Vocea ta

Nemultumirile unei clujence privind orasul de cinci stele

Scris de 2,567

Clujeanca Anna Lavinia Flutur a transmis pe adresa redactiei o scrisoare adresata tuturor concitadinilor sai prin care puncteaza cele mai deranjante neajunsuri ale orasului:

Dragi Clujeni,

Mi-am propus sa exprim in scris o mica parte din nemultumirile mele ca si locuitor al Clujului si anume acelea care sunt cele mai deranjante si sa va propun cateva remedii pentru solutionarea acestor probleme. Pe multi va deranjeaza aceste aspecte, multi dintre voi va exprimati nemultumirile, insa avem nevoie, in primul rand, de solutii si in al doilea rand, de oameni care sa le si puna in aplicare.

1.Constructiile

Momentan in Cluj se construiesc cateva zeci de blocuri, case, cladiri pentru birouri etc. mai mult decat in majoritatea oraselor din Romania. Nu e ca si cum ar fi oameni care nu au unde sa locuiasca si se construiesc adaposturi pentru ei, dar romanul e mereu in goana dupa bani, iar Clujul se extinde in mod haotic.

Regulile de urbanism si arhitectura sunt din ce in ce mai greu de respectat din cauza faptului ca o buna parte din cladirile istorice sunt inlocuite sau cel putin inconjurate de cladiri cu aspect modern. Aceasta problema din pacate e extrem de greu de remediat, asa ca o sa trec la o problema mai delicata si careia ii putem gasi mult mai usor solutii si anume intervalul orar in care se construieste, galagia, mizeria lasata in urma in fiecare zi si nervii provocati de toate acestea.

Nu stiu cati dintre voi locuiti in apropierea unor constructii care sunt in derulare, insa cei care sunteti in aceasta situatie stiti ca va blestemati zilele si noptile de cand au inceput aceste activitati pe langa voi.

Zgomotul e de multe ori insuportabil. Poate nu e atat de deranjant sa auzi o data, de doua ori. Dar sa te trezesti in fiecare dimineata fara alarma, la ora 7 la auzul unor drujbe, polizoare, tipete, injuraturi (stim cu totii ca o parte din muncitorii de pe santier nu folosesc cel mai elevat limbaj) sau alte bubuituri, e ceva ce putini dintre noi isi doresc. Si acest zgomot se aude in general pana seara tarziu. Te trezesti dimineata din cauza acelui zgomot constant, il  auzi toata ziua daca stai acasa, daca mergi la munca, te asteapta constiincios ca un catelus care se bucura sa te vada, iar de multe ori trebuie sa il suporti si noaptea pana pe la 12-1, deoarece contructia trebuie terminata cat mai repede posibil, iar oamenii aceia lucreaza „ca niste sclavi pe plantatie” in frig, ploaie, zapada, intuneric.

Raman deci 6-7 ore de liniste in care sa te poti odihni fara sa simti ca iei parte la fiecare proces din constructia respectiva. Si mai e weekend-ul. Acea parte a saptamanii pe care toti o asteptam. Fie ca dormim, ne facem timp sa citim o carte pe care o aveam de mult in program, facem curatenie in apartament sau pur si simplu petrecem cateva ore relaxandu-ne, e cel mai minunat moment al saptamanii.

Cum ar fi daca ati intampina si in weekend aceeasi problema, respectiv zgomotul insuportabil produs de constructori? Ei bine, nu trebuie sa ne mai imaginam aceasta ipoteza pentru ca ea este reala. Degeaba duminica e zi libera, de asemenea considerata zi de odihna. In Cluj se construieste! Duminica, de 1 Decembrie, de Sfantul Andrei ( sarbatoare legala si zi libera in Romania) sau in orice alta zi care ar trebui sa fie libera pentru toata lumea si in care nu ar trebui sa fim obligati sa suportam acel zgomot care ne sacaie in restul zilelor.

Consider ca o solutie necesara la aceasta problema ar fi stabilirea unui program strict in care respectivii au dreptul sa ne terorizeze cu zgomotul lor. Ca si in cazul orelor de liniste impuse in blocuri. Ar fi complet rational acest lucru avand in vedere ca nu am voie sa fac galagie in scara blocului sau in apartament prin care sa deranjez ati vecini, dar altii pot sa creeze un haos fonic aproape 18 ore pe zi iar nimeni nu face nimic in acest sens.

Dar si mai rau e faptul ca nu poti lasa un geam deschis mai mult de 10 minute fara sa se instaleze confortabil un strat de praf cat se poate de gros pe parchet, covoare, mobila, haine. Asta inseamna ca degeaba deschizi geamul sa aerisesti daca trebuie sa stergi praful in tot apartamentul dupa ce il inchizi si asta de fiecare data. Ca si in cazul furtunilor de nisip din desert.

