Întrebarea este (şi poaze are să ni se răspundă), pe banii cui s-a făcut curat – cine a plătit armata de oameni ai Rosal care au făcut rapid curat între tonele de mizerie lădate în urmă de festivalieri? Cureţenia “de poveste” din parc s-a întâmplat datorită oamenilor de la Rosal, muncitorii romi deportaţi acum mai bine de un deceniu pe strada Cantonului şi lăsaţi acolo ca nişte cetăţeni de mâna a doua de către administraţiile Boc.
Prin urmare, în lipsă de activitate, cu totul întâmplător, fostul şef al Gărzii de Mediu, Octavian Berceanu, aterizează la Cluj-Napoca la festival şi ne ţine o predică despre normalitatea curăţeniei la locul pe care l-ai luat cu chirie (chiar dacă una de rahat), atunci când pleci. Asta după ce mai înainte a fotografiat statului lui Rebreanu, umplută de „respectul” festivalierilor. Exact în acest fel a fost respectat spaţiul public furat prin abuz administrativ clujenilor în celr patru zile şi nopţi de festival: o groapă de gunoi.
Plus, că se observă, iarba este fix ca în fiecare an, călcată ca de o turmă de bizoni. Normal, ca în fiecare an, cei de la Untold vor „repara”, conform contract de rahat, ce s-a distrus – acesta nu este un câştig, ci un stress anula pentru spaţiul verde. Marele specialist în Mediu, o hipstereşte în neştiinţa mediului în filme publicitare.
Dar o şi ia în comentarii de la cei pe care nu-i mai prostesc filmuleţele de propagandă: „Zonele de agrement nu trebuie „arestate” pentru bubuială şi petreceri, mai ales în oraşe sufocate şi stresante”; „Tavi, e atât de greșit ce spui aici, dezamăgitor!”; „De data aceasta greșești Octavian. Un parc este un sistem viu complex care găzduiește procese biologice și ființe, „refacerea” după un festival precum UNTOLD presupune un timp îndelungat cu condiția ca acea agresiune să nu se repete din nou…” şamd – chestiuni de bun simţ.
Dar speranţa useristă a mediului când vorbeşte despre Mediu nu are în vedere poluarea sonică? Nu are în vedere şi modul în care s-au pişat cu toţii pe Lege timp de patru zile şi patru nopţi? Doar a fost prezent, nu l-a deranjat?
Apoi acest „Ştefan Pescăruş” al Untold îşi mai şi dă cu tesla-n neştiinţa istoriei agresiunii Untold asupra Parcului Central. Zice: „Anul trecut au investit din propria inițiativă 1 milion de lei din câștigul lor, pentru refacerea parcului.”
Din proprie iniţiativă?
Ca cea din 2019, nu? Când au băgat un milion de eoro (adică aşa au susţinut, că nu a văzut nimeni nici un act) pentru refacearea a ceea ce au distrus. Şi aşa de bine au refăcut Parcul Central încât pe alocuri iarba este uscată, de parcă a trecut pârjolul hoardelor de popoare migratoare. Imaginea din 2019 este din zona dinspre Opera Maghiară, pe partea stângă, în apropierea statuii lui Sigismund Toduță, gazonul replantat după Untold este uscat, iar pe alocuri nici nu există iarbă. Nu știm dacă de vină sunt temperaturile ridicate din ultima perioadă sau calitatea proastă a lucrărilor făcute după festival.
În rest, despre 2021 şi investiţia de un milion „de bună voie” a Untold pentru refacerea Parcului Central nu am găsit nici măcar un ofrat de laudă, ci numai cum au lăsat ei municipiului, în generozitatea lor” câştiguri de 35 de milioane de lei.
Fă-ţi lecţiile mai bine, măi Tăviţă, înainte de a mai deschide gura în filmuleţe propagandistice.
