Noile sensuri giratorii in Cluj aduc valuri de plangeri din partea celor implicati in trafic. Fie ca e vorba de erori la marcajele rutiere, absenta unor treceri de pietoni sau de amplasarea neatenta a sensurilor, anomaliile ii afecteaza atat pe soferi, cat si pe pietoni. Specialistii atrag atentia ca la proiectarea lor ar trebui luata in vedere si prezenta in trafic a pietonilor si a biciclistilor, nu doar a masinilor. Cei din Comisia de Sistematizare a Circulatiei sustin ca nu exista probleme.
Dupa ce constructia lor blocheaza circulatia pentru o buna perioada de timp, punerea in functiune a sensurilor giratorii duce la o fluidizare a circulatiei in zonele vizate, dar sunt reclamate si erori.
Dupa amenajarea sensului giratoriu de pe strada Mehedinti, clujenii s-au plans ca circulatia este si mai greoaie, pentru ca nu s-a pus “un stop pe Campului”.
Pentru sensul giratoriu din intersectia care leaga Calea Turzii cu strada Observatorului s-au facut sesizari ca este nu este indicator de prioritate.
“Nu se stie pentru cine iese din sens spre Sigma daca are prioritate fata de cel care vine pe bretea sau nu. Nu exista nici un semn, decat o linie continua”, se arata intr-o sesizare pe domnuleprimar.ro.
Alte plangeri vizeaza un sens giratoriu dat in functiune mai recent, cel de langa Carbochim. Acesta nu a fost amplasat in centrul intersectiei, ci intr-o parte, bulversandu-i pe soferii care nu cunosc zona.
“Ne bucuram ca in sfarsit va ocupati si de zona Pta 1 Mai – Clujana. E util sensul giratoriu pe care l-ati facut, insa ati uitat ce e mai important: sa faceti o trecere de pietoni, cum e normal langa un sens giratoriu. Nu avem pe unde trece, suntem zilnic expusi la accidente pentru ca toti soferii vin cu viteza si nu prea le pasa de pietonii care stau si se milogesc sa-i lase sa treaca strada inspre statie!”, atrage atentia o clujeanca ce semneaza Catalan Florina.
“Va rugam frumos sa finalizati lucrarea cum e normal, sa se usureze traficul si pentru pietoni, nu doar pentru soferi. Ganditi-va ca dimineata e plin de copii care merg la scoala (dinspre Iris spre statia 1 Mai) si nu au pe unde trece, ar trebui sa faca un ocol imens ca sa ajunga in statie!”, adauga semnatara sesizarii.
Zona este doar partial reparata, in apropierea sensului giratoriu e plin de gropi, pietonii care vin din statia de autobuz trec strada in pas alergator si apoi sunt nevoiti sa mearga pe liniile de cale ferata, pe langa un gard.
De cealalta parte a drumului este un trotuar care face obiectul altei reclamatii, semnate Precup Oana.
“In zona care face legatura dintre Piata 1 mai si Cartierul Iris, mai exact trotuarul care incepe din fata Palatului Clujana (Arhivele Nationale) – Piata 1 Mai nr. 4-5, se circula pietonal foarte dificil din cauza starii asfaltului (trotuar ingust, cu protuberante, limitat de spatiu verde, plus sine de transport feroviar impracticabile – apartinand Clujana sau Carbochim). Trotuarul de la Palatul Clujana pana la Podul Carbochim este atat de ingust incat dimineata si dupa-masa, fiind un trafic de pietoni mai crescut, este foarte greu de circulat. De asemenea, daca exista precipitatii se formeaza balti imense care nu pot fi ocolite deoarece nu exista spatiu”, atrage atentia Precup.
Un alt clujean contesta legitimitatea amplasarii semnului cedeaza trecerea la intersectia strazii Siretului cu Maramures.
“Este o mare porcarie sa pui cedeaza trecerea pe o strada intens circulata, fata de Muresului, pe care circula o masina la 10 minute!”, este de parere acesta.
Arhitectul Adrian Borda, cel care este si seful de proiect al Planului Urbanistic General al Clujului, a remarcat ca orice schimbare aduce si plangeri, insa a admis ca a avut ocazia sa constate anumite probleme in circulatie dupa amplasarea noilor amenajari.
“In mod normal, cand faci o intersectie, un sens giratoriu, trebuie sa ai in vedere o multitudine de detalii. Daca apar anomalii, inseamna ca a fost o greseala. In general, in ultimii 30 de ani pietonii sunt lasati la o parte. Ei au tendinta sa caute calea cea mai scurta, e un detaliu care trebuie luat in considerare. Am trecut prin Piata 1 Mai in vara si am fost putin bulversat pana am inteles cum functioneaza giratoriul. Dupa mine, ar trebui un plan urbanistic de detaliu care sa tina cont ca in trafic sunt masinin, dar si pietoni si biciclisti”, a apreciat Borda.
Arhitectul a mai observat ca este o aventura sa traversezi, de pilda, in Piata Cipariu.
Profesorul Nicoale Burnete, decanul Facultatii de Mecanica a Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca sustine necesitatea amplasarea sensurilor giratorii in Cluj si crede ca pietonii au pretentii exagerate.
“Este o solutie minunata de fluidizare a traficului, o gasesti in toate marile orase civilizate. O prefer semaforului, de pilda, care duce la blocaje in trafic si poluare. Nu poti pune trecere de pietoni pentru fiecare participant la trafic, insa sunt niste reglementari in Codul Rutier care trebuie respectate. Fiecare trebuie sa tina cont de marcaje si semnalizare. Ar fi fost necesare niste studii de trafic. Daca nu s-au facut, e grav”, a apreciat Burnete, care este si membru al Comisiei de Sistematizare a Circulatiei.
Un alt membru al comisiei este si Florin Goia, seful Politiei Rutiere Cluj, insa acesta a transmis, prin purtatorul de cuvant Sorin Precup, doar ca institutia pe care o conduce nu are responsabilitati in privinta noilor amplasamente rutiere.
“Problema nu cade in sarcina Politiei Rutiere. Nu am avut plangeri. Orice modificare a partii carosabile are un singur scop: siguranta circulatiei”,a spus Precup.
Cel mai recent sens giratoriu a fost anuntat de Primaria municipiului Cluj-Napoca in 30 august.
“Se reorganizeaza circulatia in intersectia din zona Horea, Closca si Crisan (intersectia str. Octavian Goga – str. Eremia Grigorescu – str. General Dragalina) ca si intersectie cu circulatie in sens giratoriu. Astfel, conducatorii auto, la intrarea in sensul giratoriu, vor acorda prioritate autovehiculelor care circula din partea stanga (prin sensul giratoriu). Amenajarea s-a realizat într-o primă etapă cu caracter experimental”, a anuntat institutia intr-un comunicat de presa.