Politica

Noile măsuri fiscale, anunțate oficial: Ciolacu: Sunt peste 50 de măsuri fiscale, mi le asum în totalitate. Boloș: Măsurile sunt pe patru paliere

Premierul Marcel Ciolacu și ministrul de Finanțe, Marcel Boloș,prezintă noile măsuri fiscale, pe care șeful guvernului le-a calificat ca ”prima reformă reală în ceea ce privește sistemul bugetar. ”E pentru prima oară când un guvern al României își asumă o astfel de abordare. (…) Îmi asum în totalitate aceste reforme chiar dacă ele deranjează anumite persoane”, a spus șeful guvernului.

Declarații susținute de cei doi oficiali:

https://www.facebook.com/guv.ro/videos/1276372739908349/

Marcel Ciolacu:

https://www.facebook.com/CiolacuMarcel/videos/1351502162236674/

  • Sunt peste 50 de măsuri. Ele au fost discutate și în cadrul Coaliției. Vorbim de prima reformă reală în ceea ce privește sistemul bugetar. E pentru prima oară când un guvern al României își asumă o astfel de abordare.
  • Nu vorbim de recesiune în România, ci de lucruri asumate în fața Comisiei. E important să continuăm ca să nu se blocheze fondurile
  • Mai mult ca sigur vom reuși să evităm acest lucru. Să avem o negociere corectă cu Comisia și să ave un plan foarte corect și asumat.
  • Nu e confortabil nici pentru mine și nici pentru dl ministru.
  • Nu caut vinovați.
  • Cred cu tărie că toate măsurile propuse de dl ministru sunt corecte. E timpul ca cei care muncesc să primească salarizarea corespunzătoare. Cei care merg la serviciu să se joace pe Solitaire să caute în altă parte acest mod de a munci. E incredibil unde a ajuns acest fenomen.
  • Prin tot acest pachet se va crea un echilibru macroeconomic.
  • Sunt măsuri care au efecte imediate, dar și indirecte.
  • Sunt plafoane în ceea ce privește sporurile, nu putem avea sporuri mai mari decât salariul de bază, nu pozți avea pensii speciale mai mari decât veniturile și să te pensionezi la 40 de ani.
  • Îmi asum în totalitate aceste reforme chiar dacă ele deranjează anumite persoane.

Marcel Boloș, ministru de Finanțe, prezintă măsurile fiscale:

  • Primul pas îl face statul pentru ce înseamnă partea de reduceri de cheltuieli publice. Este un plan de reducere a cheltuielilor cu două componente majore: prima legată de peformanță și a doua disciplina financiară.
  • Măsurile sunt pe patru paliere: autoritățile și sectorul publiccompaniile de stat și companii de subordonare locală – total personal angajat 250.000 de salariați care au costuri de 14 miliarde de lei – al treilea palier sunt instituțiile publice autonome, al patrulea palier e legat de consolidarea capacității instituționale a MF.
  • Reducerea numărului de secretari și subsecretari de stat cu 20% s-a decis la nivelul Coaliției. Reducerea numărului de posturi vacante: avem în evidență 204.000 funcții vacante. Nu va putea putea funcționa un serviciu dacă nu sunt minim 10 persoane în subordine. Nu va funcționa o direcție generală dacă nu sunt minim 40. Astfel funcția de șef de birou se desființează.
  • Cumulul sporurilor nu mai poate depăși salariul de bază. Voucherul de vacanță era și indemnizația de vacanță: rămâne doar voucherul pentru cei cu sub 10.000 de lei brut. Voucherul costă statul 1,8 miliarde de lei.
  • În categoria beneficiilor: indemnizația de hrană, nu normative de hrană pentru apărare națională, costă statul 3 miliarde de lei și se acordă fără limită și fără plafon. Nu e normal ca un funcționar care câștigă 30.000 de lei să-i dai și indemnizație de hrană.
  • Plafon la cheltuielile cu telefonia mobilă: 500 de lei pentru telefon, 50 de lei abonament. Pentru depășire plătește din buzunar.
  • Capitorul bugetar ce ține de autoritățile locale – de sport, recreere – organizări de evenimente. Uneori nu ajung weekendurile pentru organizarea de evenimente de către autoritățile locale.
  • 1 ianuarie 2025 descentralizarea serviciilor publice de la nivel central : direcțiile de sport, cultură, DSP, inspectoratele școlare. Apropierea acestui serviciu de cetățean. Până la această dată stranferul către autoritățile județene se va realiza treptat.
  • Instituțiile publice cu personalitate juridică de subordonare locală nu mai pot funcționa dacă au sub 50 de posturi ocupate și dacă se suprapun cu alte instituții. Ordonatorii de credite trebuie să decidă care intră în comasare, reorganizare sau transfer. E o decizie de oportunitate.
  • Companii de stat – 50% reducere număr de consilieri ai directorilor generali, directori .
  • Numărul maxim de membri în CA, Consilii de supraveghere este de maxim 7 persoane. Remunerația – are o componentă fixă se reduce la maxim 3 salarii, componenta variabilă – maxim 6 salarii dar în anumite condiții. Să nu fie pierderi contabile, datorii. Nu faci treabă, nu iei componenta variabilă.
  • Achiziții sub risc – Dacă ai făcut o achiziție a unui autoturism de 100.000 de euro, iar media e de 30.000 intră sub risc și se pornește controlul.
  • Pentru companiile de subordonare centrală și centrală – normative de personal. Nu mai pot inființa structuri după cum cineva trebuie să fie șef. Normă pentru parcul de autoturisme. Norme diurne, cazare, norme telefonia mobilă. Cheltuielile de sponsorizare activități sportive, culturale – maxim 0,25%, dar mai discutăm.
  • Institutele de cercetare – sunt institutele naționale, dar și în subordinea SGG sau Parlament care au activitate similiară sau nu-i caută nimeni pentru activitatea lor – reducere 20%. Pot fi comasate. Ordonatorii de credite vor stabili lista celor care se comasează.
  • Alte măsuri: capacitate instituțională a MF și aici avem și transferul activelor statului către autoritățile locale.
  • Procesul de comasare se aprobă prin HG. Comasarea are 2 consecinte: număr personal redus cu 15% – proporțional pentru funcții de conducere și execuție. Reducerea cu 15% a cheltuielilor de funcționare – obligatoriu.