In vizor

O regiune de șmecheri: contracte de 21 de milioane de euro date de fostul CNADR pentru cinci luni de deszăpeziri și de ce ”autoritățile au fost luate prin surprindere”!?

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere se luptă în instanță prin mai multe dosare pentru a recupera bani din escrocheriile tolerate de Eugen Cecan în perioada CANDR în special pe contractele de deszăpezire.

Ziar de Cluj a intrat în posesia unor documente care arată țepele date de firmele care au câștigat licitații pentru deszăpezire și modul în care au încălcat clauze din contract.

Firme precum Diferit, Ritorsa sau Eurospeed sunt acum trase la răspundere pentru modul neprofesionist în care și-au gestionat contractele de deszăpezire obținute în iarna 2013-2014. Iar acesta este doar începutul. Planurile manageriale ale CNAIR sunt să recupereze toate ”scăpările” de milioane de lei tolerate de fostul CNADNR; astfel că se merge în urmă pe contractele făcute în anii trecuți, în special pe cele de întreținere și deszăpezire a drumurilor – unde prăduiala banului public este mai „lesne” de realizat.

În regiunea Transilvaniei am reușit să întocmim un top al ”băieților deștepți” care au câștigat contracte de milioane de euro pe care le-au respectat după bunul lor plac.

Fără alte introduceri vă prezentăm tabelul cu penalități ale firmelor care și-au bătut joc de beneficiari:

  1. DIFERIT SRL: 788.455,90 lei
  2. Eurospeed SRL: 663.393,75 lei
  3. Ritorsa Trans SRL în asociere cu Athos Com SRL: 655.040,22 lei
  4. Drum Construct SRL: 173.911,30 lei
  5. Construct Perom: 144.665,82 lei
  6. Ritorsa Trans SRL: 135.011,59 lei

Sumele de ”top” prezentate mai sus constau în zile în care firmele respective au întârziat cu furnizarea de utilaje. Mai exact, CNADR a oferit spre licitație, prin DRDP Cluj și SDN Bistrița, SDN Satu Mare, SDN Alba și SDN Oradea, nu mai puțin de opt loturi. Pentru întreținerea rutieră și deszăpezirea pe aceste loturi s-au plătit către firmele mai sus menționate din bugetul statului peste 21 de milioane de euro. Vorbim de contracte pe o durată medie de cinci luni de zile, timp în care firmele de mai sus trebuiau să pună la dispoziție utilajele cu care s-au înscris la licitație, care respectau cerințele din caietul de sarcini. Acele utilaje împreună cu forța de muncă trebuiau rezervate special pentru prestările de serviciu pentru care din banii Statului s-au dat 96,73 milioane de lei. Și numai pentru aceste contracte – nu să fie mutate de pe o lucrare pe alta!

„Iarna ne-a luat prin surprindere”

Însă lăcomia și lipsa de profesionalism au dus la starea de fapt reprezentată prin celebra frază: ”autoritățile au fost luate prin surprindere”. De fapt acesta este o subiectul principal al materialului: De ce, în fiecare an, autoritățile sunt luate prin surprindere?

În cele ce urmează vă punem la dispoziție răspunsul:

Principala clauză pe care operatorii menționați mai sus au încălcat-o în contractele respective consta în neprezentarea utilajelor de deszăpezire, la termen, în locațiile stabilite prin contract.

De exemplu, avem un dosar în care CNAIR încearcă să recupereze aproape un milion de lei din contractul încheiat între Ritorsa Trans în asociere cu Athos Com SRL și DRDP Cluj, pentru 36 de zile, în care cele două firme au întârziat cu utilajele în baza unde trebuiau să stea în caz de condiții meteo nefavorabile, conform contractului și angajamentelor luate.

Pentru acest lucru se aplică, conform contractului, penalități de 0,1 % din valoarea totală, în speță o licitație câștigată de RITORSA și Athos în valoare de 11.235.729 lei pentru lotul 4.

Surse din interiorul CNAIR-ului ne-au explicat de ce se ajunge la acest lucru: la neprezentarea utilajelor și implicit intervenția tardivă pe drumurile înzăpezite.

„Ce nu știu cetățenii e că firme precum cele de la care încercăm să recuperăm banii din contracte prin penalități se înscriu, de fapt, la mai multe licitații decât pot face față ca utilaje. Uneori listează același utilaj în două lucrări simultane și în loc să își respecte contractele ajung să fie o problemă pentru ambii beneficiari. În situații de acest gen au de pierdut oamenii în primul rând, dar fiind că utilajele care erau în calcul să intervină sunt ori stricat ori în altă parte decât unde ar trebui să fie prin contract. De asemenea, practici de acest gen păcălesc licitațiile, câștigând tot timpul aceleași firme”.

Însă aceste lucruri nu sunt spuse public. Nimeni nu vorbește despre aceste șmecherii ale „drumarilor” pentru că sunt șanse să se deschidă și dosare penale pe marginea acestor aspecte. În schimb, vine Curtea de Conturi, verifică modul defectuos în care sunt gestionate contractele grele și insistă să se recupereze penalitățile de la operatori.

Mai sus este menționat contractul dintre DRDP Cluj și asocierea Ritorsa Trans și Athos Com. În acest caz, CNAIR nu o să mai vadă nici un ban pentru că, tipic românesc, una dintre cele două firme este deja în insolvență îndreptându-se spre faliment.

Nu mai contează că nu și-au trimis timp de 36 de zile utilajele și nici nu vor fi sancționați pentru asta, deoarece în procedura actuală, Ritorsa începe să își golească conturile.

Oricum în aceeași iarnă ea a mai câștigat o licitație în valoare de  peste 8,3 milioane de lei tot de la DRDP Cluj pentru lotul 3, unde a întârziat cu patru zile să predea utilajele în baza SND Bistrița. În același an a câștigat și licitația pe lotul 6, unde a venit cu utilajele după 14 zile de la data inițială stipulată în contract. Penalitățile însumate pe cele două licitații ajung încă 200.000 lei. Nici de pe aceste contracte CNAIR nu își va recupera banii.

Este interesant cum se dau bani publici unor firme care au datorii istorice și care sunt cu spectrul falimentului de-asupra capului – aceasta fiind o practică deja, un adevărat modus operandi, al autorităților locale care risipesc banul public cu amicii lor politici.

Notă redacțională: acest material deschide o serie de alte materiale despre ”regii” asfaltului, contractele acestora, modul de operare și sub semnăturile cui au obținut contractele grele din care au sifonat banul public.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *