de fiecare dată când redactează subiecte cu cerințe de conținut cel puțin interpretabile.

UPDATE: Ministerul Educaţiei anunţă că, începând cu anul şcolar 2017-2018, subiectele pentru etapele judeţene ale olimpiadelor vor fi elaborate de specialiştii instituţiei. Decizia s-a luat după ce în trei judeţe: Bistriţa-Năsăud, Cluj şi Prahova, unul dintre subiectele la Olimpiada de Limba Română a fost redactarea unui „denunţ”. Subiectele au fost elaborate de un grup de lucru constituit la nivelul celor trei judeţe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *