Reportaj

Nimic Diferit! Dorel a amenajat piste de biciclete verzi pe strada Emil Isac

Strada Emil Isac din centrul municipiului este modernizată în cadrul unui proiect mai amplu, pe fonduri europene

Pe lung, proiectul se numește: „Creșterea și îmbunătățirea spațiului pietonal în zona urbană: reabilitare și extindere zona pietonală piața Lucian Blaga, strada Republicii (primul tronson), strada Napoca, strada Petru Maior, strada Emil Isac și amenajare piste de biciclete, proiect finanțat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4: Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Obiectiv specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.”

Pe scurt, proiectul se cheamă, din anumite puncte de vedere, bătaie de joc pe bani publici. Fie ei și europeni (valoarea totală a proiectului: 27.643.253,80 lei; valoarea nerambursabilă solicitată: 24.964.627,97 lei).

Proiectul poate fi numit bătaie de joc din două perspective: termenele nerespectate și calitatea îndoielnică a execuției lucrărilor.

Termenele

Având în vedere termenele de finalizare asumate împreună cu executantul, SC Diferit SRL, Primăria estima terminarea lucrărilor de modernizare a străzii Emil Isac în luna septembrie. Nu a fost să fie!

„Având în vedere termenele asumate de companiile de rețele edilitare, respectiv termenul din contractul cu SC Diferit SRL, Primăria Cluj-Napoca estimează următoarele termene integrale de finalizare a lucrărilor de modernizare din acest proiect:

– iunie 2020 pentru strada Republicii, tronson Napoca – Avram Iancu

– septembrie 2020 pentru străzile Napoca, Petru Maior și Emil Isac 

– 30 noiembrie 2020 pentru Piața Lucian Blaga

Dragi clujeni,

Ne cerem scuze pentru deranjul temporar produs de lucrări și vă mulțumim pentru întelegere.

Vă asigur că am făcut tot ce a fost legal și tehnic posibil pentru a diminua la maximum termenele pentru desfășurarea lucrărilor.

Vă asigur ca voi monitoriza zilnic stadiul derulării lucrărilor astfel încat firmele implicate să respecte termenele contractuale.

Vă mulțumesc și vă asigur că vom avea o modernizare demnă de centrul Clujului!”, promitea primarul Emil Boc, în 20 mai, pe pagina sa de Facebook.

Cu toată monitorizarea zilnică a lui Emil Boc, pe Emil Isac lucrările nici nu au fost terminate la timp și nici nu avem o „modernizare demnă de centrul Clujului”. Ba, din contra, sub nasul primarului și al Primăriei, aflată imediat în vecinătate, Dorel și-a făcut de cap, așa cum face de obicei, nimic Diferit față de alte șantiere (de pe strada regele Ferdinand sau podul Porțelanului, cel mai strigător la cer exemplu).

Calitatea

Pistele de biciclete, turnate și amenajate în aceste zile pe strada Emil Isac, au același asfalt grunjos ca cel de pe Ferdinand, criticat de bicicliști, și, în plus, acoperă gurile de canal. 

Clubul de Cicloturism „Napoca” a postat, în luna iunie, următoarele imagini cu pista de biciclete amenajată pe proaspăt modernizata stradă Regele Ferdinand, comentând:

„Așa a înțeles municipalitatea clujeană că trebuie să fie suprafața unei piste pentru biciclete… pe care, conform legii, trebuie să circule acum și trotinetele.

Se pare că, în campionatul național de bătaie de joc, Clujul vrea pe podium… Pe când asfalt fin colorat în masa lui?”

În loc de un asfalt fin și aderent, bicicliștii clujeni vor avea și pe proaspăt modernizata stradă Emil Isac următoarea pistă grunjoasă și alunecoasă:

Când Doreii au turnat pasta verde pentru pistele de biciclete de pe Emil Isac, au acoperit cu ea și gurile de canal. Când cei de la Apă-Canal vor trebui să ridice capacele pentru lucrările de intervenție, vor rupe și vor distruge pistele, în mod inevitabil:

Lucrările realizate în aceste zile vor arăta, așadar, fain, doar câteva zile, cât strada să îl primească pe Emil Boc în vizita oficială de inaugurare, cât să găzduiască obișnuita ședință foto pentru realizarea pozelor de promovare pe Facebook. După inaugurare, va urma potopul!

Radu Mititean, directorul executiv al Clubului de Cicloturism „Napoca” și președintele Federației Bicicliștilor din România, a explicat, pentru Ziar de Cluj, în luna iunie, cum ar trebui să fie construite pistele de biciclete de către o administrație serioasă și de ce noile piste verzi nu corespund standardelor de siguranță:

„La noi se fac după ureche, să dea bine în poze, nu să fie funcționale lucrurile. În mod normal, se pune asfalt colorat în masa lui, trebuie să fie asfalt fin și aderent pe piste.

Ori, la noi, în loc să pună un strat de asfalt colorat pe piste, pun un asfalt obișnuit și apoi dau cu ceva pastă, cum au făcut și pe Eroilor, unde pista ori e prea alunecoasă, ori e prea rugoasă, și înaintezi greu, ori e etanșă și nu trece apa. De exemplu, la vopseaua cu care au dat pe Eroilor și în alte părți, și la două ore după ce ploua, totul era uscat, numai acolo băltea apa. Plus că iarna totul a crăpat, a pușcat, că avea alți coeficienți de dilatare decât asfaltul. Acestea sunt improvizații românești care compromit ideea.

Foto: pista de pe strada Emil Isac în 19 octombrie 2020

La biciclete e important să fie un asfalt fin, dar aderent, nu mânjit cu paste și vopsele, că dacă e vopsea obișnuită, se șterge. A mai făcut Primăria și asta, în trecut, a dat cu vopsea, după 2 luni nu mai era, iar mai dăm cu vopsea! Sau, dacă dai cu paste din-acestea, sunt cu probleme. Fie e prea alunecoasă, fie e zgrunțuroasă și de abia înaintezi pe ea. Se simte foarte tare la bicicletă.

Fac după ureche, oameni cărora nu le pasă, fiindcă știu că, de fapt, nu contează calitatea, contează să fie acolo făcut, să dea bine în poză, că de-aia nu îi interesează și schimbă tot timpul ș.a.m.d.

Nu trebuie să descoperim roata, există atâtea bune practici în lume, materiale, dar probabil la noi se merge pe varianta cea mai ieftină sau pe ce s-a nimerit să găsească cel care a câștigat licitația și nu se pricepe. E tot cu cârpăceli, parcă nicicum nu reușim să facem o chestie cum trebuie! Mânjești cu ceva deasupra! Nu așa se face! Se face corect și durabil când colorezi în stratul superficial, pui ultimul centimetru din asfalt colorat, amesteci colorant în masa de asfalt. În Vest așa fac și marcajele și nu trebuie tot la câțiva ani să vopsești din nou, să prezervi. Și nu plătești în fiecare an să se refacă.”

Cu toate că utilizatorii pistelor, chiar directorul celui mai important club de profil, critică și consiliază Primăria referitor la cum ar trebui să fie construite pistele, municipalitatea condusă de Emil Boc alege să modernizeze străzile orașului tot după ureche, refuzând să plece urechea la vorbele specialiștilor. Pentru că scopul modernizărilor nu este cel de a avea un Cluj mai funcțional, ci unul aparent mai fain, fiindcă fainoșagul și fala câștigă alegerile, nu infrastructura de calitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *