Editorial

Noi comparații bulevardiere Cluj-București – Regele Ferdinand vopsit carnavalesc versus Fabrica gri de Glucoză

Scris de 1,357

„Firea și Boc inaugurează fiecare un bulevard: cum arată lucrarea din Bucureşti, cum arată cea din Cluj”, a titrat, în 27 iunie, republica.ro, o veche ciorbă reîncălzită de varză a la Cluj cu ciolan a la București.

Cum ar veni, bucureștenii se minunează ce fain e la Cluj, spre deosebire de Capitală, comparând realizările, facerile și prefacerile de la Cluj cu nimicniciile administrative din București.

„Recent, primarul Capitalei, Gabriela Firea, și primarul Clujului, Emil Boc, au inaugurat câte un proiect. Gabriela Firea, șoseaua Fabrica de Glucoză, Emil Boc, strada Regele Ferdinand”, scrie Republica, oferind imagini de pe paginile de Facebook ale celor doi primari:

„Șoseaua Fabrica de Glucoză din București are patru benzi, sensurile de mers fiind delimitate prin separatoare din beton. Însă felul în care este realizată lucrarea denotă lipsă de grijă față de pietoni și bicicliști, dar și față de aspectul general al zonei.

Trotuarele sunt inestetice și înguste, cu două-trei rânduri de borduri, și câteva alveole goale pentru copaci. 

La Cluj, strada Regele Ferdinand, modernizată cu fonduri europene, arată cu totul altfel.”

Se compară mere cu pere, iar așa nu mere!

Comparația celor două străzi reabilitate este din start eronată, pentru că sunt puse în paralel o stradă din Centrul Clujului cu una dintr-un cartier al Bucureștiului. Iar Clujul e, într-adevăr, fain, însă (cu mici excepții) numai în Centru.

Să comparăm centrul Bucureștiului cu buricul târgului clujean și vom constata cât de provinciali suntem noi, clujenii! Nu avem parcuri (doar un ciot), iar Bucureștiul are. Avem două instituții culturale de anvergură (cele două teatre, român și maghiar), iar Capitala are nenumărate. Avem la Cluj câteva străduțe de centru vechi, cu clădiri degradate și cu asfalt pictat țipător în nuanțe stridente de roșu și verde, în dezacord cu aspectul istoric al clădirilor. Bucureștiul are bulevarde pe care, în condiții de trafic normal, nepandemic, se circulă uneori mai bine decât la Cluj. Clujul nu are un aquapark, iar capitala are ș.a.m.d.

Oricum am lua-o (și am da-o), Bucureștiul le oferă locuitorilor de „n” ori mai multe oportunități decât Clujul (profesionale, culturale, de timp liber etc.).

La Cluj, doar propaganda de Facebook, realizată de către  angajații primarului Boc, este de „n” ori mai bine făcută. Rețeta e simplă: se focalizează obiectivul pe un ciot de realizare, care se extrapolează mai apoi – se fotografiază o stradă lungă-scurtă de vreo 700 m (Regele Ferdinand sau Bună Ziua, ori Molnar Piuariu) și, vai, Doamne, ce fain e la Cluj! La Cluj, unde, în cartiere, încă mai există străzi neasfaltate, denivelate, cu gropi, unde regula este că trotuarele sunt pline de mașini, fiindcă nu există și nu s-au făcut, în ultimele decenii, parkinguri.

Clujul e un imens șantier de două decenii încoace, clujenii nu trăiesc în imaginile propagandistice idilice, ci printre veșnice noroaie, respiră praf la modul grosier, „industrial”, circulă cu mașinile lovindu-se de eterne restricții de trafic. La Cluj, toate podurile erau într-o stare avansată de degradare acum nu mai mult de 5 ani și doar după ce podului Traian, din zona centrală, i-a căzut un trotuar, acestea au început să fie reabilitate. Există la Cluj chiar un pod, Porțelanului, care nu s-a putut ridica pentru că studiul geo „nu a găsit” sarea existentă sub un mal. Și în prezent se mai caută soluții tehnice pentru promisul pod, dar trăim într-un prezent etern, fiindcă, imediat de un an, soluțiile nu se găsesc.

La Cluj nu se poate face un sediu pentru Filarmonică, nu se pot amenaja malurile Someșului, se pot organiza doar festivaluri private și ghiorlăieli care cresc nu calitatea vieții clujenilor, ci prețurile, care rămân ridicate tot timpul anului.

