Analiza

Noul Park&Ride – un proiect tardiv cu iz electoral și costuri colosale pentru clujeni

Proiectul realizării unui Park&Ride în imediata vecinătate a Aeroportului din Cluj nu este unul deloc nou, iar sub o formă sau alta a mai fost adus în atenția publicului la fiecare campanie electorală din 2012 încoace. Așa a ajuns interesul pentru terenul necesar realizării acestui proiect să fie propus pentru diverse obiective ba în 2012, ba în 2016, ori fie și acum, în campania electorală din septembrie 2020. În cca 12 ani de promisiuni, doar costurile și obiectivele investiției au suferit modelări, majorări și prefaceri: dacă încă de la localele din 2016 preșdintele Consiliului Județean Cluj promitea un nou spațiu de congrese pe terenul din apropierea Aeroportului, cu trecerea anilor interesul pentru această suprafață de 12-16 hectare de teren a făcut posibilă o nouă promisiune – realizarea la pachet, pe același spațiu, a unui Park&Ride, a unui Centru de Expoziții, plus Sala de Congrese. Costurile au crescut de la un an la altul, de la o lună la alta: 

doar pentru realizarea diverselor studii de fezabilitate, Consiliul Județean a plătit din bani publici cca 830 000 lei, fără TVA, plus alți 55.000 de lei fără TVA pentru servicii de investigare geotehnică a terenurilor. 

Parking inexistent, la costuri tot mai mari

Dacă în prima zi a lunii septembrie 2020, Consiliul Județean anunța inițierea licitației pentru construirea facilității de tip Park & Ride de lângă Aeroport, la o valoare de 45.704.665,74 de lei, fără TVA (9.406.062,24 EURO), într-un termen de realizare de 16 luni, potrivit celui mai recent anunț al președintelui CJ Cluj, Alin Tișe, valoarea estimată a proiectului este de 13 MILIOANE DE EURO, iar termenul de realizare a crescut de la 1 an și 4 luni la 2 ani, adică 24 luni. 

Cu adevărat îngrijorător este faptul că fondurile necesare realizării – enorma sumă de 13 mil. euro – vor fi plătite din bugetul public al județului și nu prin intermediul fondurilor europene. 

Cât de necesar este un asemenea Park&Ride și cum va fi realizată conectivitatea cu centrul orașului pentru cei care își vor lăsa autoturismele în această parcare inexistentă, pentru a veni cu un alt mijloc de transport inexistent până în punctul zero al municipiului Cluj-Napoca?

Park&Ride – costuri colosale pentru un proiect întârziat 

Utilitatea unui asemenea Pak&Ride ar fi putut fi dovedită dacă acest proiect ar fi fost realizat cu 4 sau chiar 8 ani în urmă. Sau, din contra, pentru eficientizarea traficului din municipiul Cluj-Napoca, mult mai fezabile ar fi fost asemenea investiții precum trenul metropolitan și o centură ocolitoare, care să permită celor care vor să evite traficul din oraș o alternativă, dar și celor care vor să intre în municipiu, opțiunea unui tren ușor. 

Din nefericire, toate proiectele majore, care și-ar fi dovedit eficiența dacă ar fi fost realizate în timp util – în cei cca 16 ani de administrație liberală locală și județeană, toate aceste proiecte – tren metropolitan, centură ocolitoare și park&ride au devenit simple teme de campanie pentru alegerile locale din septembrie 2020. 

În acest răstimp, doar studiile de prefezabilitate pentru metrou și de fezabilitate pentru tren metropolitan, potrivit contractului semnat de edilul Emil Boc în aprilie 2020, reprezintă fonduri în valoare de 7.4 milioane de euro. 

La acest demers – care se măsoară în teancuri de hârtii – se adaugă și costurile celui de-al treilea proiect, Park&Ride-ul din vecinătatea Aeroportului, pentru care Consiliul Județean a anunțat o valoare din bugetul public de cca 13 MILIOANE DE EURO. 

Iar utilitatea acestui ultim proiect, o parcare de tip Park&Ride, este cel puțin incertă, în condițiile în care atât în Apahida, unde funcționează o parcare la sol, cât și în preajma Aeroportului „Avram Iancu”, pot fi identificate cel puțin 10 parcări private care oferă posibilitatea celor care vin în Cluj-Napoca să-și lase autoturismele pentru un anumit interval orar sau chiar zile la rând.

La toate acestea, merită să adăugăm și parcarea propriu-zisă din fața Aeroportului. 

Dezpezzi auto/Ready4Go/Holiday Parking/Best Fly Parking/Park & Fly/Good Park/Wizz Parking sunt doar câteva dintre parcările private ce pot fi utilizate. 

În schimb, o reală problemă la nivelul municipiului, deci și a cartierelor, o reprezintă lipsa locurilor de parcare amenajate, a parkingurilor etajate. În oraș, problema parcărilor este agravată, de fapt, de dezvoltarea imobiliară tot mai haotică, cu extrem de puține soluții pentru proprietarii de mașini. 

În lipsa unei soluții pozitive în interior, prin crearea de noi parkinguri în fiecare cartier al orașului, traficul efectiv a explodat. 

De prea puțină utilitate s-au dovedit a fi și benzile dedicate transportului public în comun care, după cum s-a întâmplat pe B-dul Nicolae Titulescu, au făcut ca toate autoturismele odinioară parcate lângă trotuar, să urce efectiv pe spațiul pietonal. 

Dacă interesul pentru amenajarea unei uriașe săli de congrese, a unui impozant centru de expoziție, poate fi înțeles, liberalii clujeni fiind oropsiți de idei megalomanice, cel puțin proiectul amenajării unui Park&Ride în apropierea Aeroportului, poate fi cu greu explicat.

Potrivit informațiilor făcute publice de Consiliul Județean Cluj, noul parc auto va fi dotat și cu locuri pentru biciclete, iar centrul zero al orașului va fi legat de zona aeroportuară prin intermediul unei rețele de piste pentru bicicliști. 

Nu există nici un argument, dar nici unul măcar!, că această proiecție va fi una realizabilă, în condițiile în care Primăria Cluj-Napoca nu a reușit să creeze o rețea funcțională de piste de biciclete în interiorul orașului, care să ofere o adevărată conectivitate între cartiere și zona centrală.

Din contra, pistele desenate de administrația Boc sunt discontinue și reprezintă doar un prilej de reclamă electorală, nicicum de model ce poate fi extrapolat și pentru zona aeroportuară a orașului. 

În plus, toți vizitatorii și turiștii care își vor parca autoturismele pe unul din cele 1.000 de locuri din viitorul parc auto inexistent, vor fi trebuit transportați sub o formă sau alta printr-o rețea de autobuze nu doar spre centrul orașului, ci și spre zona cartierelor clujene. 

Crearea unor benzi suplimentare pentru transportul în comun nu va face decât să aglomereze și mai mult traficul din zonă, în loc să îl reducă. 

Cu adevărat neplăcut este un alt aspect: deși reprezentanții Consiliului Județean Cluj susțin că instituția a reușit o absorbție record de fonduri europene, un proiect de anvergura celui de care discutăm, Park&Ride, ale cărui costuri au crescut din pix de la 9 mil. euro la 13 milioane de euro, va fi realizat din fonduri publice, adică din banii contribuabililor clujeni. 

În campania electorală din 2016, Alin Tișe înainta cel puțin două proiecte – Spitalul Pediatric monobloc și Parcul Industrial Tetarom V – drept obiective ale mandatului care se încheie. Aceleași proiecte se regăsesc acum pe lista priorităților pentru anii 2020-2024. 

Dacă nici măcar unul dintre aceste obiective nu a fost realizat, ce fundament avem pentru a ne încrede că realizarea Park&Ride-ului cu tot cu centru de expoziție și sala de congrese, va fi realizat în maximum 2 ani de zile?

Nici la capitolul parkinguri nu stăm deloc bine: singurul parking pe care administrația Boc a reușit să-l inaugureze în perioada 2016-2020 este cel din cartierul Mănăștur, Parking Negoiu, cu ani de întârziere. Celelalte parking-uri, de pe str Primăverii și Mogoșoaia, sunt deschise în scop electoral, cu lucrări făcute de mântuială. Cel puțin deocamdată, Clujul nu dispune de argumente sau modele, pe baza cărora să aibă susținere și proiectul construcției unui Park&Ride de la zero. 

Din contra, toate temele importante, care ar fi rezolvat treptat problema traficului din Cluj, precum trenul metropolitan, parking uri locale în cartiere, piste de bicicliști, au fost proiectate pentru un alt ciclu administrativ, respectiv 2020-2024/2024-2028. 

Park&Ride-ul din Mănăștur – un eșec lamentabil

Exact în 2016, primarul Emil Boc înainta ideea realizării unui alt parc auto chiar în cartierul Mănăștur.

Atunci, Boc promitea 5 noi parkinguri în doar 2 ani pe sistemul Park&Ride. 

Locaţia acestui parking era situată pe Calea Floreşti, pe terenul parcării supermarketului Billa:

„Am vorbit cu cei de la USAMV şi cu cei de la Billa, care au terenuri în zona respectivă, în dorinţa de a face un parking subteran sub parcarea magazinului Billa de pe Calea Floreşti. Oamenii îşi vor putea lăsa maşinile acolo şi să îşi continue drumul cu mijloacele de transport în comun. Şi în Mărăşti căutăm soluţii asemănătoare”, promitea în noiembrie 2016 același Emil Boc. 

CITEȘTE ȘIEmil Boc vrea să construiască parking pe terenurile USAMV

În ianuarie 2020, realizarea pakingului de pe Calea Florești era tot la faza de… discuții:

„Al doilea este la stadiul de discuții cu USAMV.

Este vorba despre parcarea de pe Calea Florești din fața supermarketului de acolo.

Dacă discuțiile se vor finaliza pozitiv, vom face acolo un parking modular cu aproximativ 300 de locuri de parcare, care va funcționa de asemenea ca parcare de tip park and ride”, declara city manager-ul municipiului, Gheorghe Șurubaru, la mijlocul lunii ianuarie 2020. 

Acum, în plină campanie electorală, Consiliul Județean este gata de un nou proiect ambițios:

Park&Ride lângă Aeroport, contra unei investiții colosale din bugetul public, de 13 milioane de euro. 

CITEȘTE ȘICosturi de 13 milioane de euro pentru noul Park&Ride de lângă Aeroport, din banii clujenilor. Bonus: un Centru de Expoziţii

Potrivit protocolului administrativ încheiat de Consiliul Județean cu Primăria Cluj-Napoca pentru realizarea acestei investiții, administrația locală va asigura realizarea unor stații pentru mijloacele de transport în comun cu dotările și infrastructura aferentă, stații de bike sharing, amenajare acces auto/pietonal, iar Consiliului Județean îi revine realizarea, administrarea și întreținerea parcării „cu mențiunea că aceste facilități vor funcționa contra cost, taxele urmând a fi stabilite și încasate de către județul Cluj”.

„Strict în acest moment, avem în vedere doar bugetul Consiliului Județean, bugetul multianual, este o gândire a noastră pe doi ani, cu buget din realizările Consiliului Județean, încă nu am găsit o axă de finanțare care să poată să finanțeze și această investiție, tocmai de aceea am gândit-o din bugetul propriu”, a apreciat președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe. 

Preşedintele CJ Cluj a afirmat că proiectul avansează electoral, au fost făcute studiile, iar Primăria Cluj-Napoca va emite autorizația de construire, după care va fi lansată licitația de execuție electorală.

Termenul de realizare va fi de maximum doi ani, cu tot cu Centrul de Expoziții, Târguri și spațiu de Congrese, unde se încearcă găsirea unui partener privat.

În contextul în care în următorii 4 ani nici unul dintre proiectele avansate de administrația Boc – tren metropolitan și metrou – nu vor avea sorți de izbândă, realizarea unui Park&Ride nu va face decât să stoarcă fondul bugetului public de finanțe, pentru diversele studii și analize preliminare. 

Singura soluție valabilă, realizarea de parcări amenajate în cartiere, a fost nepermis de mult întârziată de administrația Boc. În aceste condiții, clujenii vor continua să achite factura studiilor de prefezabilitate și a unor proiecte SF, adică science fiction. 

Deja au plătit peste 7 milioane de euro pentru un metrou pe care nu-l vor vedea cu propriii ochi, plus alte câteva sute de mii de euro pentru un proiect park&ride întârziat și cu iz electoral. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *