In vizor

O alta fata a Politiei Locale: putini, dar dedicati

Pentru multi clujeni, Politia Locala inseamna Politia Comunitara sau, pur si simplu, gardienii publici, cum aleg multi sa le spuna. In spatele unei imagini generale de “pazitori de panselute” nu stau insa functionari publici obisnuiti, cu program fix, blazati si pregatiti sa inchida usa biroului in secunda in care ceasul bate ora inchiderii programului. Sunt oameni care, desi putini, reusesc sa tina pe picioare un program care functioneaza non-stop.  Ei nu au week-end-uri si nici sarbatori legale. De la inceputul anului pana in momentul de fata, au fost inregistrate aproape 41.000 de sesizari pe directia Politiei Locale, iar oamenii angajati aici au lucrat, anul acesta, peste 1.600 de ore suplimentare. Neplatite. La nivelul Clujului, daca ar fi respectata  legea care spune ca e nevoie de un politist local la mia de locuitori, Politia Locala ar trebui sa aiba 305 angajati. In prezent are insa 178 de angajati, desi organigrama prevede 266. Dintre acestia, cei mai multi sunt angajati in Serviciul Ordine si Siguranta Publica. 72 de politisti locali lucreaza in trei schimburi si ture de 12 cu 24. S-au orientat dupa Politia Nationala si au delimitat sectoarele de siguranta publica – pentru fiecare dintre cele 7 sectii exista cate o zona a Politiei Locale. Se ocupa de problema cersetorilor, participa la evenimente si manifestari de orice gen, fie ca e vorba de protest sau meci de fotbal, patruleaza in jurul unitatilor de invatamant alaturi de colegii lor de la Control trafic rutier.

“Au intrat, mai nou, la noi si mandatele de aducere in fata instantelor de judecata. Anul acesta am dus la indeplinire 1.000. Pentru munca in folosul comunitatii, avem alte mandate. In momentul de fata ducem la indeplinire 266 de dosare. Avem dispozitive de patrula publice si independente si, in colaborare cu politia municipiului, intervenim unde situatia operativa ne impune”, spun reprezentantii serviciului.

Pentru ca sunt putini, noaptea, in oras circula o singura patrula, iar de multe ori, durata de interventie intr-un loc solicitat e mare. Daca distanta e considerabila si traficul incarcat, trec 15-20 de minute pana ajung la interventie.

“Sunt nopti in care avem cate 20 de solicitari, de care se ocupa un singur echipaj”, marturisesc  ei.

La Serviciul de Control si Protectia Mediului, doar 14 oameni se ocupa de sesizari ce pornesc de la simpla aruncare a unor coji de seminte pe jos, pana la afisajul ilegal, deversari de ape reziduale, canalizari infundate sau verificari de agenti economici. In afara de serviciile de Siguranta Publica si Rutiera, la celelalte servicii exista doar cate un inspector pentru fiecare cartier.

“Ne-am organizat noi si in fiecare week-end si de sarbatori, pe langa echipajele de interventie – doua de la Ordine Publica si unul de la Trafic Rutier – fiecare serviviu are cel putin doi oameni care participa la solicitari si verificari facute de cetateni. Cateodata, stam la panda, efectiv, astfel ca saptamana trecuta am reusit sa prindem doi cetateni care depozitau deseuri si moloz in Faget”, mai spun reprezentantii Politiei Locale.

Angajatii serviciului de Inspectie Comerciala elibereaza anual mii de certificate de functionare si inspecteaza tot atatea societati comerciale. In ultimii ani, cel mai mare merit al lor a fost acela de a inchide toate magazinele de etnobotanice din oras, desigur, in colaborare cu celelalte autoritati competente.

“S-a lucrat zi si noapte si am reusit. Din pacate, vanzarile de etnobotanioce continua, dar sub alte forme”, explica reprezentantii directiei.

La Biroul Juridic, opt oameni instrumenteaza toate plangerile contraventionale impotriva proceselor verbale incheiate de toate serviciile Politiei Locale. Anul trecut au avut peste 2.500 de procese pe rol, dintre care 700 castigate si 200 pierdute, iar restul au termene de solutionare. Anul acesta au deja formulate 2.800 de plangeri. De toate acestea, se ocupa doar doi juristi.

Putini, dar…educati

In cadrul serviciului paza functioneaza personal contractual cu pregatire medie, dar in restul serviciilor, spun politistii locali, peste 90% dintre angajati au studii superioare.

„Unii ne injura, ne categorisesc, ne fac in fel si chip, dar aici sunt oameni cu o pregatire superioara care isi vad de treaba. Suntem profesionisti pe segmentele noastre de atributiuni. Nu se pune problema ca sunt mai prejos decat altii si am vrea sa fim tratati ca atare atunci cand ne facem treaba. Cand nu ne-o facem, suportam criticile”, mai spun ei.

In ceea ce priveste subdimensionarea numerica a Politiei Locale, ea se poate reduce la un singur exemplu: echipajul care astazi a stat pana la miezul noptii la un protest sau eveniment din oras, a doua zi dimineata la ora 6 fix e din nou in drum. Anul acesta, Politia Locala a lucrat 1.684 de ore suplimentare. Din pacate, ele nu sunt platite, ci recuperate cu zile libere… nu se stie cand.

“Colegii nostri au inteles ca trebuie sa se impuna ca o structura serioasa, care sa castige increderea cetatenilor”, conchid politistii locali.

Politia Locala Cluj-Napoca s-a infiintat in 2011, prin reorganizarea Directiei Politia Comunitar si este impartita in sapte servicii si un birou: control urbanism si disciplina in constructii; control si protectia mediului; inspectie comerciala; evidenta persoanelor, baze de date si relatii publice; ordine si siguranta publica; paza; control trafic rutier si biroul juridic. sursafoto: ziuadecj.realitatea.net

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *