Editorial

Oana Mardare seamănă leit cu cei de la Noua Dreaptă! Nu acceptă critica și nici diversitatea de opinii!

Oana Mardare, actrița cunoscută publicului larg nu prin prestațiile sale teatrale, ci prin rolul jucat în cadrul manifestațiilor de sâmbăta aceasta, când a apărut, ca o veritabilă Ioana d’Arc, în mijlocul zdrahonilor de la Noua Dreaptă, nu pe cal, ci pe bicicletă, cu sabia vorbelor în mână, încălcând legea care spune că „este interzis ca persoane sau grupuri de persoane care nu au legătură cu adunările publice organizate să se infiltreze în rândul demonstranților, cu scopul de a tulbura normala desfășurare a acestora”, Oana Mardare, aceeași actriță care a fost promovată, încă de acum 3 ani, de către Ziar de Cluj, de când își deschidea teatrul privat, Reactor, și nimeni nu o băga în seamă, Oana Mardare ne numește acum mizerabili pentru că Ziar de Cluj a îndrăznit să propună, în cadrul unui editorial, scris de Florin Moldovan, un scenariu a ceea ce autorul respectivului material considera a fi teatru ieftin.

Scenariul propus de Ziar de Cluj era bazat pe considerații de natură logică: niciun om inteligent, logic și coerent mintal nu intră pe bicicletă, în mijlocul unei demonstrații a unei organizații de extremă dreaptă, să urle la acei indivizi că nu au dreptate, să întrerupă demonstrația și, în același timp, să își imagineze că va ieși din mijlocul mulțimii fără scandal! Prezența presei la respectivul eveniment și profesia actoricească a Oanei Mardare, plus statutul acesteia de fondatoare și proprietară a unui teatru privat, conduce firul logic spre concluzia că intrarea în mulțime a urmărit exact scopul realizat: mediatizare, adică publicitate și notorietate!

Contactată astăzi, Oana Mardare ne-a răspuns că nu are nimic de adăugat la cele întâmplate.

Totuși, a adăugat ceva: că se simte foarte rău, „printre altele, și din cauza articolului defăimător al mizerabilului Florin Moldovan”, din ziarul nostru „la fel de mizerabil”, cerându-ne o dezmințire, „dacă nu avem ce publica”. „Și niște scuze publice.” Din fericire, avem mereu ce publica, așa că „o dezmințire” nu este necesară. Simțim însă nevoia de a ne cere scuze cititorilor noștri pentru articolul următor, în care am lăudat-o pe Oana Mardare pentru „meritul” de a fi fondat Reactor:

Oana Mardare, fondatoarea Reactor, e deschizătoare de drumuri în cătunul cultural al Clujului

În lumina celor întâmplate acum, tindem să credem că adevăratul creier din spatele acestui teatru privat este Doru Taloș, prietenul Oanei.

În ziarul, numit acum mizerabil de către Oana Mardare, au apărut atât portrete ale mai multor actori de la Reactor, cât și recenzii pozitive ale unor piese de la același teatru privat. Atunci, Ziar de Cluj era bun, acum, pentru o opinie diferită de cea a ciclistei Mardare, devine brusc mizerabil și „defăimător”. Pluralismul opiniilor nu este acceptat chiar de către cea care se dă o mare militantă pentru pluralism, pentru toleranță. O altă opinie, bazată pe argumente logice, este, în concepția luptătoarei pentru diversitate și libertate, Oana Mardare, „defăimare personală și un atac la dreptul la propria imagine”.

O anunțăm pe domnișoara Mardare că ea însăși și-a atacat propria imagine în momentul în care, din dorința de publicitate gratuită și de imagine, s-a infiltrat pe bicicletă, printre oameni, în mijlocul unui marș autorizat, unde a început să țipe peste cei care țineau discursuri – discursuri cu care poate că nici noi nu rezonăm, dar noi, toleranți fiind, și nu farisei, înțelegem că, într-o societate deschisă și democratică, în limitele stricte ale legii, fiecare are dreptul de a-și exprima opiniile și credințele personale.

Oana Mardare l-a mai amenințat pe jurnalistul Florin Moldovan că acesta se va trezi cu plângeri penale pentru calomnie. Care sunt afirmațiile calomniatoare din editorialul jurnalistului doar Oana Mardare poate ști. Să reprezinte, oare, calomnie, afirmațiile lui Florin Moldovan, făcute în mai multe rânduri, că Oana Mardare ar fi „o actriță profesionistă” și „o persoană inteligentă”? Pentru că alte remarci personale nu au existat și nici „acuze” nesprijinite de chiar faptele actriței, de pura realitate. Să fie o calomnie speculația că actrița ar fi mers la marșul Noii Drepte pentru notorietate? Cele două zile trecute de atunci vin în sprijinul acestei speculații. Notorietatea a fost obținută. Până la această oră, peste 25 000 de persoane au citit editorialul publicat în Ziar de Cluj, editorial prin intermediul căruia au auzit mai mulți oameni de Reactor și de Oana Mardare decât auziseră până acum, în cei 3 ani scurși anevoios de la înființarea teatrului său privat.

