Din oras

Municipaliteatea mai „articulează” 30 de milioane de euro în 40 de autobuze electrice. Care OSĂ stea în depou cam ca şi celelate

În martie, anul curent, CTP Cluj-Napoca a lansat licitația privind achiziția a maxim 3 buc autobuze nearticulate, noi, pentru transportul public de călători în Zona Metropolitană aparținătoare municipiului Cluj-Napoca. „Decât” că erau „ecologice” pe diesel nearticulate, la valoarea de 2,7 milioane LEI, adică cca 560.000 EUR. Acum, că între timp (şi asta era la început de război de agresiune al Rusiei în Ucraina, scumpirile la energie au triplat factura de consum a autobuzelor electrice din Cluj, „funăria” lui Boc zice că OSĂ cumpere 40 de autobuze electrice articulate de 18 metri, 18 stații de încărcare lente și 6 stații de încărcare rapidă. Contractul este estimat la peste 145,9 milioane lei (aproape 30 de milioane de euro).

  • Primăria din Cluj-Napoca a depus, în asociere cu administrația locală din Florești, un proiect comun de circa 15 milioane de euro pentru cumpărarea a 18 autobuze electrice articulate, a 18 de stații de încărcare lentă și 6 de încărcare rapidă pentru a fi finanțat în cadrul PNRR. Primarul Emil Boc anunța că autobuzele vor circula în Florești, dar și în alte localități din zona metropolitană. Adică l-a atras în proiect şi pe celălalt liberal care se învaţă să mintă la fel de frumos ca mentorul Boc.

Ziar de Cluj a mai scris despre minciunile „eco” ale luzi Emil Boc şi compania: mai bine de jumătate (54%) din transportul public din Cluj-Napoca s-a realizat, în anul 2021, pe motorină, asta în timp ce 44% din parcul auto este format din autobuze diesel Euro 3 vechi şi poluante. În plus, deşi are 41 de autobuze electrice, însăşi Compania de transport public susţine că, în orele de vârf, foloseşte doar jumătate.

Reamintim că la începutul anului 2022, Emil Boc a declarat, în cadrul unei emisiuni live, că „viitorul nu se mai poate face cu autobuze diesel poluante”. Acest Nae Caţavencu al Clujului care nu doreşte poluare (decât pe ici, pe colo), a luat, în ultimii 7 ani, 145 de autobuze diesel noi și 58 de autobuze diesel la mâna a 2-a. 

Întrebarea este: de ce autobuzele electrice în valoare de 600.000 de euro bucata sunt ținute în garaj? Şi de ce se mai iau altele? Doar să le ţină companie celorlalte? Oricum, metropolitan, aceste autobuze nu pot fi folosite,

Compania de Transport Cluj-Napoca comunica Ziar de Cluj că „la orele de vârf sunt utilizate, în medie, 24 de autobuze electrice”. De ce doar atâtea?

„Programul de circulaţie al acestora este astfel stabilit, încât să poată  efectua numărul de kilometri planificaţi cu toate sistemele auxiliare funcţionale (iluminat interior, informare călători, încălzire, aer condiţionat, etc). Pentru aceasta, autobuzele trebuie că pe lângă încărcarea lentă din timpul nopţii să fie încărcate şi în timpul zilei atât lent cât şi rapid în funcţie de consumul necesar pentru tracţiune şi pentru serviciile auxiliare”, a precizat compania.

Compania de Transport susține astfel că autobuzele electrice se încarcă foarte lent și doar jumătate dintre acestea pot fi folosite la orele de vârf. De asemenea, CTP insinuează că un număr semnificativ dintre autobuzele noi ajung să fie avariate, respectiv pentru 24 de autobuze electrice pe străzi în orele de vârf, CTP Cluj-Napoca are nevoie de un parc de 41 de autobuze. Avariate într-un an de folosire? Astea nu au termene de garanţie?

„Dacă autobuzele electrice puteau merge doar o jumătate de zi, n-ar fi prins vreodată, nimeni n-ar lua două autobuze a câte 600.000 euro fiecare pentru unul la stradă. Toate celelalte oraşe din România care exploatează autobuze electrice similare(Zalău, Turda, Braşov) o fac cu echipaje de şoferi (schimb 1 şi schimb 2), autobuzele circulând toată ziua (maxim 18 ore, de 5 la 23)”, a explicat situaţia, pe pagina sa de Facebook, Tudor Măcicaşan, expert în mobilitate sustenabilă.

Specialistul a subliniat că, de fapt, „încărcarea lentă are loc doar noaptea, iar în cursul zilei autonomia se sporeşte prin încărcări rapide (10 minute pentru 50 de kilometri de autonomie) în capetele de linie”. Tudor Măcicăşan susţine că un coeficient de utilizare normal al flotei de autobuze electrice ar fi de 80-85% în ora de vârf, însă se poate ajunge la 90-95% la operatori performanţi cu flote noi/în garanţie.

La Cluj-Napoca, coeficientul de utilizare este de circa 50%.

Şi tot de 50% va rămâne – numai bugetul va fi mai sărac cu 30 de milioane de euro.

PS: Mai e o întrebare. De ce aceste noi achiziţii ne costă 750.000 de euro pe bucată şi nu 600.000? Adică 41.666,7 pe metru de autobuz? Să înţelegem că vechile achiziţii sunt mai scurte cu 3,6 metri?