In vizor

Nesimțitul de Boc a plătit în avans turcilor UN SFERT de MILIARD DE EURO pentru metrou, deși proiectul e în aer

În mod incredibil, Boc a făcut plăți pentru lucrările la metrou în valoare de 225 de milioane de euro, asta deși proiectul a rămas fără finanțare. Practic, banii s-au dus pentru niște lucrări care la ora această sunt inutile.

Ultimul avans a fost acordat de Primărie constructorului turc la începutul lunii septembrie 2024 și anume s-au făcut plăți de 176 de milioane de euro pentru execuția proiectului din Cluj. Primele plăți către constructor s-au făcut în luna ianuarie a acestui an.

Potrivit datelor Primăriei, administrația locală a plătit primele facturi de avans pentru metrou în 19 ianuarie, mai precis două facturi de 34.426.036,74 lei, respectiv de 181.189.667,04, în conformitatea cu Ordonanța nr. 22 din 30 ianuarie 2002 privind executarea obligațiilor de plată ale instituțiilor publice, stabilite prin titluri executorii.

Per toral, în ianuarie, constructorul turc avea în conturi de la Primăria Cluj plătită suma de 215.615.703.78 lei adică peste 44 de milioane de euro.

Următoarele plăți s-au făcut în luna iunie, mai precis în data de 13 iunie, după deschiderea șantierului din comuna Florești (prima lopată la metrou s-a pus în 5 iunie). Atunci Primăria a plătit două facturi de 1.914.511,13 lei, respectiv 7.476.019,64 lei emise de constructor în 20 mai,  plus una de 1.300.177,34 lei reprezentând garanție de bună execuție aferentă acestor facturi.

În total, în iunie s-au plătit de la bugetul local  10.690.708.11 lei, adică peste 2,1 milioane de euro.

În 23 iulie 2024 s-au mai plătit trei facturi – două facturi de 3.045.328,69 lei, respectiv 11,891.775,88 lei plus una respezentând garanție de bună execuție de 2.068.134,93 lei.

Per total, s-a plătit suma de 17.005.239.5 lei adică peste 3,4 milioane de euro.

În 2 septemrbrie, administrația locală clujeană a mai plătit două facturi reprezentând avans 8 execuție către constructorul turc, facturi de 137.704.146,95 lei, respectiv de 724.758.668,17 lei.

În total, luna acesta Gulermak Agir Sanayi Insaat a primit de la Primărie suma de 862.462.815.12 adică peste 176 de milioane de euro.

În total, administrația locală a plătit constructorului, potrivit evidenței plăților efectuate de municipalitate, peste 225 de milioane de euro, anul acesta, potrivit informațiilor actualdecluj.ro.

Contractul pentru metroul Clujului are o valoare totală de 2,2 miliarde de euro (cu TVA) și se întinde pe 8 ani. Primăria a atribuit lucrările către Gulermak Agir și Gulermak Spólk, în asociere cu companiile Alstom (Franța) și Arcada (România) și a semnat contractul cu acestea în septembrie 2023. Investiția a fost prevăzută în PNRR cu o alocare de 300 de miloane de euro.

Suma din PNRR acoperă aproximativ 15% din valoarea totală a proiectului clujean – care are 19 stații și 21 de kilometri  conform contractului de finanțare semnat în decembrie 2022 de Primăria Cluj-Napoca cu Ministerul Transporturilor (MT). Acesta prevede ca surse de finanțare: PNRR – 300,3 milioane de euro, Contribuție națională – 2,03 miliarde de euro + 429 milioane de euro TVA aferent contribuției naționale și finanțării PNR, Primăria Cluj-Napoca – aproximativ 10 milioane de euro (cu tot cu TVA).

Doar că banii din PNRR au fost pierduți, iar la ora actuală, având în vedere că urmează o altă campanie electorală, se fac declarații cum că nu e chiar așa o tragedie, că acei bani oricum nu erau sificienți și că va găsi Guvernul alte surse de finanțare pentru metrou. Rămâne de văzut cât de interesat va mai fi noul Guvern de acest proiect după terminarea alegerilor parlamentare.

De unde are Boc bani de cheltuit pentru metrou?

Potrivit informațiilor oferite de Europa Liberă, Primăria Cluj-Napoca a primit de la Ministerul Transporturilor un avans de 150 de milioane de euro, ca parte integrantă a finanțării prevăzută în PNRR. Doar că acei bani nu mai sunt, după cum recunoștea chiar premierul Marcel Ciolacu.

Suma a putut fi virată în baza unei Hotărâri a Guvernului din 5 iunie 2024, care a aprobat alocarea din fondul de rezervă la dispoziția Executivului a aproximativ 170 de milioane de euro (850 de milioane de lei) necesari „acordării avansului în cazul proiectului metroului Cluj-Napoca.”

Și iată că, cel mai negru scenariu prevăzut de cei de la Pro Infrastructura este pe cale să se îndeplinească. Iată ce declara Ionuț Ciurea, reprezenantul Pro Infrastructura:

„Cel mai negru scenariu ar fi, potrivit lui, ca lucrările să înceapă – pentru a cheltui inclusiv avansul plătit de MT – și să fie abandonate ulterior, din lipsă de finanțare. Asta după ce vor fi creat un disconfort serios pentru locuitori. De fapt, lipsa unor surse clare de finanțare, extra PNRR – care acoperea oricum o mică parte din total – este marea problemă a proiectului, explică el.

Practic, Boc se încăpățânează să se agațe de acest proiect, să plătească pentru aducerea așa-numitelor cârtițe, asta deși coordonatorii studiilor de fezabilitate la metrou atrăgeau atenția, încă din 2022, că intrarea în subteran a TBM-urilor și neutilizarea lor, din lipsă de finanțare, ar genera costuri și probleme suplimentare majore.

Grandomania lui Boc ar putea să îi coste pe clujeni nu doar sume enorm de mari de bani ci și un disconfort inutil pentru un proiect pentru care nu există o sursă de finanțare.