Oana Mardare nu este cu nimic diferită de Noua Dreaptă (nu este nici mai prejos, nici mai presus!), ea neacceptând diversitatea de opinii. Se pare că a participat degeaba la marșul Cluj Pride, unde nu a învățat nimic despre toleranță, despre dreptul tuturor de a exista și de a se exprima public!

În opinia actorașilor de la Cluj, obișnuiți doar cu adulatorii de serviciu, cu criticii fripturiști și cu publicul lipsit de simț critic, toți cei care nu îi laudă îi calomniază. Oana Mardare s-a crezut, probabil, și sâmbăta aceasta, pe scena sa privată, unde lumea are doar dreptul de a îi aduce elogii. S-a trezit însă urlând în mijlocul unei scene autorizate pentru manifestarea altor persoane, scenă pe care nu avea ce căuta, conform legii. Oana Mardare nu a realizat nici înainte, nici în timpul și nici după terminarea scenetei sale că nu avea ce căuta acolo și că, în consecință, cei care o critică, o critică pe bună dreptate!

Organizarea și desfășurarea adunărilor publice sunt reglementate de Legea 60/1991, republicată în anul 2014. Oana Mardare, prin refuzul de a părăsi locul adunării, a comis două contravenții, prevăzute de această, lege: „refuzul de a părăsi imediat adunarea, dacă măsura a fost dispusă de conducătorii acţiunilor” și „refuzul de a părăsi imediat adunarea la solicitarea organelor de ordine, potrivit legii”. Legea prevede pentru cele două contravenții amenzi de la 500 la 5000 de lei, constatarea acestora făcându-se de „poliţişti, ofiţerii şi subofiţerii de jandarmi, precum şi de primari sau de împuterniciţii acestora, anume desemnaţi.” Tinerei actrițe bicicliste i s-a cerut să plece de către organizatorul care vorbea la megafon, ca mai apoi și jandarmii să-i solicite același lucru. Oana Mardare a refuzat, iar jandarmii au luat-o pe sus.

Nu este de mirare atitudinea de acum a Oanei Mardare. Este o atitudine tipică de actoraș de Cluj, care, după ce a jucat într-o piesă proastă, se dă cu fundul de pământ, se dă rănit atunci când cineva, oricine, îndrăznește să-i critice prestația. Oana Mardare se aștepta, bineînțeles, doar la aplauze. Defect profesional! Când a decis însă să coboare de pe scena teatrului pe cea a teatrului vieții, trebuia să-și asume conștient atât laudele deșănțate, cât și criticile, mai mult sau mai puțin dure. Pentru asta însă ar fi fost nevoie de o minte deschisă și tolerantă, de înțelegerea realității. Ceea ce nu îi putem cere Oanei Mardare, care, după incidentul de sâmbătă, a postat pe pagina sa personală de Facebook următorul mesaj:

„Nu, nu sunt ok. Nu am înțeles nimic din ce s-a întâmplat azi. Din momentul în care am deschis gura într-un spațiu public, la o manifestare publică, într-un mod pașnic și pacifist și am fost luată pe sus… din momentul ăla nu am mai înțeles nimic. Asta e și problema mea în fond: nu înțeleg multe dintre lucrurile care se întâmplă în jurul meu. N-am înțeles de ce am fost azi dimineață la un marș de solidaritate în Cluj, la marginea Someșului, feriți de privirile oricărui clujean care s-ar putea simți jignit de câteva sute de oameni care promovau iubirea și drepturile omului. N-am înțeles de ce în Piața Avram Iancu e autorizată fără nicio problemă o manifestare care promovează ura și discriminarea. N-am înțeles de ce, eu cetățean, nu am voie să stau să ascult ce zice celălalt cetățean și să îmi permit să corectez afirmațiile lui eronate. N-am înțeles de ce eu, cetățean, sunt scoasă cu forța din spațiul public când le spun că, dacă mă lasă, plec de bună voie după ce se termină manifestarea la care vreau sa particip, pentru că mă interesează sincer să ÎNȚELEG. N-am înțeles de ce jandarmeria este agresivă cu un om care nu e agresiv. De ce sunt acuzată de violență când nu am fost violentă, de consum de alcool când nu consum alcool, de rebeliune când nu am fost rebelă. N-am vrut scandal. Revoluție. Atenție. N-am vrut să fiu curajoasă. Am vrut doar să văd câți oameni sunt în Piața Avram Iancu și să aud ce tip de discurs este considerat potrivit pentru „centru”. Dar mi-am permis să nu fiu de acord. În centru centrului. Și… asta nu se face. Nu sunt ok. Nu mă așteptam la asta. Sunt și o să fiu câteva zile tristă și (mai) pierdută în toate neînțelegerile mele… Mulțumesc celor care s-au solidarizat cu tristețea mea.”

Neînțelegerea și necunoașterea legii și a realității, stimată actriță, nu vă exonerează de răspundere și de critici! De răspunderea în fața autorităților și de criticile jurnaliștilor și a oricărui om liber din țara aceasta! Atâta timp cât mai suntem liberi să exprimăm o opinie și până când nu va fi introdusă în Codul Penal o prevedere specială, conform căreia criticarea actorilor să fie considerată din start o calomnie!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *