Autoritățile locale au încercat să treacă cu vederea declarațiile ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, care a explicat clar că proiectul Metroului din Cluj continuă să fie bântuit de incertitudini. În contextul „ciolaniadei” și a negocierii ministerelor, Coaliția de guvernare nu pare interesată să dea curs proiectului de suflet al primarului Boc: Trenul metropolitan și Magistrala 1 Metrou Cluj. Acesta este și motivul pentru care ministrul Drulă a reacționat la o întrebare pertinentă: Ce se întâmplă dacă proiectul Metroului din Cluj nu va primi finanțare europeană prin planul de reziliență?
Din nefericire pentru clujeni, gata oricând să creadă într-un proiect fantomatic, pentru care au permis alocarea unor sume imense de milioane de euro din fonduri publice pentru primele tatonări ale acestui obiectiv – bani spulberați, noul CDR, sau Coaliția de Guvernare nu pare dispusă să continue investiția în proiectele lui Emil Boc.
Exact din această cauză, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a lansat un avertisment voalat pe tema investiției în proiectele de infrastructură rutieră și feroviară, semnalând necesitatea unor investiții organizate, coerente și aferente fiecărei regiuni, căci, nu-i așa?, toate regiunile țării și toți românii contribuie prin taxele și impozite la formarea bugetului.
De ce ar beneficia Clujul de fonduri/subvenții pentru Metrou/Tren Metropolitan – două proiecte rostogolite în aceeași oală, plus linia ferată Cluj-Episcopia Bihor, iar românii din alte zone ale țării să circule pe drumuri asfaltate în urmă cu zeci de ani?
„Pe de altă parte, trebuie să spun, și în calitate de ministru, că trebuie să investim echilibrat în toate regiunile țării.
Investițiile în rutier, feroviar și infrastructură, trebuie să acopere toate regiunile țării.
Și Moldova, Dobrogea, Oltenia, trebuie să ne gândim și la asta din perspectiva prioritizării.
A existat tendința ca investițiile să meargă după ministru, ori investițiile trebuie să acopere toate zonele țării”, a declarat, joi, ministrul Transporturilor Cătălin Drulă.
Altfel, până în prezent, administrația locală a reușit să propună clujenilor un vis, o fantasmagorie, de care aceștia s-au agățat bucuroși: un proiect multi-anual, metroul, care nu va fi gata nici anul trecut, nici în acest an, nici peste alți cincisprezece ani.
Proiectul metroului reprezintă tema electorală perfectă, care poate fi rostogolită dintr-un mandat într-altul al administrației locale. Dar care pare să se blocheze de perspectivele Coaliției de guvernare asupra acestei investiții.
De altfel, Lucovid Orban, premierul care efectua o vizită electorală în Cluj în contextul alegerilor locale din septembrie 2020, s-a amuzat copios atunci când anunța investițiile pe care le va face Guvernul liberal la Cluj: hî hî hî metroul hî hî hî metroul …
„De asemenea, avem un proiect important, curajos, în care puțină lume crede …hî hî hî… hî hî hî și aici mă refer la metrou.
Sunt aici ca să vă garantez implicarea totală a Guvernului și susținerea Primăriei Cluj-Napoca în realizarea acestui obiectiv, care este deosebit de util”, declara Orban, la Cluj.
Doar că alegerile au fost pierdute de PNL. Iar în locul „guvernului meu” acum avem o Coaliție de guvernare ce aruncă ochiade pline de ironie administrației clujene cu proiectele ei cu tot.
„Metroul de la Cluj nu o să fie mai cu moț decât cel de la București.
Va avea costuri foarte mari de operare”
„La metroul de la Cluj au în derulare un studiu de fezabilitate, care ar trebui să ne spună dacă e fezabil.
Iar asta implică și costurile de construcție, și costurile de operare, că și cel de la Cluj nu o să fie mai cu moț decât cel de la București.
Va avea costuri foarte mari de operare, cel mai probabil”, a declarat ministrul Drulă în cadrul unei intervenții pentru ziare.com
Tocmai în contextul costurilor de construcție, operare și întreținere, Cătălin Drulă a susținut că sustenabilitatea proiectului metroului clujean va fi dovedită de studiul de fezabilitate.
Mai mult: sustenabilitatea finanțării din bugetul de stat a proiectelor de infrastructură, precum metroul.
Ce înseamnă aceasta?
„Va avea costuri foarte mari de operare, cel mai probabil. (…).
Care vor trebui subvenționate dintr-un buget.
Din care? Tot din cel național? (…).
Pe de altă parte, începem să vedem limitele acestui model și să ne gândim la sustenabilitatea operării unei infrastructuri și la chestiunea bugetară a operării, pentru că operarea și întreținerea unei infrastructuri odată construite, este scumpă în sine.
Știu că nu e popular, dar astea sunt lucrurile la care trebuie să ne gândim pentru că altfel le avem noi și frumoase câțiva ani, după care se părăgenesc.
Și asta nu e un lucru care se întâmplă rar în România. (…).
La aceste răspunsuri ar trebui să răspundă în mod onest acest studiu de fezabilitate, care se uită și la costuri.
Oamenii fac investigații geologice, iar pe de altă parte se uită și la cerere: câți călători, cât ar putea să coste un abonament, un bilet, ce venituri ar veni, lucrurile astea se pun pe hârtie și ne uităm onest la ele și vedem dacă este fezabil acest proiect”, a declarat Cătălin Drulă.
Aceasta poate însemna că proiectul metroului din Cluj nu este unul sustenabil.
De ce?
Dacă Metrorex/metroul bucureștean este susținut prin subvenții naționale, același scenariu ar putea fi aplicat și în Cluj.
„Ar fi, într-un fel, o propunere corectă, dacă l subvenționăm pe cel de la București, de ce ar fi cel de la Cluj mai prejos?”, a adăugat Drulă.
O întrebare nepotrivită însă, în contextul în care noul ministru al Transporturilor propune o regândire a acestei subvenții. Altfel spus, Coaliția de guvernare se ma gândește…
Dincolo de aceste aspecte, într-adevăr, studiul de fezabilitate va arăta care sunt costurile realizării și susținerii – întreținerii, operării – unui asemenea proiect.
Și să tot ai metrou în Cluj: este foarte posibil ca studiul de fezabilitate să arate de ce metroul nu e sustenabil.
Iar aceasta în funcție de mai mulți indicatori:
– numărul de locuitori – 2 milioane sau 1 milion ori poate 400.000 – este metroul fezabil din acest punct de vedere?
„Sunt voci, experți, care spun că un metrou este fezabil de la o dimensiune de 2 milioane de locuitori ai unei metropole.
Alții spun de la 1 milion.
Poate este fezabil și la dimensiunea Clujului”, a declarat ministrul Transporturilor.
– Ar prezenta într-adevăr acest proiect avantaje pentru municipiu – în funcție de gradul de utilizare care, în cazul Clujului, poate fi unul extrem de redus. Iar aceasta din cauza costurilor.
– Prețul abonamentelor și biletelor – prețul abonamentelor/biletului ar putea putea determina o utilizare redusă și invers, la o utilizare redusă a metroului, costul abonamentelor, respectiv biletelor ar putea fi unul scump, peste costurile din București (după cum reușește Clujul de ani buni să-i lase în urmă și pe bucureșteni, și pe ceilalți locuitori din orașele mari ale țării la capitolul costuri vs calitatea vieții.)
Un preț a la Cluj pentru călătoria cu metroul de vis – în condițiile unui trafic redus de persoane – va trebui să asigure operarea și întreținerea acestei infrastructuri.
Despre recuperarea unei asemenea investiții nu prea poate fi vorba.
În condițiile unei utilizări reduse a metroului de către clujeni, în condițiile unor costuri mari pentru aceste servicii, Metroul din Cluj ar putea susține singurul sector funcțional din oraș: dezvoltarea imobiliară și urbanismul haotic.
Este metroul un proiect sustenabil pentru Cluj?
„Începem să vedem limitele acestui model și să ne gândim la sustenabilitatea operării unei infrastructuri și la chestiunea bugetară a operării, pentru că operarea și întreținerea unei infrastructuri odată construite, este scumpă în sine.
Știu că nu e popular, dar asta sunt lucrurile la care trebuie să ne gândim pentru că altfel le avem noi și frumoase câțiva ani, după care se părăgenesc”.
Metroul de vis finanțat de clujeni cu milioane de euro ar putea să nu fie finanțat prin fondurile Uniunii Europene.
Cât despre Coaliția de guvernare, aceasta pare să aibă un motiv în plus pentru ironii, asemenea lui Ludovic Orban, vis a vis de metroul clujenilor.
Iar ceea ce a făcut Boc din banii clujenilor – promisiuni, studii, hârtii – nu pare să fie susținut guvernamental.
featured image: ziare.com