Află de la noi că acest Untoldul ca să poată exista, autoritățile locale, în frunte cu Emil Boc, încalcă an de an o pletoră de legi din cele mai variate domenii: administrarea domeniului public, ordinii publice, circulației, cheltuirii fondurilor publice, protecției mediului, sănătății publice etc. În mod evident, un festival de talia Untold nu poate respecta prevederile obișnuite ce guvernează sfera publică, pe ici, pe colo, e nevoie de derogări de la litera legii. Nu faptul că se organizează un astfel de festival este deranjant, mai ales în august, ci felul în care atît autoritățile, cât și organizatorii, tratează problemele, dând pur și simplu flit cetățeanului. Tupeul jegos de parveniți și prosteala cu care ies în fața clujenilor și Primăria și cei de la Untold! Puțin contează că Untold face ceva pe drepturile de autor pe care refuză să le plătească instituției abuzive Credidam, puțin contează că face ceva pe prevederile GDRP izvorîte din puțul gândirii birocraților europeni!
Contează însă enorm când aceștia taie apa de la cișmelele publice, doar ca să vîndă apă plată cu 8 lei (în 2021, cu 10.50 lei în 2022) celor pe care-i ademenește la Cluj. E o chestie de neam prost! O imagine nemeritată ce i se atașează acestui oraș care nu este nici proprietatea lui Buta și nici proprietatea lui Boc. Un cuplu de țărani – unul din Răchiţele, altul din Sebeş.
Pentru patru zile și patru nopți de nesomn, în vibrații la limita suportabilității, nimeni nu a spus vreodată o vorbă simplă precum „ne pare rău”, încercăm să vă deranjăm cât mai puțin. Dimpotrivă! Pe de o parte, Untold confiscă o parte din oraș și dispune de spațiile publice, producând un deranj monstruos (zgomotul produs zile și nopți fără încetare – acea cacofonie auditivă ce combină sunetele de pe 10 scene diferite cu sonorizări și ritmuri diferite, asezonate cu elicopetere ce zboară pe sus și diverse focuri de artificii ce izbucnesc când și când), lăsînd a se înțelege sau pe alocuri spunând explicit că cei cărora nu le convine, nu au decît să se mute din oraș. Cu un drum, Untold împarte clujenii în tineri cosmopoliți, moderni, deschiși la minte și în boșorogi fără dinți, expirați, cu minte puțină, care trebuiesc disprețuiți și ignorați. Exact pe modelul Emil Boc. Să nu ne mire faptul că Untold a devenit și un soi de tribună politică, încercând să aducă mesajele cretine din zona securistă în sfera preocupării tinerilor încă neatinși de boala numită politică: de la „muie PSD”, la exploatarea imaginii fetelor ucise la Caracal.
Normal, fomistul de imagine, Emil Boc, își taie, an de an, câte o felie consistentă din Untold, făcându-și campanie în fața tinerilor, lăsând a se înțelege că fără el, această „minune” pe care ei o trăiesc nu ar avea loc, iar celorlalți aruncându-le praf în ochi cu „imensele încasări” și cu faptul că el „a pus Clujul pe hartă”.
Şi anul acesta „a adus” 50 de milioane de euro la Cluj, după ce anul trecut „a adus” 35 de milioane de euro. Unde sunt banii? În poveşti slinoase pentru proşti.
Şi pentru exaltaţi precum acest BVerceanu, care apare de nicăieri la festivalul nesimţirii şi se bagă în seamă ca musca, exploatându-şi şi epuizându-şi bruma de câştig de imagine pe care a câştigat-o făcând treabă bună în scurta perioadă în care a fost şeful Gărzii de Mediu din România.
A meritat?
PS: Am şi eu o rugăminte la presa de chitanţier: fiţi, măi, jurnalişti, nu luaţi mură-n gură ce vi se comunică. Nu sunteţi lăudaci, chiar dacă vi se dau bani pentru publicitate. Nu sunteţi agenţi publicitari, nu? Fiţi mai critici, nu daţi din coadă ca ultima javră a democraţiei, fiţi câinele de pază al acesteia!