 

2.Locurile de parcare

Cea mai mare problema din Cluj este cea a locurilor de parcare. Indiferent ca locuim la casa, la bloc, in centru sau la periferia orasului, parcarile sunt un important factor in Cluj.

Degeaba ai parcare privata in curtea casei unde locuiesti daca in momentul cand ajungi acasa, intrarea in curte este blocata de o alta masina. E in zadar faptul ca majoritatea locurilor de parcare din oras sunt cu plata, daca o mare parte din locuitori nu platesc parcarile sau parcheaza in locuri care nu sunt destinate acestui scop.

E imposibil ca intr-un oras cu un trafic de o asa amploare ca a Clujului sa nu gasim mai multe parcari etajate sau subterane. Nu e corect faptul ca multi dintre clujeni au platit pentru un loc de parcare, care nu este ieftin, iar in schimb primesc o bucata din trotuarul din fata blocului, neamenajat bineinteles, pe care au fost trasate 2 linii care ii delimiteaza spatiul platit.

Nu e normal ca primaria sa puna in vanzare niste „locuri de parcare” care pe langa faptul ca nu se pot numi locuri de parcare, de cele mai multe ori sunt alcatuite din 2 linii de delimitare si uneori sunt si ocupate de ceilalti soferi care nu considera ca un loc de parcare privat chiar este al unei persoane, care detine o masina pe care o parcheaza pe locul respectiv.

Le vedeti evidentiate peste tot. Pe pietris, pe spatiul verde, pe spatiul destinat pietonilor sau pe niste borduri unde ai nevoie de o masina 4×4 pentru a ajunge acolo fara sa iti distrugi masina.

 

3.Traficul

Ne confruntam cu totii cu o serie de nervi de fiecare data cand incercam sa ne deplasam prin Cluj cu masina. In general, este foarte aglomerat, dar in orele de varf traficul este infernal. Semafoarele parca functioneaza in asa fel incat sa nu faca decat mai mult haos decat ordine si pe langa asta, regulile de circulatie nu sunt de multe ori respectate.

In fiecare dimineata si in fiecare seara, Clujul se transforma intr-un furnicar, fiecare circuland dupa propriile reguli pentru a ajunge cat mai repede la destinatie. Cu totii suntem grabiti, fiecare isi doreste sa stea cat mai putin timp blocat in trafic si cat mai mult timp facand ceea ce are de facut in ziua respectiva.

Avem nevoie de o metoda prin care Clujul sa ajunga sa aiba un trafic mai normal. In conditiile actuale e aproape imposibil sa ajungi dintr-o parte in alta a Clujului fara sa pierzi foarte mult timp. Poate daca mijloacele de transport in comun ar circula mai des, o parte din locuitori ar alege aceasta optiune. In schimb, ele circula destul de rar si sunt mereu pline. De la batranii care merg din Manastur pana in piata Marasti sa cumpere un kilogram de cartofi pentru ca acolo e mai ieftin, elevii si studentii care merg in fiecare zi la scoala/facultate pana la cei care merg la munca sau doar se plimba cu „treburi” prin oras, cu totii avem nevoie o imbunatatire a transportului in comun.

Doresc sa felicit ideea proiectului „bike sharing” care ar putea fi o solutie extraordinara la problema expusa, in cazul in care mai multi dintre noi am utiliza bicicleta pentru a ne deplasa prin oras. In tari din Europa, precum Olanda, Germania si Danemarca acest proiect a fost un real succes, derulandu-se chiar si programe prin care cei care utilizau bicicletele erau platiti.

O alta solutie ar fi introducerea chiar si in orasul nostru a unui astfel de program pentru ca oamenii sa fie incurajati sa foloseasca mai mult bicicletele prin oras. Se poate chiar implementa un program cu firmele din Cluj-Napoca, iar acestea sa isi incurajeze angajatii sa foloseasca bicicleta pentru a merge la munca, oferindu-se in schimb diferite compensatii sau bonusuri. Bineinteles ca pentru asta trebuie si piste pentru biciclisti, care momentan exista si nu prea.

Nu ar strica nici un program prin care Politia Locala sa dirijeze traficul in orele de varf si pietonii la trecerile de pietoni (macar la cele din apropierea scolilor).

 

4.Taximetristi

Nu circul foarte des cu taxi-ul preferand sa folosesc mijloacele de transport in comun sau propria masina. Insa din experienta avuta pana acum cu taximetristii din Cluj, avand in vedere comparatiile cu alte orase din tara sau chiar cu asteptarile personale, am ramas foarte dezamagita. Nu doar ca majoritatea nu pornesc ceasurile sau ca iti iau 18 lei din Marasti pana la Sala Polivalenta, cursa care in mod normal ar costa aproximativ 10 lei, dar o mare parte din taximetristi, in special cei care lucreaza noaptea sunt un real pericol.

Dupa cum multi dintre voi ati observat, ei pot sa opreasca oriunde, ei pot sa parcheze oriunde, indiferent ca e in statia de autobuz, pe carosabil, pe pistele de biciclete sau in locurile special destinate pentru taxi, ei pot sa incalce orice regula de circulatie existenta fara a fi sanctionati. Stilul lor haotic, tembel si periculos de a sofa e absolut tolerat mi se pare ,in acest oras.

Nu are rost sa fac o comparatie cu alte orase, dar totusi o sa o fac. Sa luam, spre exemplu, orasul Iasi, unde fiecare taxi este trebuie sa fie de culoare galbena pentru a putea functiona conform regulilor. Si nu, nu este costisitor. Soferul nu este obligat sa isi vopseasca masina in galben ,ci se foloseste o banda autocolanta, usor de aplicat care ofera un aspect mult mai placut si mai organizat, masinile folosite ca si taxi fiind mai usor de depistat. In Cluj, fiecare taxi arata in felul lui. Majoritatea locuitorilor nu cunosc faptul ca deasupra masinii este instalat un corp de iluminat care ar trebui sa aiba aprinsa o lumina verde daca taxi-ul este liber si rosie daca acesta este ocupat. Este o regula prea putin aplicata, asa ca nimeni nu mai observa aceste detalii.



ULTIMA ORĂ

  • Acum 3 hours PubliNews
    Brand Finance Banking 500, 2023: valoarea brandului Banca Transilvania trece de 500 de milioane USD
  • Acum 4 hours Politica
    Liderul deputaților UDMR, Csoma Botond, privește detașat măcelul PSD – PNL: ”Rocada din mai nu ne privește”. Dar, totuși, poate rămân oamenii lor în posturi… Se poate? Se poate?
  • Acum 4 hours FOTOGRAFILA
    Zice Boc, că fără luminoasa sa viziune și administrare, Cluj-Napoca era un ghetou. Reforma de ”neghetou” a lui Boc se vede cel mai bine de la Pata Rât și din cartierele de blocuri plantate peste case prin Urbanismul de Cumetrie din ”bocărie”
  • Acum 6 hours Vocea ta
    OCHIOMETRIC, polițiștii Secției 2 Poliție Cluj-Napoca au apreciat că bunurile sustrase prin intrarea prin efracție într-un spațiu privat nu e cine știe ce valoare. Așa că nu s-au mai ostenit să ancheteze. Rugăm, onor conducerea IPJ Cluj, să ne explice și nouă de la ce valoare a bunurilor sustrase își mișcă polițiștii cururile de pe scaun să ancheteze un furt?
  • Acum 7 hours Din oras
    SUPERCOM e ca la lăudatul pom: E plin de gunoaie neridicate. Ca la lipsa de concurență cu care ne-a încălțat administrația publică locală. Boc ne zice să le mai dăm o șansă
  • Acum 7 hours In vizor
    În imaginarul lui Emil Boc, “Clujul, ca zonă metropolitană, nu a pierdut populație. E un model de dezvoltare”
  • Acum 9 hours Politica
    The Economist: “România are o democraţie “deficitară”, fiind pe ultimul loc în UE, după Ungaria”
  • Acum 10 hours Politica
    PSD cere demisia ministrului Deca, dacă nu îi redă secretarului de stat Lixandru atribuțiile retrase. Vasile Dîncu: “Cred că Doamna Ministru va avea înțelepciunea să revină asupra acestei decizii, altfel suntem obligați să cerem demisia ministrului”
  • Acum 11 hours Politica
    Poate aflăm cum de a fost “capabil” ministrul Energiei, Ionuţ Popescu, să facă pe genunchi ordonanţa prin care OMV Petrom a reuşit să se sustragă de la plata “taxei de solidaritate” în România
  • Acum 12 hours In vizor
    Șpaga generalizată din sistemul de sănătate, o tradiție din timpul comunismului
  • Acum 13 hours Din oras
    NUMAI ŞASE-S NOROCOASE: Aproape trei milioane de lei pentru “cotizații și contribuții” pentru șase entități care activează ca ONG – uri
  • Acum 1 day Din oras
    Municipalitatea a pus ”în discuție” un PUZ pentru culoarul de mobilitate nord, Pod Oașului-Răsăritului – Pod Ira. Este zona în care Prime Kapital va investi 330 milioane euro, ”după ce s-au luat în considerare planurile autorităților locale de modernizare a drumurilor și infrastructurii orașului”
  • Acum 1 day Vocea ta
    Dr. OSĂ și mr. NOSĂ: Mai puneți mult botul la OSĂ-urile lui Boc?
Citește și...
Recomandările redacției
TOP CITITE