La Cluj se lărgesc străzi în cartiere-dormitor (Bună Ziua), doar după ce încărcarea de trafic și disconfortul riveranilor au ajuns la 100%. Se lărgesc străzi pentru ca imobiliarii să mai poată ridica noi blocuri între blocuri, fără parcuri, școli, creșe ș.a.

Clujul e un oraș cu calități și defecte, crescut prin eforturile întreprinzătorilor privați, spoit propagandistic de către administrația Boc, maestră în comunicare și epatare publică.

E și fain și urât la Cluj! Fainul ne costă mult pe noi, pe clujeni, viața fiind scumpă la Cluj, doar pentru că… Cluj! Iar urâtul ne taxează nervii – în trafic, în spitalele degradate, când ne bubuie Untold-ul noaptea, iar dimineața ne trezim să mergem la job ș.a.m.d.

Așa că, mai ușor cu comparațiile pe scări, că scârțâie! Nu putem compara Clujul cu Bucureștiul sub niciun aspect. Bucureștiul le oferă locuitorilor de „n” ori mai multe posibilități. Iar, până la urmă, e o chestiune de gust. 

Obiectiv vorbind, doar propaganda inaugurărilor de la Cluj e mai colorată. În verde-roșu-maroniu. De la București, însă, maroniul nu se vede. Fotograful Primăriei Cluj-Napoca nu îl ia niciodată în obiectiv.

Susține Ziar de Cluj!

Timp de aproape 10 ani, ți-am oferit gratis articolele noastre. A venit timpul să devenim parteneri. Ziar de Cluj va implementa în curând abonamentul de 10 lei pe lună pentru toți cititorii. Pentru toți cititorii care ne respectă curajul și experiența.



ULTIMA ORĂ

  • Acum 49 mins PubliNews
    Lumea Dinozaurilor: expoziție cu dinozauri animatronici de până la 13 metri lungime, la Iulius Mall Cluj
  • Acum 60 mins Vocea ta
    Apare un nou #metoo? Proprietara localului Insomnia dă în vileag numele unui alt bărbat violent, după moartea tinerei Molnar Beata
  • Acum 1 hour Rautacisme
    Mesajul subtil al Elenei Udrea pentru Emil Boc
  • Acum 1 hour Din oras
    Sunt șanse ca anul acesta să înceapă lucrările la pasajul Tăietura Turcului? Emil Boc: „Dacă nu vor fi contestații, că aici, partea de contestații, numai Dumnezeu o poate ști!”
  • Acum 3 hours Sport
    Gura securiciului Dîncu adevăr grăiește: „OPERATIV, am lucrat mai mult pentru CFR Cluj”
  • Acum 3 hours Din oras
    Clujul duce tema gunoaielor «la nivelul următor»: „Problema de la Pata Rât nu noi am construit-o. Ea își are originea în anii 2000, prin scăparea de sub control a orașului de-atunci”
  • Acum 4 hours In vizor
    Veste bună pentru investitorii imobiliari, proastă pentru cumpărători! Trenul metropolitan va duce, pe o rază de 50 de km, prețurile mari din Cluj
  • Acum 4 hours Justitie
    Suspecții principali în cazul tinerei ucise ar trebui să fie polițiștii, procurorii și judecătorii? De ce era Bone Ferenc în libertate?
  • Acum 4 hours Din oras
    Termoficare Napoca SA vrea să își facă parc fotovoltaic în Cluj-Napoca
  • Acum 7 hours Din oras
    E ca și făcută – Centura metropolitană – în «etapa finală de pregătire»: „Aceste proiecte vor permite Clujului să treacă iarăși la nivelul următor, în orizontul anilor 2030-2050”
  • Acum 7 hours Din oras
    “FOTOŞOAPELE” lui Emil Boc: “Lucrările la Parcul Zorilor ar putea să înceapă într-o lună de zile”. Cam cum e şi cu “Someşul Navigabil”, clădirea Filarmonicii, sau linia de tramvai prelungită până în Floreşti
  • Acum 7 hours Politica
    Grindeanu: “Tarom trebuie să ajungă la 90% personal navigant şi 10% personal suport, nu invers”. Grindeanu l-a pus administrator la Tarom pe fostul șef al Aeroportului Timișoara, consilier județean PSD
  • Acum 9 hours PubliNews
    Luca Toni, Sébastien Frey și Dario Dainelli vin la Sports Festival!
Citește și...
Recomandările redacției
TOP CITITE